باغ‌هایی که بر اساس مصوبه شورای­‌عالی شهرسازی و معماری کشور در سال 79، باغ‌های گروه یک تعریف شده‌اند. به گفته مرجان کریم‌پور شیرازی، رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت، باغات قصردشت مهم‌ترین و گسترده‌ترین پهنه از گروه‌های پنجگانه را به خود اختصاص دادند و هرگونه تغییر کاربری، ساخت و ساز و تفکیک در آنها ممنوع است.
کد خبر: ۶۲۲۹۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴ 24 June 2018

۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ استانها فارس نظرات
تلاش برای حفظ ریه‌های تنفسی شیراز؛ قوانین حفظ باغات به‌روز شود
به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، مجموعه باغ­‌های قصردشت به مساحت 1400 هکتار علاوه بر تامین سالانه مقادیر بالایی از میوه شهر شیراز تاثیر به سزایی در هوای پاک این شهر دارد و به نوعی ریه‌­های تنفسی این کلانشهر به حساب می‌­آید. سرمایه­‌ای که با افزایش جمعیت و تغییرات زیست محیطی هر روز بر اهمیت حفظ آن افزوده می­‌شود.

ممنوعیت تغییر کاربری باغات قصردشت

باغ‌هایی که بر اساس مصوبه شورای­‌عالی شهرسازی و معماری کشور در سال 79، باغ‌های گروه یک تعریف شده‌اند. به گفته مرجان کریم‌پور شیرازی، رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت، باغات قصردشت مهم‌ترین و گسترده‌ترین پهنه از گروه‌های پنجگانه را به خود اختصاص دادند و هرگونه تغییر کاربری، ساخت و ساز و تفکیک در آنها ممنوع است.

حیدر اسکندرپور، شهردار شیراز، با اشاره به قوانین مجموعه باغات قصردشت که در شورای عالی شهرسازی و معماری تصویب شده است، باغ‌های قصردشت را چونان ناموس شهرداری خوانده و اطمینان داده هرگز زیر بار تغییر کاربری باغات گروه یک نخواهند رفت و برای حفاظت از این ریه‌های تنفسی شهر تلاش خواهند کرد.

کریم‌پور شیرازی با اشاره به وجود 990 هکتار باغات گروه یک در حوزه استحفاظی باغات قصردشت از تلاش شهرداری برای تملک حدود 770 هکتار از این باغات که در محدوده تملک عمومی هستند، خبر داد.

وی با بیان اینکه شهرداری به بیش از نیمی از باغاتی که در محدوده تملک عمومی هستند به صورت شش دانگ، مشاعی، مالکی و غارسی ورود کرده است، تصریح کرد: علاوه بر این 770 هکتار، مساحتی در حدود 220 هکتار نیز امکان تبدیل به فعالیت‌های گردشگری بر اساس ضوابط مصوب را دارند.

به گفته رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت باغ­‌های گروه یک که در محدوده تملک عمومی باشند، پس از ورود شهرداری به مثابه ریه‌های تنفسی شیراز حفظ و نگهداری می‌شوند و به گفته شهردار شیراز در قالب بوستان و فضای سبز عمومی در اختیار شهروندان قرار خواهند گرفت.

توضیح یک استثنا و شرایط آن

« باغ‌های گروه یک قصردشت هرگز امکان تبدیل شدن به فضای مسکونی نخواهند داشت و تنها استثنای موجود مربوط به پلاک‌های با مساحت زیر 1000 متر مربع است که حداقل از دو طرف با ساختمان‌های مسکونی دارای مجوز محصور شده باشند» این را کریم‌پور می‌گوید.

رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت با بیان اینکه اینگونه اراضی عمدتاً در بافت مسکونی قرار گرفته‌اند و از نظر تعریف نیز شرایط باغ را ندارند، تشریح کرد: اینگونه پلاک‌ها نیز صرفا پس از بررسی و طی مراحل تصویب و کسب موافقت در مراجع قانونی چون کمیسیون ستاد باغات، کارگروه امور زیربنایی وشهرسازی و شورای برنامه‌ریزی استان، به میزان همان پلاک‌های مسکونی مجاور اجازه ساخت و ساز خواهند یافت.

کریم‌پور شیرازی در تشریح گروه‌­بندی باغات شیراز، با بیان اینکه شهرداری طبق قوانین بالادستی مصوب مکلف است با دریافت عوارض اراضی بایر، بدون بازده و یا کم بازده گروه پنج که قابلیت تغییر کاربری به فضای مسکونی و سایر کاربری­‌های پیش بینی شده در طرح را دارند، به تملک و حفظ باغات آباد گروه یک بپردازد، گفت: این امر نیز منوط به بررسی امکان­‌پذیری در مراجع تصویب فوق الذکر و کمیسیون­‌های تخصصی مدیریت شهری استان است.

به گفته وی بر این اساس اراضی گروه پنج ، باغاتی کم بازده یا بدون بازده یا بایر است که مساحتی در حدود 312 هکتار از حوزه استحفاظی باغات را دربرمی‌گیرد و شهرداری تکلیف قانونی برای اعطای مجوز تغییر کاربری این اراضی پس از طی مراحل مشخص شده در مصوبه جهت تامین هزینه‌های تملک و حفظ و نگهداری باغات گروه یک را دارد.

با این حال شهردارشیراز در این باره گفته است « در صورتی که باغ آباد و مشجری در گروه پنج باغات قرار گرفته باشد، با تغییر کاربری آن موافقت نخواهیم کرد».

قانون‌ها برای حفظ باغات تغییر کند

اسکندرپور با تاکید بر اینکه شهرداری همواره در صدد حفظ این سرمایه حیانی شیراز است، بیان کرد: معتقدیم قانون شورای عالی شهرسازی و معماری می‌تواند تغییر و متناسب با شرایط روز راهکارهای بهتری برای حفظ و صیانت از مجموعه باغات قصردشت تصویب کند.

تابناک فارس به نقل ازتسنیم:اکنون اهمیت حفظ و آباد نگه­داشتن باغات شیراز در سالم نگاه­داشتن هوای کلانشهر شیراز بر کسی پوشیده نیست و در صورت تخریب این سرمایه سبز، دیگر شیراز با شهرهای دیگر تفاوتی نخواهد داشت. بنابراین همت و تاکید بر این مقوله می‌تواند این دغدغه عمومی را سامان­دهی کند.

پهنه سبز باغات قصردشت در شمال غربی شهر و در تنگه بین ارتفاعات جبل دراک و بابا کوهی در حوزه‌های دینکان و منصور آباد، بخشی از بولوار چمران، غرب بولوار مطهری، پهنه شمالی قدوسی غربی، بخش‌هایی از خیابان ایمان شمالی، بولوار شهید رجایی و منطقه جبل دراک جنوبی را در بر می‌گیرد و بخش بزرگی از سرسبزی و تصفیه هوای شهر را فراهم می­‌آورد.

شهرداری عزمی جزم برای حفظ این باغات دارد اما به گفته اسکندرپور تنها متولی حفظ باغ‌ها شهرداری نیست و با همراهی باغداران به همراه تعریف راهکارهایی برای ایجاد زمینه انتفاع اقتصادی باغداران همسو با حفظ باغ و افزایش انگیزه صاحبان باغ می‌توان گام­‌های بلندی در زمینه حفظ این سرمایه سبز شهر شیراز برداشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار