مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران با اشاره به وجود حداقل ۵ میلیون بیمار دیابتی در کشور گفت احتمال ابتلای این بیماران به بیماری‌های قلبی و عروقی، 2 تا 4 برابر بیشتر از سایر مردم است.
کد خبر: ۶۲۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 23 June 2018

به گزارش تابناک : حسین ادیبی مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران در ارتباط با آمار دیابت در کشور اظهار کرد: حداقل پنج میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارد که احتمال قطع عضو و پا در افراد دیابتی 15 تا 40 درصد است. همچنین خطر بروز بیماری‌های چشمی در افراد دیابتی 25 برابر افراد غیر دیابتی بوده و بروز بیماری‌های کلیوی نیز در افراد دیابتی 17 برابر افراد غیر دیابتی است.

مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران، با عنوان این مطلب که رشد بیماری دیابت در کشورهای درحال توسعه بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته است، ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تعداد بیماران دیابتی در دنیا تا سال 2030 به 366 میلیون نفر برسد که 75 درصد این افراد در کشورهای در حال توسعه زندگی خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه بروز بسیاری از عوارض ذکر شده با کنترل مناسب دیابت قابل پیشگیری است، ادامه داد: 9 درصد علت مرگ و میرها در دنیا مربوط به دیابت است. بر اساس مطالعات انجام شده در ایران 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خود بی‌اطلاع هستند. علاوه بر این حدود 50 درصد از بیماران دیابتی شناخته شده نیز در کنترل بیماری موفق نیستند. بر این اساس اهداف این مجموعه تخصصی وابسته به پژوهشگاه علوم غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران بر اساس ایجاد زمینه دسترسی بیماران به خدمات استاندارد و جامع مراقبت از بیماری دیابت در همه زمینه‌ها برنامه‌ریزی شده است.

مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران با عنوان این مطلب که استقرار نظام ثبت اطلاعات بیماران دیابتی در کشور با جدیت در حال پیگیری است، گفت: یکی از اولویت‌های درمانگاه تخصصی دیابت تهران، ارائه الگوی مناسب جهت ارائه خدمات مورد نیاز بیماران در بخش‌های دولتی و خصوصی است و خوشبختانه دستورالعمل راه‌اندازی درمانگاه‌های تخصصی دیابت با استفاده از تجربیات حاصله به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز ابلاغ شده است.

ادیبی با تاکید بر اینکه بیشتر خدمات درمانی بیماران دیابتی تحت پوشش بیمه است، تصریح کرد: متاسفانه برخی خدمات مورد نیاز بیماران مانند درمان سرپایی زخم پای دیابتی تحت پوشش بیمه نیست و این هزینه‌ها که در برخی موارد بسیار زیاد است، بر دوش بیماران است. همچنین بیماران دیابتی در معرض ایجاد عوارض مزمن این بیماری هستد به نحوی که این بیماران 2 تا 4 برابر احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی دارند.

وی افزود: هم‌اکنون در این مجموعه همه خدمات مورد نیاز بیماران در بخش‌های فوق تخصصی غدد جهت کنترل قند بیماران ارائه می‌شود. علاوه براین برخی خدمات نوین مانند تشخیص و درمان مشکلات کلیه و مثانه بیماران مانند بی‌اختیاری ادرار و ناتوانی جنسی تنها در واحد ارولوژی این مرکز ارائه می‌شود. واحد مراقبت بیماری‌ قلب و عروق و چشم این درمانگاه نیز با بهره گیری از تجهیزات کامل تشخیصی و درمانی مانند اکو کاردیوگرافی، و تست ورزش و همچنین آنژیوگرافی و لیزر چشم خدمات مورد نیاز بیماران را با تعرفه‌های دولتی ارائه دهد.

مدیر درمانگاه تخصصی دیابت تهران همچنین واحد آموزش این درمانگاه به ارائه مطالب موردنیاز بیماران در قالب جلسات آموزشی رودررو و ارائه کتاب و مواد آموزشی مورد نیاز بیماران پرداخته و جلسات آموزشی و پرسش و پاسخ نیز باحضور استادان و کارشناسان دانشگاه در پنج‌شنبه آخر هرماه در سالن آمفی تئاتر این درمانگاه به آدرس خیابان انقلاب، ابتدای خیابان استاد نجات الهی (ویلا) به‌صورت رایگان برگزار می‌شود.

 

 

منبع : پانا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار