معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان:
به گزارش تاباک سمنان ،معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان گفت: اجرای طرح بیابانزدایی برای جلوگیری از تشدید کانون فرسایش بادی و ریزگردها در این استان نیازمند اعتبار است.
کد خبر: ۶۲۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 23 June 2018
به گزارش تابناک سمنان ،علی اصغر جلالی گفت : به دلیل طولانی مدت بودن روند پرداخت اعتبارات به پیمانکاران به دلیل اسناد خزانه ای ، انان کمتر راغب به کار در حوزه بیابانزدایی هستند ومنابع طبیعی اکنون با کمبود پیمانکاران حرفه ای روبه رو است.
وی اظهارداشت : تخصیص نیافتن اعتبارات مصوب شده از دیگر معضلات اجرای طرح های بیابانزدایی است که بیش از کمبود اعتبار رنج آور است.
جلالی یادآورشد : اعتبار مصوب سال گذشته 113 میلیارد ریال شامل 13 میلیارد ریال استانی و یکصد میلیارد ریال ملی بود که از این میزان 80 درصد استانی و 45 درصد ملی تخصیص یافت.
وی اظهار داشت : از 9میلیون و 700هزار هکتار مساحت استان در حدود پنج میلیون و 200 هزار هکتار عرصه های بیابانی تشکیل می دهد ، سمنان سومین استان بیابانی کشور و دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است،
وسعت بیابان در این استان لزوم و اهمیت بیابانزدایی را 2 چندان می کند.
وی با بیان این که بیش از 20 درصد مساحت کشور را بیابان تشکیل می دهد گفت : سرانه بیابان در مقیاس جهانی 0.22 هکتار است و این در حالیست که سرانه بیابان در کشور بیش از مقیاس جهانی و در حدود نیم هکتار است.
وی ادامه داد : بیابان در 18 استان و 98 شهرستان کشور گسترش دارد و 32 میلیون هکتار از مساحت کشور را اراضی بیابانی تشکیل می دهد و از این میزان 20 میلیون هکتار در معرض فرسایش بادی و 6 میلیون هکتار از اراضی در معرض فرسایش بادی در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار دارند و در استان سمنان نیز براساس مطالعات انجام شده 22 منطقه کانون بحرانی فرسایش بادی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد : سال گذشته در بیش از 10 هزار هکتار از اراضی ملی استان سمنان عملیات بیابان زدایی انجام شد و نهال کاری در سه هزار و 500 هکتار در 50 منطقه این استان ، بذر پاشی ، کنترل هرز آب در 6 هزار و 500 هکتار ، احداث بادشکن به طول یکصد کیلو متر با مشارکت مردمی و اجرای طرح ترسیب کربن با هدف توانمندسازی جوامع مناطق بیابانی مجموعه ای از اقدامات صورت گرفته در سال گذشته است.
به گزارش ایرنا ،عرصه منابع طبیعی استان سمنان 9 میلیون و 700 هزار هکتار وسعت دارد که شامل پنج میلیون و 200 هکتار بیابان، سه میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و 352 هزار هکتار جنگل است. 
بر اساس مصوبه کنوانسیون جهانی مقابله با بیابان زایی سازمان ملل متحد 17 ژوئن میلادی برابر با 27 خرداد به عنوان روز جهانی مقابله با بیابان زدایی نامگذاری شده و شعار امسال سرزمین ارزشمند است برای حفظ و احیای آن سرمایه گذاری کنیم است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار