رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نرخ تک رقمی، ارز صادرات را متوقف می‌کند گفت: هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس پیشنهادات خود را در خصوص بازار ارز به دولت ارائه می‌کند.
کد خبر: ۶۲۱۹۲۶
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۵ 22 June 2018

محمدرضا پورابراهیمی ظهر امروز در جمع اصناف کرمان با اشاره به نگرانی اصناف در مباحث مالیاتی، بیمه‌ای، تامین مالی اظهار داشت: اخیرا مباحث مربوط به تعزیرات و تغییرات قانونی در این زمینه نیز نگرانی‌هایی برای اصناف ایجاد کرده که این موضوع تحت تاثیر سیاست ارزی در کشور است.

وی با برشمردن شرایط به وجود آمده در سیاست ارزی و کاهش ارزش پول ملی گفت: مهمترین مولفه در تغییرات ارزش پول ملی و در نتیجه کاهش قدرت خرید در مقابل دیگر کشورها، نرخ تورم است.

پورابراهیمی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر استثنا، نرخ تورم ما تک رقمی بوده است، عنوان کرد: پس نمی‌تواند عامل توجیه کننده برای کاهش ارزش پول ملی باشد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس عامل دیگر در بحث کاهش ارزش پول ملی را میزان منابع و مصارف کشور دانست و گفت: طی طول دو سال اخیر قیمت جهانی محصولات صادراتی ما مانند نفت، پتروشیمی، سنگ‌آهن، مس و ... تقریبا دو برابر شده است.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی این است که در سال 110 میلیارد دلار منابع ارزی وارد کشور شود و مجموع کل ارزی که بابت کالاها از جمله دارو، مواد غذایی و ... در کنار کالاهای غیرضروری‌ها از کشور خارج می‌شود، میانگین سالی 45 میلیارد دلار بوده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: این آمارها نشان می‌دهد که سالانه بیش از دو برابر میزان مصارف ارزی در کشور، ما منابع ارزی داریم، اما چرا بازار دچار التهاب است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عامل کنونی التهابات بازار و کاهش ارزش پول ملی کشورمان را دو عالم اساسی فضای سیاسی و روانی به راه افتاده در حوزه اقتصادی و سوء مدیریت در بازار دانست.

وی ادامه داد: متاسفانه بانک مرکزی، بازار غیررسمی ارز را به حال خود رها کرده است، در حالی که این بازار وجود دارد و تاثر آن را در بخش طلا، خودرو و ... می‌بینیم و باید برای آن فکری کرد.

پورابراهیمی گفت: دولت باید بازار غیررسمی ارز را مدیریت کند برعکس اینکه الان اصلا آن را قبول ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به دولت پیشنهاد دادیم که برای کالاهای ضروری مانند مواد غذایی، دارو و ... ارز 4200 تومان اختصاص دهد و البته نظارت بر بازار هم داشته که با همین نرخ به دست مردم برسد و برای کالاهای غیرضرورت و لوکس نیز با نرخ تعادلی که دولت باید مدیریت می‌کند، کارها انجام گیرد.

پورابراهیمی افزود: هفته آینده کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهادات خود را در خصوص بازار ارز آماده کرده و به دولت ارائه می‌دهد و اعتقاد داریم بازار ارز باید توسط دولت مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست نرخ تک رقمی ارز به جای کمک به صادرات، این حوزه را متوقف کرده و واردات کالا‌های غیرضرور را افزایش می‌دهد.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار