تعطیلات تابستانی در کرمان این روزها با افزایش قابل توجه متکدیان و کودکان خیابانی در معابر شهر کرمان همراه شده است.
کد خبر: ۶۲۱۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۸ 22 June 2018

با آغاز فصل تابستان بر تعداد کودکان و متکدیان خیابانی نیز در شهر کرمان افزوده شده است، نزدیکی کرمان به استان های مرزنشین جنوبی و شرقی موجب می شود هر سال حجم قابل توجهی از متکدیان خارجی نیز وارد استان می شوند.

این روزها کافیست سر چهارراه های شهر کرمان ترمز بزنید بلافاصله عده ای کودک دور خودرو را می گیرند، یکی آب روی شیشه ماشین می ریزد دیگری دود دشتی را به داخل خودرو فوت می کند و دیگری با التماس گل می فروشد.

این وضع در پارکها و بوستانهای شهر نیز دیده می شود، فراوانی مشاهده متکدیان خیابانی از کودک و پیر و جوان به حدی است که آزار دهنده شده است و هر رهگذری این سوال در ذهنش تداعی می شود که در میان هیاهوی متکدیان در شهر نقش دستگاههای حمایتی کجاست؟

نکته جالب اینکه وقتی به تبلیغات شهری و بیلبوردهایی که پیامهای شهری را در خود جای داده اند نگاه کنیم به صورت پر رنگ تبلیغ هایی را می بینیم که شهروندان را تشویق می کنند که از کمک کردن به متکدیان خودداری کنند، در این پیامها کمکهای مردمی مهمترین عامل برای حضور متکدیان در شهر معرفی می شوند.

 اگر به آمارهای مسئولان نگاه کنیم تنها یک پیام به مخاطب ارائه می شود و پیام این است که اکثر متکدیان حرفه ای و یا خارجی هستند و کمک بیشتر موجب ترغیب آنها به حضور در معابر شهری می شود.

افزایش نیازمندان داخلی نگران کننده است

اما در کنار این واقعیت غیر قابل انکار یک نکته دیگر نیز این روزها دیده می شود، تعداد متکدیان داخلی نیز که از سر نداری در خیابان ها دست نیازشان شان دراز شده است نیز زیاد شده است، در بین این قشر بیشتر افراد مسن و یا از کار افتاده دیده می شوند که البته تعدادشان هم کم نیست.

علی بابایی، فرماندار کرمان در گفتگو با مهر یکی از مشکلات جدی شهر کرمان را حضور متکدیان حرفه ای می داند.

وی می گوید: در زمانی که در شهرداری هم مسئولیت داشتم یکی از دغدغه های اصلی حضور این متکدیان بود که در بررسی هایی که انجام می دادیم مشخص می شد اکثر این افراد حرفه ای هستند و درآمد خوبی هم از این کار دارند.

در کرمان کارگروه های ویژه ای در فرمانداری تشکیل داده ایم و سعی کردیم از توان بخش خصوصی و ان جی اوها و سازمانهای دولتی استفاده کنیم و در حقیقت یک هم افزایی ایجاد کنیم

وی به برخی از شهرها که به عنوان شهر بدون متکدی شناخته می شوند اشاره کرد و گفت: تکدی گری در این شهرها برای مردم نوعی معضل اجتماعی و حتی ننگ محسوب می شود و به همین علت به جای اینکه به آنها کمک مالی شود سعی می کنند این افراد را توانمند کنند.

بابایی ادامه داد: ما در کرمان کارگروه های ویژه ای در فرمانداری تشکیل داده ایم و سعی کردیم از توان بخش خصوصی و ان جی اوها و سازمانهای دولتی استفاده کنیم و در حقیقت یک هم افزایی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به چرخه دستگیری و باز گشت متکدیان به معابر گفت: باید هر یک از این افراد مورد مشاوره قرار گیرند و در صورتیکه کودکان بد سرپرست هستند نگهداری شوند و اگر با سالمندان مواجه هستیم ساماندهی شوند و آن دسته که به صورت حرفه ای تکدی گری می کنند به عنوان مجرم با آنها برخورد شود.

وی از جمع آوری متکدیان از سطح شهر اشاره کرد و بیان داشت: تنها در اردیبهشت ماه ۴۲ متکدی از شهر کرمان جمع آوری شده اند که ۱۲ نفر از آنها اتباع خارجی بودند که سرچهارراهها و معابر فعالیت می کردند، این افراد چون درآمد بالا دارند به این کار تشویق می شوند، طی سال گذشته نزدیک به ۷۰۰ نفر متکدی در کرمان جمع آوری شدند و روند مقابله با این پدیده نا مناسب اجتماعی ادامه دارد.

۳۵ درصد متکدیان کرمان حرفه ای هستند

وی با اشاره به اینکه متکدی گری یک پدیده شوم اجتماعی است گفت: ۳۵ درصد از متکدیان اتباع خارجی هستند و حرفه ای گدایی می کنند مردم شهر کرمان برای جلوگیری از زمینه سازی برای تکدی گری این افراد باید هوشیار باشند و در صورتیکه می خواهند کمک کنند این کار را از طریق دستگاه های مربوطه و یا با تحقیق و بررسی شخصی دقیق انجام دهند.

 فرماندار کرمان بیان کرد: استانداری ، فرمانداری ، شهرداری ، بهزیستی و اموراتباع بیگانه برای برخورد با این پدیده باید همگرایی داشته باشند و سعی کنند از توان ان جی او ها نیز استفاده کنیم.

شهردار کرمان نیز در گفتگو با مهر خواستار تمرکز رسانه ها در خصوص فرهنگ شهروندی در جامعه شد و بیان کرد: شهر وقتی توسعه پیدا می کند که ابتدا از نظر فرهنگی مردم زمینه توسعه را ایجاد کنند اینکه مردم مطالبه گر باشند و از مسئولان بخواهند برای ارتقاء رفاه اجتماعی تلاش کنند موجب توسعه می شود، فرهنگ شهروندی توسعه می یابد و مردم در حراست و نگهداری از داشته هایمان تلاش می کنند و در موضوعی مانند ساماندهی متکدیان هم مردم باید با مسئولان همکاری کنند.

سید مهران عالم زاده بیان کرد: ما هر چند که در زمینه ساماندهی متکدیان کار برخوردی با این افراد انجام دهیم اما در مقابل مردم با دل رحمی به متکدیان کمک کنند، هیچ دستاوردی نخواهیم داشت.

وجود این افراد در سطح شهر آسیب های اجتماعی متعددی را متوجه شهر می کند و چهره شهر به خصوص در معابر مخدوش می شود

وی با اشاره به اجرای طرح جمع آوری متکدیان بیان کرد: ما در این خصوص تمام سعی خود را انجام می دهیم اما بحث ساماندهی متکدیان و حل مشکل اساسی آن ها بسیار تاثیر گذار است در غیر این صورت متکدیان مجددا به سطح شهر باز می گردند.

وی ادامه داد: وجود این افراد در سطح شهر آسیب های اجتماعی متعددی را متوجه شهر می کند و چهره شهر به خصوص در معابر مخدوش می شود.

عالم زاده گفت: باید از تجربیات شهرهایی موفق در این زمینه استفاده کنیم اما چون کرمان در نزدیکی مرزهای شرقی قرار دارد باید زمینه وجود این افراد که همان ترحم مردم نسبت به این افراد است از بین برود، کمکهای مردمی باید به سمت افرادی برود که به کمک واقعی نیاز دارند.

تکدی گری جرم است

معاون دادستان کرمان نیز در جلسه ای در خصوص برخورد قضایی با افرادی که به صورت حرفه ای تکدی گری می کنند بیان کرد: طبق قانون، تکدی‌گری و ولگردی جرم محسوب می‌شود و مجازات آن نیز حبس عنوان شده است.

سلیمانی بیان داشت: دستگیری و به زندان فرستادن افراد متکدی کاری ندارد، اما باید آسیب‌های بعد از زندان را در نظر گرفت و راهکاری برای پیشگیری پیدا کرد و همه دستگاه‌ها با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود خود باید در زمینه بهبود این افراد کمک کنند.

 سلیمانی ابراز داشت: کودکان متکدی عموما توسط افرادی به این امر گماشته می‌شوند که باید نسبت به شناسایی و دستگیری سرشاخه‌های آنها اقدام کرد و طبق قانون تا دو سال حبس برای آنها در نظر گرفته شده است.

توسعه گرم خانه ها در کرمان، برخورد با سرشاخه های گروه های ساماندهی شده که از فقر دیگران استفاده می کنند و ساماندهی افراد در معرض خطر هم درخواستی است که مردم دارند.

در بررسی میدانی که خبرنگار مهر در جمع مردم کرمان انجام داد مردم خواستار شناسایی افراد نیازمند و توانمند سازی انها از سوی مسئولان شد، وجود افرادی که به صورت واقعی به کمک نیاز دارند اما از همه جا ناامید شده اند و برای دریافت کمک به مردم مراجعه می کنند از نگرانیهای عمده مردم عنوان شده است.

بسیاری از مردم افزایش روز افزون افراد نیازمند واقعی را دغدغه ای اجتماعی می دانند که نشان از افزایش تعداد افراد نیازمند در جامعه دارد.

منبع: مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار