شناسایی ۵۸۵ خانه‌مسافر و صدور مجوز تنها برای ۴۵ مورد از این مراکز در همدان خود گویای این واقعیت است که ساماندهی کارتن به دست‌ها شعاری است که تا جامه عمل پوشاندن به آن راه بسیار است.
کد خبر: ۶۲۱۲۹۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۸ 20 June 2018
شناسایی ۵۸۵ خانه‌مسافر و صدور مجوز تنها برای ۴۵ مورد از این مراکز در همدان خود گویای این واقعیت است که ساماندهی کارتن به دست‌ها شعاری است که تا جامه عمل پوشاندن به آن راه بسیار است.

به گزارش مهر، کافی است در مسیر‌های ورودی به شهر همدان دقایقی را با خودروی پلاک شهر‌های دیگر تردد کنید تا در کسری از ثانیه با هجوم افرادی به خودروی شخصیتان وحشت‌زده شوید.

ورودی همدان از سمت ملایر به‌تازگی و ورودی همدان از سمت تهران طی سال‌های اخیر به‌عنوان دو مسیر پرتردد فصل گردش در شهر گردشگر پذیر همدان این روز‌ها به تصاحب افرادی درآمده که با کارتن‌های کوچک و بزرگ و نگارش مطالبی روی آن؛ خود را راهنمایان مسافران معرفی می‌کنند!

این افراد همان کسانی هستند که روزبه‌روز بر شمار آن‌ها افزوده می‌شود تا جایی که رفته‌رفته قسمت اعظمی از بلوار‌های ورودی منتهی به شهر همدان را با حضورشان اشغال می‌کنند تا به اعتقاد خود هم‌مکانی را برای آسایش گردشگران در اختیار آن‌ها قرار دهند و هم‌کسب درآمدی داشته باشند.

اما آنچه نگارنده را به پرداختن این موضوع تشویق کرد اینکه روزبه‌روز بر تعداد افراد کارتن به دست آن‌هم در آستانه برگزاری رویداد‌های بین‌المللی «همدان ۲۰۱۸» افزوده می‌شود.

کارتن به دست‌ها حضور خود را از ضرورت‌های شهر گردشگر پذیر همدان می‌دانند

یکی دو سال پیش این افراد را فقط در اطراف میدان باباطاهر همدان مشاهده می‌کردیم، اما اکنون در میدان فرودگاه همدان و حتی میدان باغ بهشت همدان نیز اُتراق کرده‌اند و وقتی به گفتگو با آن‌ها می‌پرداختیم حضور خود را از ضرورت‌های شهر گردشگر پذیر همدان می‌دانستند.

همین‌ها سبب شد تا یک روز ظهر وقتی از سمت جاده ملایر وارد همدان می‌شدم دقایقی را در اطراف میدان ورودی شهر همدان توقف کنم و به سراغ آن‌ها بروم.

جواد که جوانی ۱۷ ساله بود و کارتنی به ابعاد نیم متر در یک متر را در کنار خودروی ۲۰۶ خود قرار داده بود در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه چند ماهی است به تشویق پسرخاله‌ام وارد این کارشده‌ام، گفت: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم بتوانم درآمدی از این بخش کسب کنم.

وی که از من خواست نام کامل او را در یادداشت‌هایم قید نکنم ادامه داد: تمام این افرادی که می‌بینی و در گرمای شدید ظهر این‌گونه سرپا ایستاده‌اند تا شاید مسافری به تور آن‌ها بخورد خرج خانه و زندگی می‌دهند و وقتی شغلی برای آن‌ها مهیا نباشد برای کسب درآمد به هر کاری روی می‌آورند.

هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم مسافران شهر و استان همدان به روستا‌ها نیز علاقه داشته باشند و برای اسکان شبانه در روستا پول هزینه کنند
وی بابیان اینکه من خودم اهل یکی از روستا‌های همدان هستم و فقط چند ماه است که وارد این شغل شده‌ام، گفت: هیچ‌گاه فکر نمی‌کردم مسافران شهر و استان همدان به روستا‌ها نیز علاقه داشته باشند و برای اسکان شبانه در روستا پول هزینه کنند.

وی بابیان اینکه طی این چند ماه شاید حدود شش یا هفت مسافر به تور من خورده است، اما همان هم برای خرج ماهانه من کافی بوده چراکه من مجرد هستم، گفت: خانواده من در روستا زندگی می‌کنند و ۲ واحد مسکونی در روستا داریم که یکی از آن‌ها را برای کرایه دادن به مسافران همدان مرتب کرده‌ایم.

وی در توضیح اینکه چه امکاناتی برای مسافران مهیا کرده‌اید، گفت: مثل همه خانه مسافر‌ها امکانات اولیه مهیا است و هر مرتبه که مسافری درخواست امکاناتی داشته باشد سعی در برآورده کردن آن داریم.

یکی دیگر از افراد کارتن به دست نیز که متوجه حضور من شده بود بااینکه فاصله بسیاری با محل ایستادن ما داشت قدم‌زنان به سمت ما آمد و وارد گفتگوی دونفره‌ام با جواد شد.

وی با خطاب قرار دادن من و بیان اینکه خانم تو را خدا نان ما را آجر نکن ادامه داد: هرچند وقت یک‌بار عده‌ای به‌یک‌باره سراغ ما می‌آیند و حتماً مطالب شما باعث این اتفاق می‌شود.

چه اشکالی دارد ما هم از حضور گردشگران در استان همدان بهره ببریم

رسول بابیان اینکه چه اشکالی دارد ما هم از حضور گردشگران در استان همدان بهره ببریم، عنوان کرد: هزینه هتل در همدان بسیار است و تمایل مسافران به استفاده از خانه مسافر‌ها هم کم نیست.

وی با تأکید بر اینکه باور کنید ما هم حداقل امکانات را برای مسافران مهیا می‌کنیم و مایه آبروی شهر و استانمان نمی‌شویم، گفت: من حدود ۴ سال است در این شغل هستم و تاکنون هیچ‌گونه نارضایتی از خدماتی که به مسافران ارائه می‌شود صورت نگرفته است.

وی با تأکید بر اینکه مگر انتظار مسافر از کرایه کردن یک مکان چیزی جز استفاده از آن در ایام شب و هنگام خواب است، گفت: اکثر مسافران همدانی تمام ایام روز را در شهر همدان سپری می‌کنند و فقط مکانی برای استراحت شبانه می‌خواهند.

برخی مسافران چادر زدن در پارک‌ها را به خانه مسافر ترجیح می‌دهند

رسول بابیان اینکه البته در تابستان کار ما نیز تا حدی کساد می‌شود چراکه برخی مسافران چادر زدن در پارک‌ها را به خانه مسافر ترجیح می‌دهند، گفت: مسافر برای ما مانند مهمان عزیز است حال‌آنکه مسافران کرایه هم به ما پرداخت می‌کنند پس اینکه گفته شود خانه مسافر‌ها امکانات مناسبی برای حضور گردشگران ندارند صحیح نیست بلکه این صحبتی است که هتل داران آن را بر زبان مسئولان انداخته‌اند.

در مسیری که برای تهیه گزارش انتخاب کرده بودم حداقل ۲۳ نفر کارتن به دست حضور داشتند که حرف‌های اکثر آن‌ها یک مضمون داشت و آن اینکه در رسیدگی به مسافران و ارائه امکانات مناسب کوتاهی نمی‌شود، ولی هر بار سؤال پرسیدم چقدر برای کرایه هر شب دریافت می‌کنید جوابی نشنیدم.

اما این تنها یک‌طرف قضیه است چراکه ورودی هر شهر به‌عنوان ویترین هر شهر باید تصویری زیبا برای مسافران ثبت کند نه اینکه هنوز مسافر وارد شهر نشده با هجومی از افراد که سعی در جذب مسافر دارند چهره‌ای نامناسب ترسیم شود.

هرسال بار‌ها و بار‌ها جلساتی برای ساماندهی کارتن به دست‌ها برگزار می‌شود که متأسفانه آنچه مشهود است اینکه تاکنون در ساماندهی این موضوع موفقیتی حاصل نشده است.

سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان دستگاه متولی گردشگری از ۲ سال قبل خانه مسافر‌ها را به تأسیسات رسمی گردشگری اضافه کرد
در همین خصوص معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان در خصوص مشکل «خانه مسافرها» در همدان در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه این مسئله به مشکل بزرگ ملی تبدیل‌شده است، گفت: سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان دستگاه متولی گردشگری از ۲ سال قبل خانه مسافر‌ها را به تأسیسات رسمی گردشگری اضافه کرد.

علی خاکسار بابیان اینکه برای ساماندهی خانه مسافر‌ها دستورالعملی تدوین شد، گفت: به مجری استانی ساماندهی خانه مسافر‌ها در استان همدان مجوز داده‌شده است.

وی بابیان اینکه کار در حال انجام است، اما متأسفانه افراد بسیار زیادی همچنان به‌صورت غیرمجاز در حال فعالیت هستند، گفت: این‌یک معضل است و تمام مسئولان استان از استانداری گرفته تا دستگاه قضایی و دادستان در جریان موضوع بوده و پیگیر امر هستند تا وضعیت ساماندهی شود.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه آخرین جلسه پیرامون ساماندهی این وضعیت یک ماه پیش در شورای شهر برگزار شد، گفت: طرحی ارائه‌شده و سعی بر این است به‌صورت جدی این قضیه مدیریت شود.

شناسایی ۵۸۵ واحد خانه مسافر طی بررسی میدانی در استان همدان

وی بابیان اینکه با متخلفان برخورد خواهد شد، از شناسایی ۵۸۵ واحد خانه مسافر طی بررسی میدانی در استان همدان خبر داد و اضافه کرد: تاکنون به ۴۷۰ شخص که اداره‌کننده این خانه مسافر‌ها در استان همدان هستند اخطار داده‌شده است.

خاکسار بابیان اینکه در پی این اخطار ۴۰ واحد پلمب‌شده است، گفت: برای ۱۱۰ مورد پرونده تشکیل و افراد به اماکن معرفی شدند که در پی آن اماکن برای ۴۵ خانه مسافر صدور مجوز فعالیت را بلامانع اعلام کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان همدان بابیان اینکه از مجموع ۵۸۵ واحد شناسایی خانه مسافر در استان همدان تنها ۴۵ خانه مسافر از سوی میراث فرهنگی همدان مجوز فعالیت دارند و مابقی فعالیتی غیرقانونی دارند، ابراز امیدواری کرد: این معضل به‌زودی رفع شود.

اما شورای شهر همدان نیز به‌عنوان یکی از متولیان ساماندهی این وضعیت باید سریع‌تر دست‌به‌کار شود تا شاید چهره نامناسبی که از شهر برای مسافران ترسیم می‌شود تغییر کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر بابیان اینکه متأسفانه عزم جدی برای ساماندهی خانه مسافر‌ها در همدان وجود ندارد، گفت: در دوره چهارم شورای شهر جلساتی برای ساماندهی این معضل تشکیل و از دستگاه‌های مرتبط دعوت شد، اما فقط هماهنگی‌های اولیه انجام شد.

کارتن به دست‌ها مستقل عمل می‌کنند

کامران گردان بابیان اینکه برای رفع این مشکل ابتدا باید خانه مسافر‌ها جمع‌آوری و سپس ساماندهی شود، گفت: بر اساس آنچه به‌دست‌آمده کارتن به دست‌ها مستقل عمل می‌کنند و به قوانین بی‌توجه هستند.

وی بابیان اینکه در ابتدا باید میراث فرهنگی دستورالعمل ساده‌تری ارائه دهد، گفت: اماکن و نیروی انتظامی باید وارد کار شوند تا از حضور کارتن به دست‌ها در ورودی‌های شهر همدان جلوگیری شود.

جامعه هتل داران هنوز نتوانسته درزمینهٔ استقرار کانکس راهنمای مسافران در ورودی‌های شهر اقدامی انجام دهد
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بابیان اینکه جامعه هتل داران هنوز نتوانسته درزمینهٔ استقرار کانکس راهنمای مسافران در ورودی‌های شهر اقدامی انجام دهد، گفت: اگر خانه مسافر‌ها در نقاط مختلف شهر همدان شناسایی و ساماندهی شوند معضل به‌راحتی حل خواهد شد، اما سایر دستگاه‌ها همکاری نمی‌کنند و کار به‌تن‌هایی از عهده شهرداری برنمی‌آید.

گردان بابیان اینکه وقتی یک راننده تاکسی ۱۰۰ تومان بیشتر از مسافر دریافت می‌کند موضوع به تعزیرات ارجاع می‌شود، گفت: این در حالی است که خانه مسافر‌ها رهاشده‌اند و تعزیرات وارد عمل نمی‌شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بابیان اینکه باید مسئولان و فرمانداری‌ها پای‌کار بیایند، گفت: شهرداری و شورای شهر همدان آماده همکاری در این زمینه هستند.

وی خواستار تشکیل جلسه‌ای مشترک شد و بابیان اینکه باید وظایف مشخص شود، گفت: در این صورت اگر سازمان یا مسئولی وظیفه خود را انجام ندهد باید پاسخگو باشد.

گردان تأکید کرد: این اقدام سبب ساماندهی وضعیت خانه مسافر‌ها و تبع آن رونق گردشگری در همدان خواهد شد.

اهرم قانونی برای برخورد با خانه مسافر‌ها وجود ندارد

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر همدان نیز بابیان اینکه اهرم قانونی برای برخورد با خانه مسافر‌ها وجود ندارد، گفت: این موضوع نباید موجب عدم پیگیری مشکل شود.

رضوان سلماسی بابیان اینکه باید راهکار‌هایی ارائه و با کمک ارگان‌های وابسته موضوع ساماندهی خانه مسافر‌ها را در دستور کار قرارداد، گفت: در ساماندهی این موضوع متولی اصلی شهرداری نیست، اما متأسفانه همه نگاه‌ها به سمت شهرداری است.

وی با تأکید بر راه‌اندازی کانکس راهنمایی مسافران و ارائه اطلاعات موردنیاز گردشگران در این مراکز عنوان کرد: ساماندهی خانه مسافر‌ها امنیت حضور مسافران در شهر را افزایش می‌دهد.

ظرفیت واقعی خانه مسافر‌ها و هتل‌ها در همدان مشخص شود

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر همدان نیز در این خصوص بابیان اینکه باید ظرفیت واقعی خانه مسافر‌ها و هتل‌ها در همدان مشخص باشد، گفت: این معضل باید توسط بخش خصوصی و زیر نظر دستگاه‌های متولی ازجمله میراث فرهنگی و شهرداری ساماندهی شود.

سید مسعود عسگریان بابیان اینکه بخش خصوصی باید برای ساماندهی خانه مسافر‌ها به شورای شهر همدان برنامه ارائه دهد، گفت: بهتر است کانکس‌های راهنمای گردشگران به‌صورت آزمایشی در ورودی شهر همدان برای مسافر گیری مستقر شود.

اگر هم‌اکنون به فکر ساماندهی خانه مسافر‌ها نباشیم روزبه‌روز بر تعداد واحد‌های غیرمجاز افزوده می‌شود
وی بابیان اینکه اگر هم‌اکنون به فکر ساماندهی خانه مسافر‌ها نباشیم روزبه‌روز بر تعداد واحد‌های غیرمجاز افزوده می‌شود، گفت: برای جمع‌آوری افراد غیرمجاز باید ظرفیت مجاز برای مسافران تعریف شود.

عسگریان بابیان اینکه باید دستگاه‌های متولی باهم هماهنگ باشند، گفت: دستگاه‌های متولی باید پای‌کار بیایند، اما شورای شهر همدان از ورود بخش خصوصی در راستای ساماندهی این معضل حمایت می‌کند.

وی با تأکید بر فعالیت بخش خصوصی برای توسعه خانه‌های بوم گردی در همدان عنوان کرد: شهر همدان ظرفیت راه‌اندازی حداقل ۱۰ خانه بوم گردی را دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان نیز بر ساماندهی خانه مسافر‌های غیرمجاز سطح شهر تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه مسافران از اقشار مختلف جامعه هستند و بعضی از آن‌ها بضاعت مالی خوبی برای اسکان در هتل‌ها را ندارند بنابراین احداث کمپ‌های اقامتی ارزان‌قیمت و ساماندهی خانه مسافر‌های سطح شهر امری ضروری است.

مریم روان‌بخش بابیان اینکه برای توریست پذیری شهر باید تمامی جوانب ازجمله امکانات رفاهی و اسکان مناسب را در نظر گرفت، اظهار کرد: فعالیت کارتن به دستان برای اسکان مسافران در سطح شهر در کنار معایبش نسبتاً مزایایی نیز برای شهر به دنبال دارد، اما باید این فعالیت ساماندهی شده و بر اساس اصول و چارچوب مشخصی باشد، چراکه این امر به آبروی شهر و استان مربوط است.

وی با تأکید بر اینکه مسافران و گردشگران باید در اماکن امن از همه لحاظ اسکان یابند، افزود: در ساماندهی خانه مسافر‌ها باید تمامی جوانب ازجمله ایمنی منازل، مکان و فضای فیزیکی و روحی منطقه مدنظر باشد چراکه این موارد در جذب دیگر گردشگران بسیار تأثیرگذار است.

وی گفت: ساماندهی خانه مسافر‌ها رشد و رونق صنعت گردشگری و اقتصادی را به دنبال دارد و باید برای جذب مسافر و گردشگر زیرساخت‌های لازم فراهم شود

رئیس کمیسیون اقتصاد، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای شهر همدان با اشاره به معضل فعالیت سوییت منزل‌های غیرمجاز در شهر اظهار کرد: ساماندهی این منازل در شهر‌های شمالی صورت گرفته، اما در همدان به دلایلی برنامه‌ای برای آن تدوین‌نشده است.

روان‌بخش بابیان اینکه ساماندهی خانه مسافر‌ها از مطالبات شهروندان است، افزود: این ساماندهی از حساسیت بالایی برخوردار است و براین اساس باید تمامی ارگان‌های ذی‌ربط با برنامه منسجم و منظمی وارد شوند.

آنچه مسلم است هنوز هم برای ساماندهی این وضعیت دیر نشده و تعطیلات تابستانی در پیش است و مدیران می‌توانند برای جبران مافات تلاش مضاعف کرده تا جلوی آسیب‌ها گرفته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار