ظرائف بغداد، خزهای کوفی، دیبای روم، جواهر بحرین، آبنوس عمان، عاج هندوستان، گلیم های آذربایجان و گیلان اجناس نابی بودند که چند قرن پیش مردم اصفهان برای خریدن شان راهی بازار قیصریه اصفهان می شدند. حالا اما پارچه های قلمکار، خاتم، عتیقه جات، ترمه یزد، گبه فارس، لوازم آرایش، طلا و نقره، چینی جات، مینا، تابلوهای قلمزنی و حتی انواع و اقسام بدلیجات و خرت و پرت های مختلف، بیشتر در بازار به چشم می خورند.
کد خبر: ۶۱۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴ 17 June 2018

به گزارش تابناک : ظرائف بغداد، خزهای کوفی، دیبای روم، جواهر بحرین، آبنوس عمان، عاج هندوستان، گلیم های آذربایجان و گیلان اجناس نابی بودند که چند قرن پیش مردم اصفهان برای خریدن شان راهی بازار قیصریه اصفهان می شدند. حالا اما پارچه های قلمکار، خاتم، عتیقه جات، ترمه یزد، گبه فارس، لوازم آرایش، طلا و نقره، چینی جات، مینا، تابلوهای قلمزنی و حتی انواع و اقسام بدلیجات و خرت و پرت های مختلف، بیشتر در بازار به چشم می خورند. بازار قیصریه اصفهان، بازار رنگارنگی است با یک سرسرای معروف که به اندازه خود بازار معروف است.
چطور برسیم؟
برای ورود به بازار قیصریه، می توانید از خیابان سپاه در ضلع غربی یا خیابان حافظ در ضلع شرقی وارد میدان نقش جهان شوید و بعد از میانه میدان به سمت سردر قیصریه به در ضلع شمالی بروید و وارد بازار قیصریه شوید یا از داخل بازار، سراغ بازار چیت سازها را بگیرید و بروید تا برسید به بازار قیصریه. می توانید از خیابان حکیم هم وارد بازار شوید. اتوبوس های مسیرهای پارک لاله و هشت بهشت از داخل میدان نقش جهان عبور می کنند و انتخاب خوبی هستند برای رسیدن به بازار قیصریه.
چه بخریم؟
عتیقه جات: اگر دنبال چراغ شبیه چراغ قدیمی مادربزرگ تان که شکسته، می گردید یا هر چیزی را که می شود اسم عتیقه روی آن گذاشت، وارد محل درستی شده اید. می توانید مغازه های کوچک و بزرگ بازار قیصریه را زیر و رو کنید و تا بازار «دارالشفا» که به مسجدی با همین نام می رسد، بروید و هر چیزی که بوی گذشته می دهد در آنجا پیدا کنید.
پارچه قلمکار: وقتی از سردر قیصریه وارد می شوید، در سرای سمت راست، مغازه کوچک «صدیقی فرد» را می بینید که محل مناسبی برای خرید پارچه های مرغوب است. مهم ترین نکته در خرید این پارچه ها توجه به ثبات رنگ آنهاست، البته قیمت پارچه های با رنگ ثابت، تقریبا دو برابر پارچه های با رنگ غیر ثابت است.
ترمه و گبه: کمی که بگردید، یکی دو مغازه ترمه فروشی هم پیدا می کنید. می توانید ترمه های یزد را با ملیله دوزی بخرید یا چرخی در مغازه گبه فروشی بزنید و گبه فارس بخرید.
قلم زنی: ظروف قلمکاری شده از معروف ترین و زیباترین سوغاتی های اصفهان هستند؛ ظروفی که حکاکی روی مس، برنج یا نقره هستند. قیمت یک کار قلمزنی در درجه اول به جنس فلز آن بستگی دارد. نقره از برنج و برنج از مس گران تر است و هر چه نقوش ریزتر و پرکارتر باشد، قیمت اثر را بالاتر می برد؛ نقش های چهره انسان به دلیل سختی ساختش گران تر است.
نکته
می توانید بعد از خرید و گشت و گذار در بازار در میدان نقش جهان استراحت کنید. سوار کالسکه شوید و کمی دور میدان بچرخید.

 

 

منبع : ماهنامه سرزمین من 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار