بیماری ام اس یکی از شایعترین و مهمترین بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی به شمار می‌رود.
کد خبر: ۶۱۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ 16 June 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:علیرضا نیک سرشت متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: منظور از سیستم اعصاب مرکزی، مغز و نخاع است و عمده درگیری آن در بیماری ام اس، صدمه به غلاف و پوشش دور رشته‌های عصبی است که "میلین" گفته می‌شود.

وی، نقش "میلین" را در سیستم عصبی مهم خواند و افزود: "میلین" باعث افزایش سرعت هدایت پیام‌های عصبی می‌شود و در هر رشته عصبی که قطورتر باشد، سرعت هدایت بیشتر است، بنابراین اگر دچار آسیب شود، سرعت هدایت کاهش پیدا می‌کند و اگر این میزان کاهش سرعت هدایت به حد خاص برسد، دیگر مغز پیامی را درک نمی‌کند.

نیک سرشت ادامه داد: سیستم ایمنی بدن نقش مهمی در همه افراد دارد و باعث می‌شود در مقابل تهاجم خارجی که اغلب ویروس‌ها و باکتری‌ها هستند، مقابله کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه، گفت: در بیماران خودایمن، سیستم ایمنی به صورت غیرطبیعی و نادرست به قسمت‌هایی از بافت بدن آسیب می‌زند که در بیماران ام اس، غشای میلین آسیب می‌بیند، البته در برخی از بیماران، خود رشته‌های اصلی (آکسون) دچار آسیب می‌شود و تفاوت آن در این است که اگر میلین دچار آسیب شود، اغلب برگشت پذیری وجود دارد و بازساختی میلین اتفاق می‌افتد، اما اگر رشته‌های عصبی (آکسون) دچار آسیب و تخریب شود، دیگر بازسازی اتفاق نمی‌افتد.

نیک سرشت، با اشاره به شایع بودن بیماری ام. اس در همه جای دنیا و روند رو به افزایش آن، ادامه داد: در برخی از کشور‌ها مانند قسمت‌های وسیعی از اروپا، آمریکای شمالی و روسیه، میزان شیوع‌ای بیماری بالاست و در برخی از مناطق مانند آفریقا و شرق آسیا، میزان آن کمتر اعلام شده، در ایران نیز شیوع بیماری ام اس متغیر و متوسط است.

این متخصص مغز و اعصاب، گفت: در کشور ایران، آمار ابتلا به این بیماری در نواحی مرکزی، تهران، اراک، اصفهان و فارس، از مناطق دیگر بیشتر است و علت این موضوع هم مشخص نیست.

بیشترین سن ابتلا به ام. اس/ فارس، سومین استان کشور در ابتلا به ام. اس
وی در ادامه افزود: میزان درگیری بانوان با این بیماری در تمامی جوامع، بیش از آقایان است، اما این بیماری در آقایان با شدت بیشتری رو به جلو حرکت می‌کند، همچنین این بیماری در سنین مختلفی از کودکی تا سالمندی ظاهر می‌شود که بیشترین سن ابتلا، بین ۲۰ تا ۴۰ سالگی است، زیرا در این سن یک فرد وارد اجتماع، بازار کار و زندگی مشترک شده که امکان دارد در این موقعیت ها، دچار این بیماری شود.

نیک سرشت، بیان کرد: استان فارس در بین استان‌های دیگر کشور، رتبه سوم از لحاظ شیوع بیماری ام اس را به خود اختصاص داده است، همچنین طبق آمار‌های به دست آمده، حدود چهار هزار و ششصد نفر در سامانه فارس ثبت شده اند که انتظار می‌رود تعداد واقعی این آمار، بیش از پنج هزار نفر باشد.

ابتلا به بیماری ام اس در اثر عوامل محیطی و ژنتیکی
این عضو هیات علمی دانشگاه، گفت: ام. اس یک بیماری چند جانبه است، به این معنا که هم عوامل محیطی و هم نقش ژنتیکی در به وجود آمدن آن تاثیر دارد، ام اس یک بیماری ارثی نیست، اما ژنتیک در آن نقش دارد.

او توصیه کرد: مطالعات وسیعی در خصوص نقش ویتامین D. ۳ در شروع بیماری و تشدید علایم آن انجام شده که لازم است تمامی بیماران پس از مراجعه به پزشک، در زمینه بررسی ویتامین D. ۳ اقدام کنند، زیرا اگر بیمار از نظر ویتامین D. ۳ کمبود داشته باشد، باید با مصرف داروی تجویز شده از سوی پزشک، به میزان طبیعی خود برسد و نیز اثبات شده که اگر ویتامین D. ۳ به حد کافی در بدن بیمار باشد، احتمال بروز و شدت حملات کمتر است.

نیک سرشت، بیان کرد: از دیگر عواملی که می‌تواند باعث تشدید علایم بیماری شوند، می‌توان به استرس‌های روحی، مصرف دخانیات و یا حتی در معرض دود سیگار بودن، محیط‌های گرم و یا افزایش درجه حرارت بدن به هر دلیل، عفونت‌ها به ویژه از نوع ویروسی و عفونت‌های چند هفته اول پس از زایمان، اشاره کرد.

مبتلایان به ام. اس از فست فود‌ها پرهیز کنند!
این متخصص مغز و اعصاب، تاکید کرد: بیماران ام اس تمامی مواد مغذی را استفاده و مواد غذایی مضر، مانند فست فود، سوسیس، کالباس، سس‌های متنوع، نوشابه گازدار و شیرین و همچنین مصرف نمک را به میزان کمی مصرف کنند، همچنین این دسته از بیماران، مستعد پوکی استخوان هستند و از جمله راهکار‌های جلوگیری از پوکی استخوان، تحرک بدنی کافی، مصرف به موقع و منظم دارو، رژیم غذایی مناسب، مصرف لبنیات، ماست، پنیر، شیر و غذا‌های دریایی است.

نیک سرشت، افزود: شاید یک فرد در طول زندگی خود یک یا چند علامت از علایم بیماری ام اس را داشته باشد که عمده آن شامل اختلالات بینایی، تاری دید یا درد یک چشم، اختلالات حرکتی به صورت ضعف یک دست یا یک پا و یا هر دو اندام تحتانی، اختلالات حسی به صورت مورمورشدن یا گزگز کردن، اختلالات تعادلی، دو بینی، اختلالات روحی، افسردگی، اختلالات حافظه و عدم تمرکز، اختلالات جنسی، خستگی پس از بیدار شدن صبحگاهی و درد‌های پراکنده بدن محسوب می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب و عضو هیات علمی دانشگاه به بیماران ام اس توصیه کرد: از مصرف خودسرانه دارو‌ها خودداری و طبق تجویز پزشک دارو‌ها را مصرف کنند، البته نکته مهم‌تر در خصوص بیماران ام اس این است که درمان‌های حمایتی مانند توانبخشی و حمایت‌های روحی از سوی اجتماع، خانواده و همکاران در کنترل بیماری بسیار موثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار