گزارش ویژه تابناک از وضعیت مدارس فوتبال استان اصفهان/
کد خبر: ۶۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵ 16 July 2015

تابستان، دومین فصل سال، تیر- مرداد و شهریور؛ یا هر اسم دیگری که روی آن می گذارید مثلا به قول فرنگی ها، سامر! در ذهن همه ما فرصتی است برای اوغات فراغت برای تفریح و استراحت کردن.

به گزارش تابناک اصفهان، البته تفریح و استراحت کردن و سفر رفتن و آب تنی کردن برای افرادی که مدرسه نمی روند مصداق راحتی است اما برای کودکانی که ۹ ماه از سال را درس می خوانند که ۳ ماه باقی را به راحتی بگذرانند، مصادیق دیگری دارد. کودکان و نوجوانانی که در این ۳ ماه کار واجبی مثل مدرسه ندارند، باید راهی برای سرگرم کردن خود پیدا کنند، اغلب خانواده ها برای رهایی از سر رفتن حوصله کودکانشان و هم چنین استفاده بهینه از وقت و زمان به سراغ کلاس های تابستانه می روند.

در صدر همه این کلاس های تابستانه شاید کلاس فوتبال قرار داشته باشد که با توجه به علاقه کودکان و نوجوان به این رشته ورزشی بسیار هم مورد استقبال قرار می گیرد.

طبق آماری که هیئت فوتبال استان اصفهان اعلام کرده است، در شهر اصفهان تنها مدارس فوتبالی که در این لیست ارائه شده اند، دارای مجوز هستند و مابقی مدارس فوتبال سطح اصفهان صلاحیت لازم را ندارند.

نکته قابل توجه این است، که تعداد مدارس فوتبال سطح شهر اصفهان به طور قطع از این تعداد بیشتر است و این مسئله نشان از این موضوع دارد که عده بسیاری از این داستان سودهای هنگفتی به جیب می زنند. در لیست این سودجویان، می توان اسم خیلی از ورزشگاه ها، مربیان محلات که از سطح گل کوچیک و زمین های خاکی فوتبال را شروع کردند و در همان سطح هم مانده اند و مدارس را آورد.

البته این را هم باید گفت که این افراد به اصطلاح سودجو فرق زیادی با یازده مدرسه فوتبال با مجوز (حداقل در بازده) ندارند، چرا که بسیاری از این افرادی که در کلاس ها شرکت می کنند، مشتری تابستان اند و این مسئله برای مدارس اهمیت چندانی، حداقل در سال های گذشته نداشته است.

با توجه به این مسئله به بررسی این موضوع در شرایط فعلی می پردازیم:

۱- آکادمی منچستریونایند!!!

شاید تبلیغش را تمام کسانی که از خانه همسایه یک سیم بر روی پشت بامشان افتاده و ناخداگاه کانال جم تی و امثالهم را در تلویزیونشان گرفته اند، دیده اند البته آن هایی که ندیده اند هم نیاز نیست نگران باشند که ندیده از دنیا می روند چرا که می توانند با سرچ همین عنوان در اینترنت به خوبی آن را ببینند و به این مدل از سو استفاده از عنوان یک باشگاه به خوبی واقف شوند.

این عنوان های جعلی یا سواستفاده گرانه نمونه های داخلی هم دارد مثلا در سال های گذشته مدارس فوتبالی از جمله "مدرسه فوتبال علی کریمی”، "مدرسه فوتبال محرم نوید کیا” و … در سطح شهر تبلیغاتی را انجام می دادند و سود های خوبی هم به جیب می زدند؛ نکته جالب این است که وقتی از ثبت نام کنندگان این مدرسه ها پرسیده می شد که در طول فوتبال آموزی در این مدارس نویدکیا یا کریمی را دیدی یا با آن تمرین کرده اید؟ می گویند نه! (نا گفته نماند که آن بچه های جو گرفته اش هم می گویند، باشگاه ما زیر نطر محرم اداره می شد و مدیریت باشگاه که هیچگاه نمی آید تیم را تمرین دهد)

۲- مدرسه فوتبال جایگزینی برای رفع مسئولیت

اصولا خانواده هایی هستند که وقتی بچه دار شدند، برای سرگرمی کودکانشان از وسایل و چیزهای مختلفی استفاده می کنند. کارکرد این وسایل هم متفاوت بوده و بسته به زمان دارد. مثلا خانواده ها برای کودکان ۳ تا ۸ سال از شبکه پویا، پرشین تن( برای آن هایی که از خانه همسایه سیم کشی کرده اند)، CD بن تن و DVD باب اسفنجی استفاده می کنند. خانواده بچه های ۹ تا ۱۵ ساله هم مدارس فوتبال را در تابستان برای سرگرمی استفاده می کنند.

این ها را گفتم که اشاره کنم به بازدهی این مدارس فوتبال؛ البته چون باید بگویم که حداقل در این مدارس فوتبال ما، با این مربیان حاضر و شرایط دیگر هیچ کودکی در ۳ ماه ( یعنی حداکثر ۳ یا ۴ جلسه در هفته در طول ۳ ماه) نه تنها مسی نمی شود بلکه حتی نمی توان به او گفت فوتبالیست!

*پیشنهاد: البته برای شفافیت بهتر این موضوع باید تأکید کنم که اگر همین مقدار هزینه ای که برای این مدارس فوتبال هزینه می کنید را خرج خریدن یک توپ معمولی یا سه پوسته بکنید و هر هفته زحمت بکشید در حیاط خانه یا پارک سر کوچه یا هر جای مناسب دیگری به مدت ۴۵ دقیقه با کودکتان فوتبال بازی کنید، آخرش هم یک بستنی با هم بخورید، هم فرزندتان شانس بیشتری برای فوتبالیست بهتر شدن دارد، هم سرگرم شده و هم خودش راضی تر است.

با مدرسه فوتبال، به دنبال آکادمی هستیم؟!

البته شاید این موضوع برای فوتبال به اسم حرفه ای ما حرف بزرگی باشد اما جا دارد به نقش باشگاه های حرفه ای در این مسئله اشاره کنیم. خیلی از کشورهای حرفه ای دنیا در فوتبال مثل اسپانیا و آلمان مدارس حرفه ای و آکادمی های مطرح فوتبالی دارند که علاقه مندان به این ورزش را جمع می کند و در طول سال برای آن ها برنامه ریزی کرده و به اصطلاح به صورت آکادمیک فوتبال را به آن ها می آموزد و آن ها را فوتبالی تربیت می کند.

البته فارغ از تمام آن هزار دلیلی که شما برای نشد بودن این موضوع در ایران تصور کردید، خودم به هزار و یکمی اشاره می کنم؛” فکر نکنم در شرایطی که در یک خانواده همه اعضا از جمله پدر، مادر، خواهر بزرگتر، مادر بزرگ، عمه و خاله می خواهند فرزند مذکور مهندس برق، مهندس میکانیک، دکتر مغز و اعصاب، دندانپزشک، جراح قلب و شاعر شود و آخر هم فرزند خانواده با ماشین شخصی به مسافرکشی می پردازد، این مسائل آکادمیک و حرفه ای جواب دهد، پس لازم است مسئولین ۱۰ ها سال قبل از اجرای آن دست به فرهنگ سازی و برگزاری جلسات برنامه ریزی و جلسات چند فوریتی بزنند شاید واقعا روزی برسد که ایران هم از لحاظ آکادمیک در فوتبال مثل آلمان، اسپانیا و انگلیس و ژاپن الگو شود، البته شاید!”

نکته آخر؛

اگر واقعا راه دیگری به ذهنتان نمی رسد و چاره ای جز ثبت نام فرزندتان در مدارس فوتبال به خاطر اصرار های بیش از حد خودش ندارید بهتر است به گفته های محمد رضا زکی زاده، مسئول کمیته پایه هیئت فوتبال استان اصفهان درباره شرایط هیئت توجه کنید.

زکی‌زاده اظهار کرد: از هفته گذشته ثبت نام مدارس فوتبال در شهر اصفهان آغاز شده و خانواده‌ها برای اطلاع از مدارس فوتبال دارای مجوز می‌توانند به سایت هیئت فوتبال استان مراجعه کنند.

وی با اشاره به قیمت‌بندی مدارس فوتبال برای سال جاری تصریح کرد: مدارس فوتبال پنج ستاره ممتاز (۲۱۰ هزار تومان)، پنج ستاره معمولی (۲۰۰ هزار تومان)، چهار ستاره (۱۸۵ هزار تومان)، سه ستاره (۱۶۵ هزار تومان) و دو ستاره (۱۵۰ هزار تومان) باید از فراگیران دریافت کنند که شرایط امکانات و درجه مربیان هر کدام بسته به نوع درجه تفاوت دارد.

مسئول کمیته پایه هیئت فوتبال استان اصفهان تاکید کرد: مدارس فوتبال نمی‌توانند بالاتر از نرخ مصوب از خانواده‌ها دریافت کنند.

وی با بیان اینکه بر فعالیت مدارس فوتبال نظارت می‌شود، یادآور شد: ناظران هیئت فوتبال در طول تابستان با سرکشی به مدارس فوتبال از روند آموزش و دریافت شهریه این مدارس بازدید می‌کنند.

زکی‌زاده افزود: برای یکسان‌سازی آموزش در مدارس فوتبال، قرار است در روزهای آینده جلسه‌ای برگزار شود تا مسئولان و مربیان مدارس فوتبال روال مشخصی را برای آموزش و استعدادیابی به کار گیرند و فعالیت در این مدارس به طور هماهنگ انجام شود.

میدان نیوز
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار