مسئول توسعه اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی هستند و با توجه به خشکسالی اخیر، اکثر روستائیان به جای کشاورزی به این شغل روی‌ آورده‌اند.
کد خبر: ۶۱۹۴۱۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳ 15 June 2018

به گزارش تابناک : اصفهان به عنوان استان مقصد گردشگری بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی از ظرفیت قابل توجهی در زمینه اقامتگاه های بوم گردی برخوردار است که می توان با بهره گیری از این صنعت سبز و پایدار از بسیاری مشکلات اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی پیشگیری کرد.

بوم‌گردی تنها سفر به روستا برای تماشای طبیعت نیست، بلکه آشنایی با آداب و رسوم، فرهنگ‌های متفاوت همچنین رویارویی با هنرهای نهفته در دل خانه‌های روستایی از دیگر فواید مهم گردشگری روستایی است که اصفهان از این نعمت بزرگ بسیار در دل روستاهای دور و نزدیک خود دارد.

در همین راستا با حضور کامران هارونی مسئول توسعه اقامتگاه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان و کارشناس مسئول واحدهای اقامتی و پذیرایی استان اصفهان میزگردی با موضوع بررسی چالش‌های بیش‌روی اقامتگاه‌های بوم‌گردی و راه‌های توسعه زیرساخت‌های این ظرفیت مهم گردشگری برگزار شد.

در ادامه دومین بخش از مصاحبه با کامران هارونی را می خوانید:

بحث بوم‌گری تا چه میزان به بحث اشتغال روستایی کمک کرده است؟

کامران هارونی: 90 درصد اقامتگاه بوم‌گردی اکثرا به صورت خانوادگی گردانده می‌شود، در یک اقامتگاه بوم‌گردی 6 اتاقه همزمان تمام اعضای خانواده به صورت مستقیم مشغول می‌شوند و در بحث اشتغال غیرمستقیم جامعه محلی نیز تاثیر می‌گذارد.

در حوزه اشتغال روستایی از طریق ایجاد بوم‌گردی سنتی بحث مهاجرت معکوس رخ داده است و این موضوع هم بر امنیت و هم اشتغال روستا تاثیر به‌سزایی گذاشته شده است.

اقامتگاه بوم‌گردی با هتل‌ها و مسافرخانههای شهری یک تفاوت واضح دارد که این تفاوت در نوع گردشگری است که به این اقامتگاه‌ها مراجعه می‌کنند که میزبانان روستایی، گردشگر را مهمان خطاب می‌کنند و به صورت سنتی از گردشگران پذیرایی می‌کنند و حتی اهالی روستا در انجام کارها مشارکت می‌کنند.

استقبال از اقامتگاه‌های روستایی از سوی گردشگران به چه صورت بوده است؟

کامران هارونی: اکنون نزدیک به 300 اقامتگاه روستایی در سطح استان داریم که ضریب اشغال بوم‌گردی در روستاها در ایام پیک تعطیلات به صورت قابل توجهی بالا بوده و با توجه به نرخ اقامتگاه که به ازای هر نفر 40 تا 60 هزار تومان تصویب شده است، استقبال مناسبی را از سوی گردشگران  جلب کرده است که این خود سبب شده که شهرهایی مانند شیراز، تبریز و مشهد، اصفهان را الگوی خود قرار داده است.

براساس نظر سنجی که صورت گرفته 85 درصد استقبال خوبی از اقامتگاه بوم‌گردی صورت گرفته اما نکته قابل توجه این است که همچنان حوزه گردشگری روستایی و بوم‌گردی نیازمند فرهنگ‌سازی است.

یکی از معضلات حوزه گردشگری و به ویژه اقامتگاه‌های بوم‌گردی بحث نظارت است، تا چه میزان بر روی قیمت‌ها و کیفیت ارائه خدمات نظارت انجام می‌گیرد؟

کامران هارونی: با توجه به اینکه بخش خصوصی چندین گام این حوزه از دولت جلوتر بود و استان اصفهان به عنوان نخستین استانی که بحث نرخ اقامتگاه‌ بوم‌گردی را مشخص کرد که با دعوت از متولیات اقامتگاه‌های بوم‌گردی بحث نرخ مصوب را مطرح کردیم و نظارت‌ها از سوی نمایندگان و ادارات میراث شهرستان‌ها صورت گرفت، شاید در این میان برخی از اقامتگاه‌ها تخلفی انجام دهند اما بازرسی‌های تلفیقی از سوی اداره میراث فرهنگی، تعزایرات حکومتی، نماینده فرمانداری، نماینده اداره اماکن، نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان نظارت‌های لازم را در اقامتگاه‌های بومگردی از نظر ایمنی، بهداشتی و تجهیزاتی انجام می‌دهند.

ضمن اینکه تلفن شکایت نیز برای گردشگران قرار دادیم که در صورت مشاهده قیمت نامتعارف در این حوزه گزارش لازم را به اداره میراث فرهنگی بدهند و نظارت‌ها در این حوزه با جدیت صورت می‌گیرد گرچه در برخی از مکان‌ها ممکن است از نظر قیمت‌ها و کیفیت‌ها استانداردهای لازم را رعایت نکنند ولی سعی ما این است که نظارت‌ها و بازرسی‌های تلفیقی ادامه‌دار باشد.

آیا بانک اطلاعاتی مشخصی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی وجود دارد؟ و آیا مکان اقامتگاه‌های روستایی در نقشه‌های آنلاین گردشگری ثبت شده است؟

کامران هارونی: امسال طرح مطالعاتی با همکاری دانشگاه در حال انجام است و نظر ما این است که گردشگر داخلی یا خارجی وقتی وارد یک شهرستان می‌شود، تمام امکانات و خدماتی که نیاز دارد را بتواند به راحتی دسترسی پیدا کند، در حال حاضر تمام نقشه بروشورها را به 3 زبان به روز‌آوری می‌کنیم.

نرم‌افزای با همکاری بخش خصوصی به نام "مسافریار" درصدد تدوین است که مورد تایید استانداری و میراث بوده تا بتوانیم خدماتی که مسافران و گردشگران نیازمند هستند، در آن ارائه دهیم که من قول این را می‌دهم که در نوروز 98 نقشه و بانک اطلاعاتی کامل از اطلاعات روستایی و بوم‌گردی را برای گردشگران داشته باشیم.

اکثر اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستایی هستند و با توجه به خشکسالی اخیر اکثر روستائیان به جای کشاورزی به این شغل روی‌ آورده‌اند که در همین زمینه دوره‌های آموزشی لازم برای تبلیغ و بازاریابی روستائیان داده می‌شود.

در اقامتگاه‌های بومگردی تا چه میزان به معرفی در حوزه صنایع دستی و آداب فرهنگی روستایی پرداخته می‌شود؟

کامران هارونی: ما به اقامتگاه‌های روستایی تاکید کردیم که صرف بحث اقامت مطرح نباشد بلکه با مکانی را برای بحث ارائه هنرهای سنتی و صنایع دستی اختصاص دهند یا در زمینه بحث فروش داروهای گیاهی و محصولات لبنیاتی کار کنند که در این صورت جامعه محلی نیز در این جوزه مشارکت می‌کنند که سبب رونق حوزه اقتصادی روستایی نیز می‌شود.

صنایع دستی و گردشگری می‌توانند مکمل یک دیگر باشند که با ارائه خدمات دوجانبه گردشگر را بیشتر جذب کرد، همچنین نمایش آداب و رسوم محلی، استفاده از البسه و غذاهای محلی از جمله توصیه‌هایی است که به اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیشنهاد می‌شود؛ به طور مثال در روستای ابیانه درآمد عکاسخانه آن که مسافران با لباس محلی این روستا عکس می‌گیرند از درآمد اقامتگاه بیشتر است و این خود نشانه رونق اقتصادی در این روستا است.

آیا توسعه اقامتگاه‌های بومگردی در روستاهای کمتر شناخته شده، توجیه اقتصادی دارد؟

کامران هارونی: یک‌سری از روستاهای استان، روستاهای هدف گردشگری و هدف صنایع دستی هستند که در این زمینه های حتما اقامتگاه های بومگردی توسعه پیدا می کند و با توجه به اینکه  مخاطب اصلی این اقامتگاه ها گردشگران خارجی هستند، بحث توجیه اقتصادی آن در نظر گرفته شده است.

از طرفی بحث توسعه گردشگری روستایی جزو برنامه ششم بوده و گردشگری پایدار، ایجاد اشتغال روستایی و جلوگیری از مهاجرت از روستا از جمله اولویت‌های دولت بوده که هر چقدر بتوانیم مدت اقامت گردشگر را در روستاها بیشتر کنیم، زودتر به این مهم دست پیدا می‌کنیم.

با توجه به بحث خشکی زاینده‌رود، توسعه گردشگری در روستاها با ارائه خدمات جانبی می‌تواند از بسیاری از چالش‌ها پیشگیری کند.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار