گروهی از محققان دانشگاه پوزنان لهستان پس از بررسی‌های خود متوجه شدند که آب و هوای گرم واقعا ما را عصبانی و خشن‌تر می‌کند و حتی می‌تواند از تیزهوشی‌مان بکاهد. آنها متوجه شدند که هورمون کورتیزول که به نام هورمون اضطراب نامیده می‌شود در زمستان کمتر از تابستان ترشح می‌شود و وقتی در هوای گرم سطح این هورمون افزایش می‌یابد، ما زودرنج‌تر شده و به سرعت عصبانی می‌شویم.
کد خبر: ۶۱۹۳۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱ 15 June 2018

به گزارش تابناک : این کشف محققان لهستان، معمای پدیده‌ای که سال‌هاست دانشمندان را به خود مشغول کرده، حل می‌کند. این بررسی نشان می‌دهد، حرارت و دمای بسیار بالای تابستان می‌تواند افراد را به سمت تهاجم، خودکشی و رفتارهای خشونت بار سوق دهد. در واقع این وضعیت، سال‌هاست به افسردگی زمان تابستان معروف شده و دلیل آن تاکنون مشخص نشده بود.

بنابه گفته محققان دانشگاه پوزنان، گرما باعث غلیان هورمون کورتیزول در بدن افراد شده و سطح آن را بسیار افزایش می‌دهد و در نتیجه اضطراب و تحریک پذیری آنها را بالا برده و بسیار کج خلق می‌کند. البته ترشح این ماده شیمیایی در بدن لازم است چراکه به تنظیم قند خون، نمک و مایعات بدن می‌پردازد اما ترشح زیاد آن اثراتی معکوس داشته و فشار خون و قند خون را بالا می‌برد.

این تحقیق نشان می‌دهد که تصورات قدیمی‌ مبنی بر اینکه تابستان‌ها می‌توان بیش از زمستان احساس آرامش کرد، اشتباه بوده و بنابر آمارهای جنایی، رفتارهای خشونت آمیز در روزهای گرم سال به مراتب بیشتر است.

نظریه‌های متعددی در گذشته وجود داشت که می‌گفتند، افزایش دما باعث افزایش ضربان قلب، ترشح بیشتر تستوسترون و دیگر واکنش‌های سوخت و سازی که سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌شود. بنابراین هورمون کورتیزول که وظیفه قرار دادن افراد در حالت جنگ یا گریز را دارد، آنها را به جنگیدن متمایل می‌کند.

هورمون کورتیزول از آنجایی که هنگام شرایط سخت و مشکل، بیشتر ترشح شده و به فرد کمک می‌کند از پس موقعیت دشوار برآید، هورمون اضطراب نام گرفته است. این هورمون می‌تواند التهاب‌های موجود در بدن را کاسته و سلامت عمومی ‌بدن را حفظ کند. اما ترشح بیش از حد آن فرد را دچار مشکلات عصبی می‌کند.

 

 

منبع: طبنا

برچسب ها: آب و هوا ، خلق و خو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار