کاروان خبرنگاران و عکاسان رسانه های داخلی به مسابقات جام جهانی فوتبال اعزام می شوند. سفر به خیر! سفر بی خطر!چرا که نه؟! تا کور شود هرآنکه نَتوانَد دید!
کد خبر: ۶۱۸۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲ 13 June 2018

خداداد ابراهیمی تابناک ایلام ::امسال هم شمار کثیری از عکاسان و خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری های مرکز نشین برای سفر به جام جهانی روسیه شال و کلاه کرده اند.

ما شهرستانی ها هم آب وآیینه و قرآن به دست ، با دعای خیر خود آن ها را بدرقه می کنیم.ازسوی دیگر یک گروه 100 نفره ازهنرمندان و اهالی موسیقی هم در جام جهانی حضورخواهندداشت در کنارشان شاهد اعزام خبرنگاران حوزه موسیقی چند خبرگزاری به روسیه نیز هستیم.

در واکنش به نحوه گزینش این افراد، برخی از اصحاب رسانه از وزارت ورزش و وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به شدت انتقاد کرده اند. برخی انتخاب ها را غیر عادلانه و سیاسی و برخی دیگر بیت المال را بهانه اعتراض خود قرار داده اند.

مهدی رستم پور فعال رسانه ای می گوید: " در فهرست، افرادی هستند که تاکنون یک یادداشت فوتبالی هم از آنان ندیده‌ایم، عکاسانی حضور دارند که در هیچ رسانه‌ای نیستند، صداوسیما و خبرگزاری ایرنا که در مسکو دفتر اختصاصی دارند، چرا با پول فوتبال می‌روند؟،هیچکس در قید و بند تهیه اسامی خبرنگاران و عکاسان اعزامی نبود،مهستا اخباری تنها زن خبرنگار اعزامی ست که اسمش خط خورده ست چرا؟، برنامه ۹۰ همیشه پرسشگر بوده این بار پاسخگو باشد.این برنامه چرا سکوت کرده درخصوص جلوگیری فدراسیون از اعزام "چیا فوادی" سردبیر سایت ۹۰؟ نه دفاعیه‌ای از برنامه نود دیدیم نه جوابیه‌ای از فدراسیون!"

نگارنده اعتقاد دارد که اعزام خبرنگاران و اهالی رسانه به جام جهانی فوتبال، امری بایسته و در خور تحسین است.

و اصولا دولت باید در این راستا سنگ تمام بگذارد.زیرا دولتی که که در بزنگاه های حساس جهانی، رسانه هایش را به بطن رویدادهای خبری جهان اعزام نکند ضد دمکراسی تلقی شده و در سپهر اطلاع رسانی جهان لنگ می زند. چرا کا نه؟!چرا باید اصحاب رسانه در بزرگترین رویداد ورزشی جهان حضور نداشته باشند؟

بالاخره روزنامه نگاران و عکاسان ما باید در اینگونه سفرها پخته شوند تا با کسب تجربه در نشست سران ، و مجامع ورزشی جهانی در عرصه ژورنال دنیا، سری میان سرها داشته باشند.

جلال برزگر روزنامه نگار در این باره می نویسد:" برخی بر سر لیست خبرنگاران اعزامی به جام جهانی قشقرق به پا کرده اند. اولا پول فدراسیون فوتبال یعنی چه ؟ همه این ها پول نفت است ، دوما حالا که رسانه های ما قدشان کوتاه است و توان ساپورت مالی عکاس و خبرنگار و تصویر بردار ندارند یا ضرورت این کار را حس نمی کنند ، ملت ایران باید از حضور پر رنگ نمایندگان خبری خود محروم باشد ؟خیلی ها جزو این لیست ممکن است باشند یا نباشند که بحث دیگری است، اما اعزام خبرنگار توسط فدراسیون قشقرق ندارد. بایدبخواهیم فهرست پر و پیمان و کیفی باشد ، همین !"

سؤال مهم اینجاست که چرا همواره و در تمام سفرهای خارجی تنها این رسانه های مرکز نشین اند که باید بر صدر بنشینند و عزت ببینند و از مزایای تجربی ، تفریحی و مالی و حق مأموریت و سایر مزایا و هدایای آن بهره مند شوند؟! پس جایگاه اصحاب رسانه استان ها کجاست؟

چرا هیچ مسئولی در وزارت ورزش ووزارت فرهنگ وارشاد اسلامی به حدود پنجهزار رسانه محلی نیم نگاهی هم ندارد؟

چرا هیچ وقت برای فعالان رسانه های محلی هیچ گونه سهمیه ای ولو اندک، جهت اعزام به رویدادهای خبری جهانی و منطقه ای تمهید نشده است؟

آیا تنها نورچشمی ها ، روزنامه های سیاسی و مقربان درگاه دولت باید از این فرصت های رسانه ای برخوردار باشند؟ این درحالی ست که به اعتقاد اغلب کارشناسان رسانه، عمده گزارش های خبری، تحلیل های رسانه ای، عکس های روز شهرستانی ها بر تولید محتواهای روزنامه های کشوری رجحان دارد.

از سوی دیگر در مجموعه فعالان مطبوعاتی استان ها، دانش آموختگان حوزه رسانه، حائزین رتبه های برتر جشنواره های مطبوعاتی و مدیران و سردبیران شاخص رسانه های کشور، پیشینه مطلوب فعالیت های رسانه ای را دارا هستند.

این یک حقیقت انکارناپذیر است که همواره اقدامات منفعت طلبانه کارچاق کن ها و رانتخواران و نیز بده و بستان های سیاسی، معاملات پشت پرده، نوچه پروری، آقازاده محوری ، رابطه بازی و...

همچون موریانه بدنه وزارتخانه های ورزش و فرهنگ و ارشاد اسلامی را در معرض تخریب وانحطاط جدی قرار داده است لذا انتظار می رود که نهادهای نظارتی به این مهم قاطعانه ورود کرده و زوایا وخفایای آن را برای مردم آشکارنمایند.

بی گمان با تعمیق در عملکرد ناعادلانه مسئولان امر، مبحث تضییع بیت المال ، اجحاف درحق روزنامه نگاران شهرستان ها و مقوله جام جهانی منهای خبرنگاران منتخب شهرستانی از سوی متولیان سیاست زده و نگاه ضعیف و نزدیک بین مسئولان ذیربط برهمگان عیان خواهد شود./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار