یک استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: اگر درهای کره شمالی باز شود با توجه به تفاوت فاحش در رشد اقتصادی میان دو کره و توسعه یافته بودن کره جنوبی، این موضوع برای کره جنوبی کافی است که کره شمالی را ببلعد.
کد خبر: ۶۱۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸ 13 June 2018

به گزارش تابناک اصفهان : علی امیدی در خصوص دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون -رهبر کره شمالی در سنگاپور و احتمال عملی شدن نتایج این دیدار، اظهار کرد: تا الان روند مذاکرات مثبت بوده است و محتوای توافقنامه مکتوب آنان این بود که در ازای تضمین امنیتی آمریکا، کره شمالی فرایند خلع سلاح هسته‌ای را در شبه جزیره کره دنبال کند. البته آمریکا باید نیروهای خود را از کره جنوبی خارج کند و رزمایش انجام ندهد.

وی افزود: یک مشکل ساختاری در این خصوص وجود دارد. کره شمالی اگر بخواهد خلع سلاح هسته‌ای انجام دهد و فرایند اصلاحات تدریجی و تعامل با جهان خارج را در پیش بگیرد ممکن است اتفاقی که برای شوروی سابق افتاد برای کره شمالی هم تکرار شود و طبقه حاکم بر کره شمالی دچار مشکل می‌شوند و مشروعیت آنان دچار چالش خواهد شد.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: این سوال مطرح است که این اصلاحات و تغییرات در کره شمالی تا کجا پیش خواهد رفت. بنابراین روشن است که اگر درهای کره شمالی باز شود با توجه به تفاوت فاحش در رشد اقتصادی میان دو کره و توسعه یافته بودن کره جنوبی، این موضوع  برای کره جنوبی کافی است که کره شمالی را ببلعد. به خصوص که بحث ادغام دو کره نیز مطرح است و قطعا ادغام دو کره مانند اتحاد و ادغام دو آلمان خواهد بود.

امیدی در همین خصوص ادامه داد: با ادغام آلمان شرقی و غربی در سال 1989 همه چیز به نفع آلمان غربی تمام شد. این موضوع وجود دارد که خانواده حاکم بر کره شمالی تا چه اندازه‌ای حاضر است به شکل ارادی قدرت را واگذار کند که تا کنون چنین نشانه هایی را شاهد نبوده‌ایم. از طرف دیگر آمریکا در تاریخ دیپلماسی نشان داده است که به وعده‌های خودش پایبند نیست و قراردادهایش را نقض می‌کند.

وی گفت: در زمان بیل کلینتون، کنگره آمریکا قرارداد بین آمریکا و غرب با کره شمالی را نقض کرد. چنین تجربه تاریخی از آمریکا وجود دارد. کره شمالی باید روند اصلاحات را خیلی مدیریت شده به پیش ببرد و این اصلاحات را مانند گورباچف در شوروی انجام ندهد. قطعا اگر تعاملات کره شمالی افزایش پیدا کند توسعه اقتصادی نیز حاصل می‌شود. در اینجا ممکن است نبود مشروعیت طبقه حاکم بر کره شمالی پیش بیاید.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، افزود: هدف خلع سلاح هسته‌ای این است که محاصره اقتصادی از کره شمالی برداشته شود. اگر این محاصره برداشته شود هدف گسترش تعامل با دنیای خارج است و اگر توسعه اقتصادی شکل بگیرد رهبر کره شمالی باید توسعه آمرانه را در پیش بگیرد که برای مدت زمان زیادی نمی‌تواند ادامه یابد چراکه کم کم مطالبات اقتصادی و حقوق بشری مردم افزایش می‌یابد و حکومت فعلی کره شمالی نمی‌تواند این مطالبات را پاسخگو باشد.

امیدی تصریح کرد: تجربه تاریخی نشان می دهد که این حکومت‌ها نمی‌توانند این مطالبات را برآورده کنند. ادغام دو آلمان این موضوع را ثابت کرد. وقتی دو ملتی که می‌خواهند با یکدیگر ادغام شوند تفاوت فاحش اقتصادی و توسعه یافتگی داشته باشند دست برتر با قسمتی خواهد بود که توسعه یافته تر است. حدود 30 سال از اتحاد آلمان می گذرد و امروز هیچ نشانه ای از آلمان شرقی باقی نمانده است و کاملا در آلمان غربی ذوب شد.

وی در خصوص تاثیر توافق آمریکا با کره شمالی بر ایران، گفت: این امید وجود دارد که ترامپ بخواهد اوباما زدایی کند. اما بعد منفی آن این است که ممکن است توافقاتی میان ایران و کره شمالی در خصوص فناوری هسته‌ای انجام شده باشد که این توافقات افشا شود و غرب ما را متهم به ساخت بمب هسته‌ای کند هرچند ایران هیچ‌گاه به دنبال ساخت بمب اتم نبوده است.

این استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، خاطرنشان کرد: نکته منفی دیگر آن است که ترامپ بگوید" چیزی به کره شمالی ندادیم". سیاست چماق و هویج آمریکا در عرصه بین‌المللی بیشتر ماهیت سلبی دارد تا ایجابی. آمریکا شاید ادعا کند که تحریم‌ها را بر می‌دارد اما شرکت ها در آن کشور تحریم شده لزوما سرمایه‌گذاری نکنند. بنابراین ترامپ ممکن است بگوید با سیاست من بود که با کره شمالی به توافق رسیدیم و در مورد ایران هم همین سیاست جواب می‌دهد و این ممکن است در صورت به نتیجه رسیدن توافق آمریکا با کره شمالی تبعات سیاسی و اقتصادی برای ایران داشته باشد.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار