مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: صنایع دستی یک فرصت ویژه است و باید در حوزه اقتصاد، تمدن و هویتی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۶۱۸۶۰۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 13 June 2018

به گزارش تابناک : فریدون الهیاری شامگاه گذشته (سه‌شنبه) در همایشی به مناسبت روز جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: هنرمندان صنایع دستی، نه تنها از افتخارات استان اصفهان بلکه از افتخارات کشور محسوب می‌شوند و امروز پس از گذشت هزاران سال شاهد این هستیم که هنرمندان، صنایع دستی ارزشمند این سرزمین را حفظ کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصاد امروز کشور در کنار حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنایع دستی نیز می‌تواند تأثیر بسیاری داشته باشد. همچنین می‌تواند در زمینه ایجاد اشتغال مؤثر واقع شود. صنایع دستی یک فرصت ویژه است و باید در حوزه تمدن و هویتی و در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: 296 رسته صنایع دستی در کشور وجود دارد که 199 رسته آن در اصفهان فعال است. حدود دو سوم صنایع دستی ایران در اصفهان تولید می‌شود. البته اگر به تنوع صنایع دستی در جهان توجه کنیم متوجه خواهیم شد که حدود نیمی از صنایع دستی جهان در اصفهان به صورت فعال تولید می‌شود.

الهیاری ادامه داد: کشورهایی مانند هند حدود 100 میلیون شاغل در زمینه صنایع دستی دارد، اما در کشور ما این گونه نیست. استان اصفهان با بیش از 5 میلیون نفر جمعیت و با 199 رشته در حوزه صنایع دستی، حدود 40 هزار نفر شاغل در این حوزه دارد در حالی که می‌تواند با بهره گیری از ظرفیت موجود در اشتغال زایی فعال شود.  

وی افزود: در این راستا برای ایجاد اشتغال فعالیت گوناگونی همچون آموزش به علاقه مندان و فکر بر روی ایجاد زمینه‌های تجارت صنایع دستی شده است، اما این موضوعات فقط در حد بحث مطرح شده و تا عملیاتی شدن فاصله دارد. برای عملیاتی شدن این راه‌ها باید همه دستگاه‌های مرتبط همراه شوند و برای آن تلاش کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: گره‌هایی در صنایع دستی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند و بر اساس آن‌ها راهکارهایی یافت شود. مواد اولیه صنایع دستی کمی گران شده است. اما اینکه دولت برای وارد کردن آن ورود کند، عملی نمی‌شود و جواب نخواهد داد بلکه باید بخش خصوصی را در این حوزه تقویت کنیم.

الهیاری گفت: یکی از برنامه‌هایی که امسال باید دنبال شود، بحث شرکت‌های تعاونی در حوزه صنایع دستی است که به دنبال اجرایی شدن آن هستیم. همچنین در گذشته به هنرمندان یارانه پرداخت می شد و فروشگاه‌ها یارانه آموزش دریافت می‌کردند که اکنون چنین برنامه‌ای رخ نداده، امروز آموزش در حوزه صنایع دستی در حال برنامه ریزی است و به دنبال آن هستیم تا پس از آموزش و در راستای اشتغال زایی آن‌ها را برای کار در همان رشته فعال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تجارت و بازاریابی صنایع دستی امری بسیار مهم است، افزود: فروشگاه‌های صنایع دستی در حال نوسازی و تغییر شرایط خود هستند که این روند بسیار خوبی در ارائه محصولات آن‌ها است. همچنین گالری‌هایی در این حوزه در حال به وجود آمدن هستند که به معرفی آثار بسبار کمک خواهند کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اشاره به اینکه فروشگاه‌های آنلاین می‌توانند در زمینه فروش و بازاریابی بسیار مؤثر باشد، تصریح کرد: هنرمندان و فعالان صنایع دستی باید با بازارهای دنیا آشنا باشند و ذائقه کشورهای گوناگون را بشناسند. همچنین باید فعالیت ما در دبیرخانه صنایع دستی بیش‌تر شود تا به ارتباط بیش‌تر با دنیا منجر شود.

الهیاری افزود: اصفهان در سال 1394 به عنوان شهر جهانی صنایع دستی معرفی شده است و در سال 1395 میزبان آیین نماد صنایع دستی دنیا بوده است و قدم بعدی آن شاید فعالیت‌هایی در شهر جهانی صنایع دستی آن هم با شناخت دنیا و تعاملات آن، بتواند خود را آن گونه که شایسته است عرضه کند. 

وی افزود: برگزاری نمایشگاه سالانه بین المللی صنایع دستی اصفهان در دستور کار است که این کار در سال 1393 به مناسبت اجلاس میراث ناملموس و در سال 1395 به مناسبت برگزاری شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان برگزار شد و امید است بتوانیم در سال 1397 آن را در اصفهان برگزار کنیم. همچنین به دنبال آن هستیم که بحث جایزه هنری نشان شهر خلاق را که در اصفهان در سطح ملی ارائه شد، همانگونه ادامه دهیم. 

در این مراسم از قرآن کتابت شده به خط نستعلیق به خط استاد احمدیان و همچنین از تابلو قلمکاری شده استاد مهدی علمداری رونمایی شد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار