نوجوان 10 ساله‌ای هنگام بازی با دوستان خود ناگهان به داخل یکی از قنات‌های مسکن مهر شهر ابرکوه سقوط كرد و دچار سانحه شد.
کد خبر: ۶۱۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸ 13 June 2018

یکی از نوجوانان ساکن در شهرک مسکن مهر شهر ابركوه هنگام بازی با دوستان خود به داخل یکی از قنات‌های موجود در این شهرک سقوط كرد و دچار سانحه شد. 

قنات مذکور كه دقیقاً در پشت دیوار بیمارستان خاتم‌الانبیاء اين شهر واقع شده، تنها با چند عدد مفتول آهنی احاطه شده که به‌هیچ ‌عنوان حصار ایمن و قابل قبولی نبوده است.

البته اهالی شهرک‌های ولایت و مسکن مهر، بارها با مراجعه به مسئولان و نهادهای مختلف، درخواست ساماندهی این قنات‌ها را داشته بودند ولی تاكنون اقدام مؤثری صورت نگرفته بود.

زنگ خطر وجود 54 چاه قنات در یک منطقه مسکونی 

«سید حبیب زارعی» مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر که پیش از این پیگیری‌ها و مکاتبات بسیار زیادی پیرامون ساماندهی قنات‌های مسکن مهر انجام داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار مي‌كند: در این منطقه 54 حلقه چاه در قالب سه رشته قنات وجود دارد که یک تهدید جدید برای اهالی و ساکنان محسوب مي‌شود و هر لحظه ممکن است حادثه تلخی را برای آنان رقم بزند. 

وي با بیان این که این تهدید مربوط به امروز و دیروز و سقوط یک نوجوان در قنات نیست، تصریح مي‌كند: از 10 سال قبل تاکنون در مراحل مختلف عمرانی نیز این تهدید وجود داشته است به عنوان نمونه قبلاً خودرویِ يكي از پیمانکاران زیرسازی به دورن يكي از اين قنات‌ها سقوط کرده یا در هنگام ساخت اين واحدهاي مسكوني یک کارگر ساختمانی هنگام شب در اين قنات افتاده بود.

بي‌پاسخ ماندن مکاتبات 10 ساله براي ساماندهی قنوات

زارعی با تأکید بر این که معضل مذكور در مراحل مختلف ساخت‌وساز منجر به حادثه شده است، ادامه مي‌دهد: البته همواره طی 10 سال گذشته، بارها از سوی اتحادیه مسکن مهر و قبل از وقوع اين حوادث، به‌ صورت شفاهی و مکتوب به مسئولان در مورد خطرات اين چاه‌ها هشدار داده‌ايم.

وي اضافه مي‌كند: حتی در این رابطه با دادستان وقت که مدعی‌العموم هم است، جهت دفاع از حقوق شهروندی ساکنین منطقه مکاتبه كرديم ولی متأسفانه تاکنون از سوی دستگاه‌های مربوطه هیچ‌گونه اقدام عاجلی صورت نگرفته است. 

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر ابركوه در اين باره خاطرنشان مي‌كند: شاید بتوان علت عدم ساماندهی به‌ موقع قنوات را دست‌به‌دست شدن این مسئله در بین دستگاه‌های اجرایی مختلف همچون اداره آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و غيره عنوان کرد که هر کدام ابعاد خاصی از موضوع را مدنظر قرار می‌دهند. 

قنوات مسکن مهر ابركوه، مالک خصوصی دارد 

زارعي در ادامه یادآور مي‌شود: در مجموع براساس دستورالعمل طرح ساخت‌وساز مسکن مهر که در آن وظایف کلیه دستگاه‌های اجرایی مشخص شده، صراحتاً به این نکته اشاره شده که راه و شهرسازی موظف است زمین بلامعارض و بدون مشکل را همچون شهرستان‌های دیگر استان برای ساخت مسکن مهر واگذار کند.

وي عنوان مي‌كنيد: متاسفانه نه ‌تنها زمین‌هاي واگذار شده در اين منطقه از شهر  بلامعارض نبوده بلکه قنوات موجود نيز دارای مالک خصوصی هستند كه آنان نیز مطالبه حق ‌و حقوق قانونی خود را دارند.

وي یکی از راهکارهای پیشنهادی در اين رابطه را این مي‌داند كه اداره راه و شهرسازی جهت پرداخت حق ‌و حقوق مالک يا مالكان قنوات، قیمت حریم را محاسبه کرده و از این مبلغ نیمی را به مالکان و نیم دیگر را به شهرداری جهت انجام اقدامات مناسب برای مقاوم‌سازی و ساماندهي پرداخت کند. 

چه کسی پاسخگوی حوادث احتمالی بزرگ‌تر است؟ 

زارعی به یکی دیگر از معضلات ناشی از وجود اين قنوات نيز اشاره و اضافه مي‌‌كند: با توجه به گرم شدن هوا و تخلیه زباله در محل قنات‌ها، متأسفانه شاهد شیوع بیماری، تکثیر پشه و آلودگی در منطقه که 5 شهرک شامل شهرك‌هاي آزادگان، ولایت، بسیجیان، مهر و فرهنگیان در آن واقع شده است، هستیم.

وی تأکید مي‌كند: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید از خود سؤال کنند که اگر سقوط این نوجوان منجر به مرگ یا نقص عضو وی می‌شد، چه کسی پاسخگو بود و چرا همیشه باید اتفاقی رخ دهد تا برای مشکلات فکری اندیشیده شود؟

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر در پايان نيز عنوان مي‌كند: این حادثه تنها تلنگری به مسئولان بود تا سریعاً برای حل این مشکل فکری اندیشیده شود، در غیر این صورت هر لحظه ممکن است دوباره شاهد چنین حوادث تلخی باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار