مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با تاکید بر ضرورت صرفه جویی 10 درصدی برق در ساعات پیک مصرف، گفت: در خوشبینانه ترین حالت در کشور طی ماه های تیر و مرداد، حدود هفت هزار مگاوات، کمبود تولید برق داریم.
کد خبر: ۶۱۸۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹ 12 June 2018

به گزارش تابناک : محمد مهدی عسکری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران، در خصوص وضعیت تامین برق در تابستان و پیش بینی از وضعیت تولید و تامین برق در کل کشور در تابستان ۱۳۹۷، اظهار کرد: تا پایان سال 96 ظرفیت تولید برق در نیروگاه های کشور، 78 هزار و 421 مگاوات است و اکنون به ۸۰ هزار مگاوات رسیده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد تولید برق کشور از نیروگاه حرارتی تامین می شود، افزود: ۱۵ درصد ظرفیت تولید برق در نیروگاه های برق آبی و بقیه از طریق سایر نیروگاه تامین می شود هم چنین ظرفیت منصوب این نیروگاه ها ۱۲ هزار مگاوات است و که تولید حداکثری آن حدود ۱۰ هزار مگاوات است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه ظرفیت تولید نیروگاه برق آبی در پیک بار طی سال گذشته، حدود ۹۵۰۰  مگاوات بود هم چنین تولید این نیروگاه ها در سال جاری برای مدیریت مصرف آب باقی مانده، با کمبود حدود ۴۵۰۰ مگاوات روبرو است، افزود: در سال جاری با کاهش ظرفیت تولید برق و کاهش ساعات استفاده از آن روبرو هستیم. بنابراین امسال نیاز مصرف با تولید برق فاصله زیادی دارد.

عسکری با بیان اینکه اقدامات برق در کل کشور، از هفته سیزدهم، هفتگی انجام می شود، اظهار کرد: تقریبا تا هفته سیزدهم و آخر ماه رمضان، میزان تولید و مصرف برق، پایدار است، اما با توجه به شروع گرما در جنوب کشور، مشکل تامین برق یک هفته زودتر و از شنبه ۱۹ خرداد ماه آغاز شد. 

وی با بیان اینکه از ابتدای تیرماه تا اواسط مرداد ماه، فاصله تولید تا مصرف برق در کل کشور زیاد و حدود هفت هزار مگاوات است، افزود: در خوشبینانه ترین پیش بینی، تولید برق به حدود 53 هزار مگاوات و مصرف آن به 60 هزار مگاوات می رسد. بنابراین در کل کشور در ماه های تیر و مرداد، حدود هفت هزار مگاوات، کمبود تولید برق داریم. 

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان با بیان اینکه استان های اصفهان و چهار محال وبختیاری تحت پوشش شرکت برق منطقه ای قرار دارند، افزود: پیک مصرف استان اصفهان و چهار محال و بختیاری، 4500 مگاوات است و احتمالا طبق پیش بینی، میزان مصرف برق بین 4700 تا 4800 مگاوات افزایش می یابد.

وی از وضعیت تولید برق دراستان اصفهان خبر داد و گفت: نیروگاه شهید محمد منتظری با ظرفیت منصوبی 1600 و 1200 مگاوات و نیروگاه اسلام آباد با ظرفیت منصوبی 900 مگاوات و به علت کمبود آب، با ظرفیت زیر 10 درصد، برق تولید می کنند هم چنین نیروگاه سد زاینده رود به دلیل کمبود آب، تولید برق ندارد و نیروگاه زواره نیز در جنوب اصفهان و نیروگاه موجود در رودخانه دز، جزو ظرفیت تولید برق در استان اصفهان است.

عسکری با تاکید بر اینکه با خارج شدن نیروگاه اسلام آباد از خط تولید با کمبود 900 مگاواتی تولید برق در استان های اصفهان و چهارمحال و بختیاری روبه رو هستیم، اظهار کرد: شبکه برق استان اصفهان شبکه ای سراسری و به هم پیوسته است و در کریدور شمال به جنوب است و در صورت افزایش دما در جنوب کشور و نبود توان تامین نیروی برق در نیروگاه های جنوب کشور، تامین نیرو برق، از طریق خطوط انتقال 400 کیلو ولت کریدور شمال به جنوب در استان اصفهان انجام می شود و در این صورت برق منطقه ای استان اصفهان باید با رعایت محدودیت ها، بتوانند برق رسانی در جنوب کشور را انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید تهدید کمبود تولید برق را به فرصت تبدیل کنیم، در غیر این صورت با ادامه روند مصرف برق در استان، با کمبود تولید برق مواجه می شویم، گفت: هر کیلو وات انرژی، 500 تا 900 گرم آلاینده تولید و یک لیتر آب مصرف می کند، اما با مصرف بهینه از تولید آلاینده ها جلوگیری کرده و در مصرف نیز صرفه جویی کرده ایم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: در 2 ماه تابستان، حدود 7 هزار مگاوات نیروگاه در کل کشور به سرمایه ای بالغ بر 30 تا 35 هزار میلیارد تومان نیازمند هستند، هم چنین مشترکان با مدیریت 10 درصد مصرف در ساعات 12 تا 16 بعد از ظهر و اوج پیک مصرف برق و در روزهای شنبه تا چهارشنبه می توانند به اقتصاد کشور کمک کنند.

وی افزود: مشترکان با تبدیل دور تند کولرآبی به دور آهسته، 300 وات کاهش مصرف برق دارند و قراردادن دمای کولر گازی در درجه 24 تا 26 و خاموش کردن تلویزیون و وای فای و وسایل پر مصرف الکتریکی مانند اتو و ماشین لباسشویی در ساعات اوج پیک مصرف، می توانند به کاهش خاموشی در تابستان کمک کنند، هم چنین در روزهای پنج شنبه و جمعه و در ساعات ابتدایی صبح و انتهای شب از این وسایل استفاده کنند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان افزود: شرکت برق شهرستان اصفهان نیز با اطلاع رسانی در 50 مسجد و توزیع 50 هزار بروشور در شب های قدر و استفاده از بازنشستگان شرکت برق در جهت ترویج مصرف بهینه برق و همکاری با صدا و سیما و مسابقه "ب مثل برق" در تلویزیون، همکاری با شهرداری در جهت احداث تابلو در سطح شهر و برگزاری کلاس در فرهنگسرا از ابتدای تیرماه، حدود چهار هزار مشترک بخش صنعت و کشاورزی و مجتمع های تجاری، اداری و مسکونی با امضای تفاهم نامه ای در طرح مدیریت بار به ما کمک خواهند کرد و امیدواریم در سال 97 با کمک چهار هزار مشترک خود بتوانیم 150 مگاوات مدیریت بار داشته باشیم.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار