عضو کمیته علمی مرکز نجوم ادیب اصفهان گفت: بر اساس برخي پارامترهاي مهم رویت ماه، هلال شوال 1439 در غروب پنجشنبه 24 خرداد ماه در تمام کشور به ویژه مناطق جنوبی با چشم و ابزار مسلح نجومی قابل مشاهده است.
کد خبر: ۶۱۸۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵ 12 June 2018

به گزارش تابناک اصفهان : عمران مرادی اظهار کرد: هلال اول ماه های قمری به دلیل باریک بودن هلال ماه و مدت زمان کوتاهی که در آسمان وجود دارد، به طور معمول با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما براساس پارامترهای علمی رویت هلال ماه، احتمالا شوال 1439 در روز پنجشنبه 24 خرداد 1397 برابر با 29 رمضان 1439ماه در تهران اعلام می شود.

 
وی با تاکید بر اینکه هلال ماه های مختلف شبیه به هم نیست، افزود: معمولا هلال اول هر ماه قمری در سمت غرب و تا مدت زمانی بعد از غروب خورشید در آسمان قابل رویت است، اما امکان دارد رصد ماه مثل هلال رمضان امسال به راحتی قابل رشد باشد و یا ممکن است مثل هلال شوال امسال قدری سختی داشته باشد که به این گونه هلال ها، هلال بحرانی گفته می شود.
 
این مدرس و پژوهشگر نجوم با بیان اینکه بحراني بودن يا نبودن هلال ها يا رويت پذيري يك هلال به يكسري از پارامترها و ويژگي هاي هلال بستگي دارد، تاکید کرد: ارتفاع هلال ماه در زمان غروب از افق یکی از مهم ترین پارامترها است.
 
وی مدت مكث هلال را پارامتر مهم دیگر در رویت هلال ماه عنوان کرد و افزود: مدت مکث هلال يعني مدت زماني كه بعد از غروب خورشيد، ماه در افق غرب باقی می ماند و سپس غروب مي كند و این یکی از فاکتورهای اصلی در رویت بهتر هلال ماه های قمری است.
 
مرادی، اندازه كمان ماه، ضخامت، دوري و نزديكي ماه به زمين را از ديگر پارامترهای مهم رویت هلال ماه دانست و ادامه داد: هر چقدر ماه از خورشيد به لحاظ ظاهري، يعني از ديد زمینیان فاصله بيشتري داشته باشد، نور خورشيد كمتر مزاحم است و هلال بهتر ديده مي شود.
 
وی اين پارامتر را جدايي زاويه اي ماه و خورشيد معرفی کرد و گفت: هر چه جدايي زاويه اي ماه و خورشيد بيشتر باشد، رويت هلال راحت تر است و هر چقدر مدت مكث و ارتفاع ماه، اندازه و ضخامت كمان ماه بيشتر باشد، رويت پذيري راحت تر است.
 
مدرس و پژوهشگر نجوم سن ماه را نیز يكي ديگر از اين پارامترهای مهم اعلام کرد و افزود: زماني كه ماه بين زمين و خورشيد قرار مي گيرد و به اصطلاح در حالت مقارنه با خورشيد است يعني بسيار نزديک به خورشيد (از ديد زمينيان) قراردارد، این لحظه «ماه نو» است كه به دلیل نزديكي ماه به خورشيد، اصلا قابل رويت نيست. 
 
وی در توضیح این مطلب، گفت: ماه در حال گردش به دور زمين است و بالاخره از راستاي خورشيد دور مي شود و زماني كه به اندازه كافي از راستاي خورشيد دور شد ديگر نور خورشيد مزاحم نيست و هلال ماه به تدريج آشكارتر مي شود. مدت زماني كه از لحظه ماه نو يعني تولد ماه مي گذرد را، سن ماه مي گويند، بنابراين هر چه سن ماه بيشتر باشد يعني "ماه پير" رويت آن ساده تر خواهد بود. 
 
مرادی در خصوص رویت هلال شوال 1439، گفت: درغروب پنجشنبه 24 خرداد، برخي پارامترهاي مهم ماه در حالت سختي قرار دارند كه مهمترين آن، ارتفاع ماه در زمان غروب و مدت مكث ماه است. در اين زمان خورشيد در ساعت 20:21 دقيقه غروب مي كند و ماه نیز در ساعت 20:58 دقيقه غروب مي كند.
 
وی با بیان اینکه رويت هلال ماه شوال در غروب پنجشنبه با پيچيدگي هايي روبرو است، گفت: مدت مكث ماه حدود 37 دقيقه است که براي رويت هلال ماه کافی نیست. علاوه بر اینکه ارتفاع ماه در زمان غروب خورشيد حدود 6 درجه است كه اين ارتفاع نیز مطلوب نيست.
 
این پژوهشگر نجوم با بیان اینکه با کمک ابزارآلات رصدي پيشرفته رويت هلال، امکان رصد ماه بسيار ساده تر شده است. ضمن اینکه رویت هلال در روز پنجشنبه، در نقاط جنوب ايران بهتر قابل مشاهده است. چرا که وضعيت پارامترهاي رويت پذيري هلال بهتر مي شود به طوري كه امكان رويت هلال حتي با چشم غيرمسلح يعني بدون ابزار نیز فراهم خواهد شد.
 
وی درخصوص رویت هلال شوال در مناطق شمالي ايران، اظهار کرد: رويت پذيري در شمال ایران بسیارسخت است و با چشم غيرمسلح يعني بدون ابزار رصدي تقريبا ناممكن است، اما با استفاده از دوربين و تلسكوپ مناسب احتمال رويت هلال در نيمه هاي شمالي كشور نیز وجود دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار