نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه بارندگی در استان اصفهان نسبت به سال قبل ۵۰ درصد کاهش داشته است، گفت: استان اصفهان از نظر کم آبی جزو استان‌های در مرز خطر است.
کد خبر: ۶۱۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 11 June 2018

به گزارش تابناک : عباس محمد صالحی با اشاره وضعیت کم آبی استان و به ویژه در شهر اصفهان  اظهار کرد: بارندگی استان نسبت به سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد کاهش داشته است و اصفهان از نظر کم آبی جزو استان های در مرز خطر است.

وی با بیان اینکه ورودی سد زاینده‌رود که بیشینه آب استان را تامین می‌کند پیش‌تر نزدیک به ۱.۴۰۰ میلیون متر مکعب بود و امسال تنها ۴۰۰ میلیون متر معکب است، حجم زیادی از آآب پشت سد کاسته شده است. البته بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت در غرب استان تا حدودی نیاز آبی به ویژه نیاز آبی مراتع را جبران کرد. اما به دلیل نوع بارش نتوانست بر ذخیره آبی تاثیر گذار باشد و امسال بارش به صورت برف در اصفهان رخ نداد.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان ها در خصوص آب آشامیدنی استان نیز گفت: در حال حاضر کمبودی در این زمینه وجود ندارد اما قطعا در آینده نزدیک یعنی تیر و مرداد ماه با مشکل مواجه خواهیم شد و آب به صورت سهمیه بندی توزیع خواهد شد.

آب‌های سطحی فریدن به دلیل مهار نشدن به کارون می پیوندد

وی راه حل این موضوع را این گونه عنوان کرد و توضیح داد: در غرب استان به ویژه در منطقه فریدن و فریدون شهر آب‌های جاری به صورت رودخانه با حجم نزدیک به ۴۰۰ میلیون متر مکعب وجود دارد که به دلیل مهار نشدن از دسترس استان خارج و به رودخانه کارون می‌پیوندد. ما پیشنهاد دادیم با مهار این آب بتوان بخش عمده ای از نیاز آبی استان اصفهان و حتی کویر مرکزی ایران مانند یزد و کرمان را جبران کرد که فعلا این کار انجام نپذیرفته است.

محمدصالحی در خصوص نگرانی از مشکل کمبود آب در خوزستان و خشکی رودخانه کارون گفت: درست است که خوزستان نیز مشکل آب وجود دارد اما این مشکل بیشتر در زمینه کشاورزی است اما اصفهان مشکل آب شرب دارد و این امری حیاتی و مهم است که باید تامین شود.

وی در خصوص تاثیر جمعیت بالای فلات مرکزی ایران و به ویژه اصفهان و وجود صنابع آب بر کم آب گفت: حضور چندین مجتمع بزرگ صنعتی مانند مجموعه فولاد مبارکه، ذوب آهن، کارخانه های سیمان اصفهان و سپاهان و پالایشگاه اصفهان واحد هایی هستند که هم بیشترین جمعیت کارگری و هم بیشترین درصد مصرف آب را به خود اختصاص داده اند. از سوی دیگر جمعیت شهر اصفهان از ۳۰۰ هزار نفر در اول انقلاب تا کنون ۸ برابر یعنی ۲۴۰۰ هزار نفر شده است این حجم از جمعیت نیاز به آب زیادی دارد.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه سایر شهرهای استان اصفهان با رشد منفی ۲.۵ درصدی جمعیت مواجه هستند و به دلیل نبود فرصت شغلی به شهر اصفهان مهاجرت می کنند، افزود: در صورتی که غرب استان از نظر منابع آبی وضعیت بسیار بهتری دارد و بیشترین بارندگی استان را داراست اما تراکم جمعیت آن پایین است.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم به واسطه اشتغال زایی بخشی از این مهاجران را به شهرهای غربی استان بازگردانیم و بخشی از صنایع و جمعیت را نیز به ساحل خلیج فارس منتقل کنیم بخش قابل توجهی از فشار جمعیت بر محیط زیست و کمبود آب کاسته خواهد شد.

 

 

منبع : ایمنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار