رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان با اشاره به عدم رونق اقتصادی در در بخش صنایع‌دستی، گفت: بازاریابی، مشکل اصلی حوزه صنایع‌دستی است.
کد خبر: ۶۱۷۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰ 11 June 2018

حمید مشتاقیان، ضمن گرامیداشت هفته صنایع‌دستی با اشاره به پیشینه صنایع‌دستی در شهرستان اردکان گفت: کار بافی، زیلوبافی، شعربافی، حوله بافی، زنجیر سازی و چیلونگری ازجمله رشته‌های صنایع‌دستی است که در این شهرستان فعال بوده و برخی از این رشته‌ها در سطح کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است.

وی اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی به دنبال تبدیل کردن هنر دستی به صنعت است که متأسفانه این اتفاق رخ نداده است و هنرهای دستی به دلایل مختلفی ازجمله بازار و فرهنگ استفاده از آن توسط مردم نتوانسته است که به صنایع‌دستی تبدیل شود و به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اردکان تصریح کرد: هدف اصلی میراث فرهنگی این است که هنرهای بومی و سنتی در هر منطقه را احیا کند و آن‌ها را به صنایع‌دستی تبدیل کند که در این زمینه دستاوردهای خوبی نیز حاصل‌شده است و بسیاری از رشته‌های هنری شناخته‌شده و احیاشده است.

وی افزود: در شهرستان اردکان با توجه به شرایطی اقتصادی و صنعتی که وجود دارد به صنایع‌دستی به‌عنوان یک‌رشته درآمدزا نگاه نمی‌شود و بیشتر نقش مکمل را دارد و معمولاً هنرمندان صنایع‌دستی در واحدهای صنعتی مشغول به کار هستند و اوقات فراغت خود را به صنایع‌دستی اختصاص می‌دهند.

مشتاقیان گفت: ما هرساله برای احیای هنرهای دستی دوره‌های آموزشی در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برگزار می‌کنیم که هنرهای دستی را به نسل امروز آموزش می‌دهد و باعث می‌شود که هنر از یک نسل به نسل دیگری انتقال داده شود.

وی عنوان کرد: صنایع‌دستی به بازاریاب احتیاج دارد. ما درزمینهٔ بازاریابی صنایع‌دستی بسیار ضعیف هستیم زیرا خود هنرمند باید نقش دلال را داشته باشد درصورتی‌که هنرمند باید تمام ذوق، سلیقه و عشق خود را بر روی کار هنری بگذارد و این دغدغه را نداشته باشد که چگونه هنر خود را در بازار به فروش برساند.

این مقام مسئول تصریح کرد: نمایشگاه‌های صنایع‌دستی باهدف تسهیل بازاریابی برپا می‌شود تا هنرمندان بتوانند به‌راحتی محصولات خود را عرضه کنند. بازاریابی، مشکل اصلی صنایع‌دستی است و تا زمانی که به‌صورت جدی به این موضوع پرداخته نشود و در اولویت قرار نگیرد این مشکل پابرجاست.

وی با اشاره به راه‌اندازی بازارچه صنایع‌دستی در شهرستان اردکان گفت: فعالیت ساخت‌وساز این بازارچه از سال ۸۸ شروع شد و در حال حاضر با ۷ غرفه در رشته‌های خورجین بافی، زیلوبافی، منبت، مشبک، قلم‌زنی و چیلونگری در حال فعالیت است. ما از حضور هنرمندان صنایع‌دستی در این بازارچه حمایت می‌کنیم و غرفه‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. امسال نیز چند غرفه دیگر به این مجموعه افزوده خواهد شد که تا پایان سال جاری ۶ غرفه دیگر به بازارچه صنایع‌دستی اضافه می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اردکان اظهار داشت: افتتاح غرفه عرضه محصولات صنایع‌دستی دریکی از فروشگاه‌های بزرگ شهرستان و دریکی از هتل‌ها ازجمله اقداماتی بود که در راستای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی انجام‌شده است. برای فروش اینترنتی محصولات نیز اقداماتی انجام‌شده است.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در هفته صنایع‌دستی گفت: در این هفته برنامه‌های مختلفی ازجمله دیدار با پیشکسوتان صنایع‌دستی و تجلیل از آن‌ها و پیگیری ثبت چند مورد از صنایع‌دستی شهرستان اردکان در سازمان میراث فرهنگی انجام خواهد شد.

مشتاقیان در پایان با اشاره به اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی در شهرستان اظهار داشت: در این طرح، متقاضیان اشتغال در روستاها برای دریافت وام صنایع‌دستی معرفی می‌شوند. این وام‌ها از ۲۰ میلیون تومان به بالاست که تاکنون ۱۰ پرونده به کمیته اشتغال شهرستان ارجاع شده است تا مراحل پرداخت این وام طی شود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار