تابناک: زیباترین محراب گچ بری شده ایران به سبب زیبایی در حکاکی های ایجاد شده با گچ بروی آن و قدمت اثر که به دوره ایلخانی بازمیگردد یکی از جذابترین آثار تاریخی اصفهان است که کمتر به چشم بینندگان مسجد عتیق اصفهان که آرامگاه این محراب است، آمده است.
کد خبر: ۶۱۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱ 19 February 2015
به گزارش تابناک از اصفهان، مسجد جامع یا همان مسجد عتیق اصفهان از قدمتی هزارساله برخودار است. مسجدی که پیش از تغییر هویتش به مسجد آتشکده پیروان آئین زرتشت در اصفهان بود و بعد از ورود دین مبین اسلام به ایران این مکان به مسجد مسلمانان بدل شد.

مسجدی که به سبب نوع معماری و کاشیکاری هایی که در بخش های مختلف مسجد به کار رفته است ، این مسجد را در زمره آثار بسیار نفیس ایران قرار داده است. مسجد جامع اصفهان کلکسیونی از آثار مختلف هنری اصفهان از جمله گچ بری، کاشیکاری، خطاطی است. که در میان تمامی این هنرها گچ بری محراب الجایتو در مسجد جامع اصفهان به عنوان یکی از شاخص ترین گچ بری های ایران به کار میرود.

گچ بری هایی که قدمت آنها به دوره ایلخانی و پادشاهی محمد خدابنده الجایتو بازمیگردد و در گچبری های این اثر نام هنرمند آن با عنوان" حیدر" حکاکی شده است. این اثر در قسمت شمالی ضلع غربی صحن مسجد قرار دارد و شاید به دلیل زیبایی کاشیکاری موجود در مسجد عتیق اصفهان که بسیار چشم نواز است این محراب کمتر به دید بازدیدکنندگان مسجد آمده باشد.



نام این محراب نیز برگرفته از "الجایتو" پادشاه ایلخانی است که این اثر در دوره وی به منصه ظهور رسید.

در اصل این محراب در شبستانی با همین عنوان واقع شده است و از آن با عنوان زیباترین محراب های گچ بری شده مساجد ایران نام برده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار