مردم بیشتر استانها در حالی که 20روز اخیر شاهد چند میلیمتر بارندگی بودند، یزد با 1.7میلیمتر بعد از سیستان و بلوچستان شاهد ثبت کمترین میزان بارندگی بود.
کد خبر: ۶۱۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 09 June 2018
در این مدت برخی استانها از جمله آذربایجان غربی و گیلان تا 40 میلیمتر بارندگی داشت این استان ها به طور متوسط شاهد 2میلیمتر بارندگی بود.
اما سهم مرکز و جنوب ایران عمدتا باد و خاک یا همان گرد و خاک بود که امسال بیش از سالهای قبل بر زمین نشست که بیانگر تداوم پدیده خشکسالی، فرو نشست زمین و فرسایش خاک در این بخش از کشور است.
بر پایه اعلام مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران از مهر 1396 (آغاز سال آبی ) تا 18 خرداد ماه 97 میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان 28.6 ، کرمان 45 ، هرمزگان 57.6 و یزد 63.9 میلیمتر بود در حالیکه این میزان تا پایان ماه اردیبهشت در مناطق یادشده به ترتیب 9دهم ، 2.5 ، 3.4 و 1.7 میلیمتر بود.
البته در این دوره زمانی، میزان بارندگی در گیلان 21 برابر کمترین میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان است.
در عین حال در استان کرمانشاه هنوز در برخی مناطق زلزله زده آن بازسازی ادامه دارد میزان بارندگی به 517 میلیمتر رسید.
میزان بارندگی امسال در یزد نسبت به مدت مشابه سال قبل که 82.5 میلیمتر بود، 22.6 میلیمتر و نسبت به بلندمت 33.5 درصد کاهش دارد،که این موضوع بدان معناست که خشکسالی و کم آبی در یزد همچنان تداوم دارد.
در این مدت کمترین کاهش بارندگی ها نسبت به سال قبل مربوط به هرمزگان با منفی 74 درصد و بیشترین افزایش بارندگی متعلق به آذربایجان غربی با 46.2 میلیمتر است.
ضمن آنکه تفاوت میزان بارندگی در سیستان و بلوچستان نسبت به بلند مدت منفی 71.8 درصد بود و بیشترین افزایش نسبت به این مدت زمانی برای آذربایجان غربی به 27.3 درصد گزارش شد.
میانگین بارندگی کشور هم از مهرماه 96 تا 18 خرداد ماه جاری 161.4 میلیمتر گزارش شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 207.5 میلیمتر بود، 22.2 درصد و نسبت به دوره بلندمدت هم که 219.3 میلیمتر بود، 26.4 درصد کاهش دارد.
مشکل اصلی کاهش بارندگی ها این است که بر پایه اعلام شرکت مدیریت منابع آب کشور ، با وجود بارندگی های امسال و بویژه اردیبهشت ماه ، افت 45 درصدی بارش ها به منفی 27 درصد برسد با این حال 22 استان کشور همچنان بارندگی های منفی را نسبت به سال قبل تجربه کنند.
در این میان یزد که در چند ماه اخیر بویژه خرداد ماه با افت شدید فشار آب شرب ( به دلیل کاهش مخازن آب انتقالی ازکوهرنگ) با مشکل مواجه شد، هر روز با چالش های تازه ای مواجه شود و مردم استان طعم شیرین معنویت رمضان را با آبهای کم کیفیت به تلخی بگذرانند. 
 
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار