رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه مستقیم تلویزیونی تصریح کرد که فیلترینگ تلگرام نه با هدف محدود کردن آزادی‌ها در اینترنت بلکه به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت گرفته است.
کد خبر: ۶۱۶۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۷ 08 June 2018

به گزارش تابناک : «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه در یک مصاحبه مستقیم تلویزیونی با اشاره به اینکه تروریست‌ها در جریان حملات تروریستی سن‌پترزبورگ در سال 2017 توانسته‌اند از رمزنگاری‌های برخی پیام‌رسان‌ها برای برقراری ارتباط بدون ردیابی استفاده کنند گفته که فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت گرفته است.

به‌نوشته خبرگزاری ایتارتاس، پوتین گفت نهادهای اطلاعاتی و انتظامی بایستی در جست‌وجوی روش‌هایی مدرن برای تضمین امنیت بدون محدود کردن آزادی در فضای اینترنت باشند.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: «من از همکارانم می‌خواهم این مسیر را در پیش بگیرند، یعنی آنکه سازمان‌های اطلاعاتی و مجری قانون بایستی از روش‌های مدرن برای مقابله با جرائم، از جمله جرائم مرتبط با تروریسم استفاده کنند، بدون آنکه آزادی ــ به‌ویژه آزادی‌ها در اینترنت ــ را محدود کنند».

وی در پاسخ به سؤالی درباره قصد دولت روسیه برای محدود کردن شبکه‌های اجتماعی تصریح کرد که «ما قصد ممنوع کردن چیزی را نداریم».

وی سپس با اشاره به اقدام دولت روسیه برای فیلترینگ تلگرام گفت که این اقدام به‌دلیل نگرانی‌های امنیتی صورت گرفته است. به گزارش اسپوتنیک، پوتین گفت: «ما قصد نداریم شبکه‌های اجتماعی را ببندیم، بیاید موضوع تلگرام را روشن کنیم. ما نگران امنیت مردم بودیم و یادآوری می‌کنم که در جریان حملات تروریستی در سن‌پترزبورگ در سال 2017، سرویس‌های امنیتی نتوانستند مکاتبات تروریست‌ها را ردیابی کنند».

پیام‌رسان تلگرام و برخی پیام‌رسان‌های دیگر از نوعی رمزگذاری موسوم به رمزگذاری «سرتاسر» (end-to-end) برای انتقال پیام میان کاربران استفاده می‌کنند. این قابلیت در سال‌های گذشته مورد استفاده برخی گروه‌های تروریستی از جمله داعش برای انجام عملیات تروریستی در نقاط مختلف دنیا بوده است.

منظور از رمزگذاری‌های سرتاسر، انتقال پیام به‌صورت رمزنگاری‌شده از یک کاربر به کاربری دیگر است بدون اینکه پلیس یا نهادهای اطلاعاتی بتوانند محتوای آنها را رهگیری کنند. گروه تروریستی داعش برای هماهنگ‌سازی حملات تروریستی سال 2014 در پاریس از تلگرام برای هماهنگی عملیات استفاده کرده بود.

تلگرام علاوه بر این قابلیتی به‌نام Self-Destruct Timer دارد که به طرف‌های گفت‌وگو اجازه می‌دهد بعد از چت، هر گونه ردی از پیام‌ها را کاملاً از بین ببرند.

 

 

منبع : جهان نیوز 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار