کد خبر: ۶۱۶۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۲ 07 June 2018

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران با بیان اینکه شرایط شادی مردم در طول این سال‌ها فراهم نشده است، نقش آموزش و پرورش را در ایجاد فرهنگ شادی در کشور بسیار برجسته دانست.

به گزارش ایلنا ثریا شارقی (مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران) درباره کاهش شادی و افزایش افسردگی در جامعه گفت: شرایط شادی مردم در طول این سال‌ها فراهم نشده است و این موضوع در دستور کار ما نبوده است، البته قطعا یک سری مشکلات اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز یک سری از عصبانیت‌ها شود، اما یک سری موضوعات هم فرهنگی است.

وی با اشاره به فرهنگ اقوام مختلف در کشور گفت: با بررسی فرهنگ اقوام مختلف در کشور متوجه می‌شویم، این اقوام دارای افراد شادی هستند، اما الزاما آدم‌های پولدار و مرفهی نیستند و این نشان دهنده این است که شاد بودن نوعی رفتار است که به تدریج به فرهنگ تبدیل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران با تاکید بر اینکه رفتارها یک شبه تبدیل به فرهنگ نمی‌شوند، خاطرنشان کرد: بخشی از شکل‌گیری این فرهنگ برعهده خانواده، مدرسه و ... است و همچنین شرایطی که حاکمیت و دولت ایجاد می‌کند که همه این‌ها دست به دست هم می‌دهند تا فرهنگ در جامعه شکل بگیرد.

شارقی با اشاره به اینکه نقش آموزش و پرورش در ایجاد فرهنگ شادی در کشور بسیار برجسته است، گفت: آموزش و پرورش ما باید دچار تحول شود و باید زنگ نشاط را در مدرسه تعریف کنیم، متاسفانه این موضوع اصلا در مدارس ما جایگاهی ندارد. اینکه افراد در موقعیت‌هایی که قرار دارند شاد باشند یک هنر است. گاهی اوقات با ابزار بسیار ساده می‌توان اسباب خوشی، نشاط و شادی فرزندان و خانواده را فراهم کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه همه هدف خانواده‌ها برای فرزندانشان در جامعه امروزی درس خواندن است، تصریح کرد: متاسفانه یکی از فرهنگ‌های ناپسندی که در جامعه ما رواج پیدا کرده این است که هنوز کودکانمان صبحت کردن را نیاموخته‌اند، فقط آن‌ها را در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام می‌کنیم بدون اینکه اجازه دهیم بچگی خود را داشته باشند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران با تاکید براینکه در جامعه به آموزش بچه‌ها توجه می‌کنیم، اما به پرورش آنها توجهی نداریم، تصریح کرد: متاسفانه در آموزش و پرورش هیچ فکری برای برنامه‌های غیرآموزشی یا فوق‌برنامه نشده است و ما از این موضوع رنج می‌بریم.

شارقی با اشاره به فردی که چندی پیش، پس از دوبار جریمه شدن در تهران اقدام به آتش‌زدن خودروی خود می‌کند، گفت: این فرد یک شبه تصمیم به این اقدام نمی‌گیرد بلکه این اتفاق نتیجه یک سری اتفاقاتی است که در طول زندگی این فرد از جمله در دوران تحصیلش رخ داده است و چون شادی را از همان کودکی آموزش ندیده تاب‌آوری در برابر مشکلات را نیز ندارد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ‌سازی مناسب در زمینه تاب‌آوری داشته باشیم، تصریح کرد: باید نشاط را در برنامه‌های مدارس لحاظ کنیم. متاسفانه نه تنها برنامه‌های شاد نداریم بلکه زنگ ورزش و هنر را حذف می‌کنیم و بجای آن دروس ریاضی و ... را جایگزین می‌کنیم.

مدیرکل دفتر امور بانوان و مشاور بانوان استانداری تهران تاکید کرد: باید سعی کنیم برنامه‌های تاب‌آوری را به خانواده‌ها آموزش دهیم و مهارت‌های گفتاری و رفتاری را باید به خانواده‌ها آموخت. متاسفانه یکی از مشکلات ما این است که نحوه ارتباط با یکدیگر را در جامعه نیاموختیم. مهارت‌های کلامی و رفتاری جایی در زندگی ما ندارند و با توجه به سیاست‌های دولت باید این موارد در برنامه‌های آموزشی گنجانده شود.

شارقی با بیان اینکه اگر افراد از حداقل آموزش‌‌های مهارت‌های رفتاری، گفتاری و زندگی برخوردار باشند در مواجه با مسائل قطعا برخورد مناسب‌تری خواهند داشت، گفت: بسیاری از اتفاقاتی که در جامعه منجر به قتل و درگیری می‌شود یا حتی تصادفات رانندگی به دلیل این است که الفبای رفتار با همدیگر را نیاموختیم بسیاری از مسائل را می‌توانیم با صحبت کردن حل کنیم اما رفتارهای پرخاشگرایانه نشان می‌دهیم و دلیل آن این است که افراد در جامعه این مهارت‌ها را آموزش ندیده‌اند و ما باید این موارد را در دستور کار و برنامه‌هایمان قرار دهیم تا جامعه را به این آموزش‌ها مسلح کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار