وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: علی رغم مداخله مسکو در انتخابات آمریکا و اروپا، ناتو هرگز گفت‌وگو و مذاکره با روسیه را متوقف نخواهد کرد.
کد خبر: ۶۱۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ 07 June 2018

به گزارش تابناک : جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا به خبرنگاران همراهش در جریان سفر به بروکسل گفت: ناتو هرگز گفت‌وگو و مذاکره با روسیه را متوقف نخواهد کرد. ناتو هرگز به تلاش‌ها برای بهبود روابط با روسیه پشت نخواهد کرد.

وی افزود: دورنمای بهبود روابط میان روسیه و ناتو به دنبال مداخله کرملین در انتخابات آمریکا و اروپا و تغییرات مرزی‌اش در اروپا از طریق توسل به زور خدشه‌دار شده است.

ماتیس در ادامه گفت: از نظر ناتو، روسیه اشتراکات بیشتری با ائتلاف ناتو در عملیات‌های آینده دارد. با این حال پیدا کردن یک هدف مشترک با روسیه کار بسیار دشواری است.

وزرای دفاع ناتو امروز پنجشنبه و فردا جمعه دیدار خواهند کرد تا برای نشست ماه ژوئیه که به تایید یک ساختار فرماندهی جدید معطوف است، آماده شوند.

ماتیس همچنین با اشاره به مذاکرات میان واشنگتن و آنکارا در رابطه با منبج واقع در شمال سوریه، گفت: ترکیه یک کشور خط مقدم برای ناتو محسوب می‌شود و لازم است که به منافع قانونی‌اش رسیدگی شود.

وی افزود: این مذاکرات میان مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و مولود چاووش‌اوغلو، همتای ترکیه‌ای‌اش در واشنگتن برگزار شد و پس از آن نقشه راه منبج اعلام شد.

این توافق بر خروج یگان‌های مدافع خلق از منبج و ثبات در این منطقه متمرکز بود.

ماتیس گفت: ما مشغول بررسی هستیم که چطور می‌توانیم امنیت ترکیه به عنوان یکی از متحدان ناتو را ارتقاء بخشیم و به منافع امنیتی مشروع این کشور رسیدگی کنیم. آن‌ها تنها عضو ناتو هستند که با شورش فعال در داخل مرزهایشان دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی تاکید کرد: آن‌ها کشور خط مقدم برای ناتو هستند و ما باید راهی برای تحقق منافع مشروع ترکیه پیدا کنیم.

ماتیس گفت: نیروهای دموکراتیک سوریه تنها سازمانی بودند که توانستند داعش را در جریان درگیری‌های بسیار سخت شکست دهند. ما به راحتی این سازمان را کنار نمی‌گذاریم، چرا که آن‌ها برای شکست خلافت داعش، نابودی فیزیکی این خلافت که همچنان مشغول انجام عملیات است و همچنین جلوگیری از قدرت گرفتن و ظهور مجدد داعش مهم و حیاتی هستند.

وی افزود: سوریه پیچیده‌ترین میدان جنگی است که تاکنون به چشم دیده‌ام . ما با ترکیه مشغول رسیدگی به این مساله هستیم و به همکاری‌های خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. شکی وجود ندارد که ما با ترکیه برای رسیدگی به نگرانی‌هایشان و به طور همزمان شکست داعش همکاری می‌کنیم. این کار بسیار دشوار است،‌ اما ما آن را انجام می‌دهیم و ما این اقدامات را با ترکیه و نه علیه این کشور انجام می‌دهیم.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار