چالش دولت مجلس بر سر افزایش بهای مسکن؛
بر اساس اعلام بانک مرکزی در دو ماه نخست سال جاری، بیش از 30 درصد قیمت مسکن در کلان شهر تهران افزایش داشته، به همین منظور مجلس در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن قیمت مسکن در هر منطقه تهران را بر مبنای یک سامانه خاص طراحی کند؛ اما این طرح با مخالفت وزارت راه و شهرسازی روبه رو شده و معتقد است، راه‌انداری این طرح، باعث افزایش بیشتر نرخ مسکن خواهد شد.
کد خبر: ۶۱۵۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ 06 June 2018

مجلس: طرح ساماندهی قیمت گذاری مسکن بازار را کنترل می‌کند/دولت: این طرح باعث افزایش قیمت‌ها می‌شودبر اساس اعلام بانک مرکزی در دو ماه نخست سال جاری، بیش از 30 درصد قیمت مسکن در کلان شهر تهران افزایش داشته، به همین منظور مجلس در حال بررسی طرحی است که بر پایه آن قیمت مسکن در هر منطقه تهران را بر مبنای یک سامانه خاص طراحی کند؛ اما این طرح با مخالفت وزارت راه و شهرسازی روبه رو شده و معتقد است، راه‌اندازی این طرح، باعث افزایش بیشتر نرخ مسکن خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ نکته در این میان، اینکه مجلس در حالی به بررسی این طرح پرداخته که قانون سامانه اخذ مالیات از واحدهای خالی ـ که در سال های گذشته با فشار زیاد از سوی نمایندگان مجلس تصویب شد ـ هرگز از سوی دولت اجرا نشد و طرح کاملا عقیم ماند.

با این حال، این روزها قیمت خرید و فروش خانه، یکی از داغ ترین بحث های روز مجالس است و هرچقدر بر گرمای هوا افزوده می شود و به فصل نقل و انتقالات مسکن نزدیکتر می شویم، این بحث داغتر می شود، به گونه ای که باعث شده تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این موضوع ورود کنند و طرحی ارائه دهند تا قیمت مسکن را به نوعی تثبیت یا سازماندهی کنند.

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در این باره اظهار داشت: قیمت مسکن در روزهای اخیر و بخصوص از آغاز سال جدید در مناطق مختلف تهران، به صورت چشمگیری بالا رفته، به گونه ای که در برخی مناطق تهران، قیمت ها تا دو برابر رشد داشته و باعث نگرانی مردم شده است.

این نماینده مجلس گفت: دولت باید سامانه ای طراحی کند که محلات و مناطق گوناگون تهران ارزیابی و قیمت ها بر اساس آن ارائه شود. این سامانه همچنین باید تشخیص دهد، امسال باید در هر منطقه، ساختمان ها بسته به کیفیت و عمرشان قیمت گذاری شوند و همچنین برای اجاره بها و رهن آن چه میزان باید پرداخت شود.

با این حال این موضوع با واکنش وزارت مسکن مواجه شده است، به گونه ای که علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و مسکن وزارت مسکن این طرح را عاملی برای افزایش قیمت ها ارزیابی می کند و از سوی دیگر، مدیران سازمان زمین و مسکن و معاون وزیر راه توپ این بازی را که در زمین وزارت مسکن افتاده، اشتباه توصیف می کند و اعتقاد دارد که باید برای کنترل قیمت ها کار گروهی انجام گیرد.

حمید رضا عزیمیان در این باره گفته است: این سامانه و یا هر سیستمی که به شفافیت قیمت ها کمک کند، خوب است؛ اما نکته اینکه این سامانه به لحاظ نوع کارکرد و اطلاعات به روز آن باید دقت لازم شود تا گرفتار مشکلات سامانه های دیگر نشود.

تقریبا همه کسانی که در موضوع مسکن دستی بر آتش دارند، اجرای این پروژه را در مورد بازار مسکن نا ممکن دانسته و اعتقاد دارند که امکان راه اندازی چنین سامانه ای در کشور ممکن نیست و استناد اکثر این افراد هم اجرایی نشدن طرح سامانه دریافت مالیات بر خانه های خالی عنوان می شود.

این در حالی است که طرح مالیات بر خانه های خالی، سال هاست در برخی کشورهای جهان اجرا می شود و قدرت بازدارندگی آن در حدی است که هیچ مالکی جرأت ندارد خانه خود را خالی نگه دارد؛ اما مشخص نیست چرا در سال 93 وزیر مسکن و شهرسازی این موضوع را مسکوت گذاشته و اجازه اجرای آن را در کشور نمی دهد؟!

محمدرضا رضایی، رئیس کمیسیون عمران مجلس می گوید: مالیات بر خانه های خالی که اکنون یک قانون است، اجرایی نمی کنند، برای همین کمیسیون های تخصصی قصد دارند از وزیر مربوطه در این باره سؤال کنند.

این نماینده مجلس گفت: سامانه هایی از این دست که به شفاف سازی مناسبات پولی کشور کمک می کند، می تواند در این برهه زمانی بسیار راهگشا باشد؛ بنابراین، دولت باید در این موارد از خود توان مضاعفی نشان دهد.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار