معاون فنی حفاظت محیط‌زیست یزد:
معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد، هدف از نام‌گذاری روز جهانی محیط‌زیست را آگاه‌سازی و هشدار در خصوص تهدیدهای محیط‌زیست دانست و گفت: تنها راهکار مبارزه با آلودگی محیط‌زیست، کاهش مصرف مواد پلاستیکی است.
کد خبر: ۶۱۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 06 June 2018

حسن اکبری ضمن گرامیداشت روز جهانی محیط‌زیست، گفت: روز جهانی محیط‌زیست، روزی است که از سوی سازمان ملل برای افزایش آگاهی مردم برای نگهداری محیط‌زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط‌زیست و گونه‌های زیستی جانوری، به‌عنوان روز محیط‌زیست انتخاب‌شده است؛ چنانچه تاریخچه روز جهانی محیط‌زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۴۶ سال پیش بر‌می‌گردد.

وی هدف از نام‌گذاری روز جهانی محیط‌زیست را آگاه‌سازی و هشدار در خصوص تهدیدهای محیط‌زیست دانست و افزود: این روز انتخاب‌شده است تا مردم و تصمیم سازهای کشورها با این تهدیدها آشنایی پیداکرده و بتوانند راه‌حلی برای مقابله با آن‌ها در پیش گیرند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد بابیان اینکه روز جهانی محیط‌زیست یکی از قدیمی‌ترین رویدادهای محیط زیستی به شمار می‌رود، اظهار داشت: برای روز جهانی محیط‌زیست هرساله یک شعار در نظر گرفته می‌شود که عمدتاً در سطح جهان حول همان محور برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد که شعار امسال روز جهانی محیط‌زیست با موضوع بدون آلودگی پلاستیک انتخاب‌شده است.

اکبری بیان داشت: مواد پلاستیکی موادی هستند که در طبیعت خیلی دیر تجزیه می‌شوند و هرساله مصرف این مواد پلاستیکی در حال افزایش است؛ به‌طوری‌که بر اساس آماری که وجود دارد، در حال حاضر در سال مقداری زیادی پلاستیک مورداستفاده مردم قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول تصریح کرد: باید توجه داشت که در کشور تقریباً بیش از ۱۵۰ میلیون تن مواد پلاستیکی در سال تولید و مورداستفاده قرار می‌گیرد و با توجه به اینکه آن‌ها تجزیه‌ناپذیر هستند؛ لذا هرساله این مواد پلاستیکی به مواد قبلی افزوده می‌شوند؛ چنانچه هرساله با تجمع شدیدی از مواد پلاستیکی مواجه هستیم.

وی با تأکید بر اینکه با ورود مواد پلاستیکی در طبیعت، چشم‌اندازها و طبیعت از نظر منظر و دید عمومی دچار آسیب می‌شوند و همچنین کیفیت تفرجگاه‌ها را به‌شدت پایین می‌آید، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که مواد پلاستیکی در روند تجزیه شدن، باعث آلودگی خاک و آب شده و بسیاری از موجودات زنده در محیط آبی و خاکی به دلیل تغذیه از مواد پلاستیکی درواقع دچار بیماری و در بسیاری موجب مرگ آن‌ها می‌شود؛ لذا ضروری است در این راستا تدابیری اندیشیده شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان یزد ادامه داد: در حال حاضر به نظر می‌رسد تنها راهکار مبارزه با آلودگی محیط‌زیست، این است که تا جایی که امکان دارد، مصرف مواد پلاستیکی در کشور کاسته شود و از مواد جایگزین که پایه گیاهی و تجزیه‌پذیر دارند، استفاده شود؛ همچنین مردم در زندگی خود باید تلاش کنند تا به هر میزان که می‌توانند استفاده از مواد پلاستیکی را کاهش دهند.

اکبری با تأکید بر ضرورت بازیافت مواد پلاستیکی، عنوان کرد: برنامه دولت در این راستا باید به‌گونه‌ای باید تا جایی که امکان است این مواد پلاستیکی بازیافت شوند و دوباره به چرخه مصرف برگردند؛ همچنین اگر بازیافت نمی‌شوند، به شیوه مناسبی دفع شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که در حال حاضر در کشورمان وجود دارد، این است که هنوز در حاشیه جاده‌ها، تفرجگاه‌ها و طبیعت مواد پلاستیکی ریخته می‌شود و چهره طبیعت به هم زده می‌شود که ضروری است در این زمینه تجدیدنظر شود؛ همچنین ضروری است تا دولت بر دفع صحیح کلیه پسماندها به‌ویژه مواد پلاستیکی مدیریت مناسبی داشته باشد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار