ایالات متحده در حال اعمال فشار بیشتری بر متحدان اروپایی است تا نیروهای بیشتری را برای مقابله با تهدید روسیه اختصاص دهند.
کد خبر: ۶۱۵۸۵۲
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۰ 06 June 2018

به گزارش تابناک : مقام های رسمی اعلام کردند: ایالات متحده در اقدام جدید خود برای متحد کردن کشورهای اروپایی عضو ناتو علیه تهدید روسیه، از این کشورها خواسته است تا نیروهای نظامی و کشتی و هواپیماهای بیشتری را برای تقویت قدرت بازدارندگی در برابر روسیه در اختیار ائتلاف ناتو قرار دهند.

مقام های آگاه ناتو و ایالات متحده و دیپلمات ها تاکید کردند که جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا در نشست روز پنجشنبه در بروکسل از وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو خواهد خواست تا نیروهای نظامی بیشتری را برای مقابله با تهدید روسیه اختصاص دهند. تلاش های ماتیس مقدمه ای برای نهایی شدن این طرح در نشست رهبران ناتو در ماه جولای خواهد بود.

بر اساس این طرح که موسوم به 30-30-30-30 است کشورهای عضو ناتو ملزم هستند تا 30 تیپ زمینی، 30 اسکادران شامل هواپیماهای جنگنده و 30 فرند کشتی جنگی را تا 30 روز پس از اعلام آماده باش، مستقر کنند.

البته هنوز هیچ مذاکره ای درباره تعداد نیروهای نظامی و مهلت اجرای این طرح انجام نشده است. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فشار زیادی را بر کشورهای عضو ناتو وارد کرده است تا هزینه های نظامی خود را افزایش دهند.

یک دیپلمات ارشد ناتو در این باره گفت: ما دشمنی مثل روسیه داریم که می تواند به سرعت در منطقه بالتیک و لهستان عملیات زمینی انجام دهد.

یک مقام آمریکایی نیز تاکید کرد: این طرح ابتکاری در ابتدا با هدف مقابله با روسیه و تنظیم راهبرد دفاع ملی 2018 پنتاگون بوده است. پنتاگون در این راهبرد مسکو را به تلاش برای ضربه زدن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی متهم کرده است.

مانورهای نظامی روسیه در سال گذشته که به زعم مقام های غربی شامل بیش از 100 هزار سرباز و نیروی نظامی بوده، موجب تشدید نگرانی ها درباره گسترش حضور نظامی روسیه در منطقه شده است.

ولی کرملین ادعاهای ناتو درباره تقویت حضور نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای ناتو را رد کرده و بر این باور است که ناتو یک تهدید امنیتی در شرق اروپا به شمار می رود.

موسسه بین المللی مطالعات راهبردی اعلام کرده است که ناتو بیش از 2 میلیون سرباز و نیروی نظامی در اختیار دارد و این در شرایطی است که روسیه تنها 830 هزار سرباز و نیروی نظامی فعال دارد.

اقدام روسیه در الحاق کریمه به خاک خود در مارس 2014 میلادی موجب تشدید تنش بین مسکو و غرب شده است. کشورهای غربی تحریم های گسترده ای را به همین بهانه علیه روسیه اعمال کرده اند. روابط دو طرف به پایین ترین سطح پس از جنگ سرد کاهش یافته است.

 

 

منبع : تسنیم 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار