نماینده اصفهان در مجلس گفت:با تخصیص روزی یک میلیون مترمکعب آب به زاینده رود این رودخانه همیشه جاری خواهد بود اما سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب پیش از ورود به اصفهان تلف می شود.
کد خبر: ۶۱۴۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 31 May 2018

به گزارش تابناک : حیدرعلی عابدی پیش از ظهر پنج‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سوءمدیریت‌هایی درباره زاینده رود انجام شده است، اظهار داشت: لازم است حداقل بر لوله هایی که از زاینده رود انشعاب گرفته شده است نظارت‌های اساسی انجام و با اجرایی کردن مصوبات شورای عالی آب بخشی از مشکلات حوضه زاینده‌رود رفع شود.

ارائه جدول زمان بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب

وی افزود: با مذاکراتی که با وزارت نیرو داشتیم قرار است آخر اردیبهشت ماه جدول زمان بندی اجرای مصوبات شورای عالی آب از سوی وزارتخانه به ما داده شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که استاندار اصفهان تصویب انتقال آب از کارون را خبری کرد اما اکنون خبرهایی مبنی بر لغو این طرح شنیده می‌شود، بیان داشت: ما از طرح‌های آبرسانی مختلف و از هر طرح باران زا و آبرسان دفاع می کنیم، از دیدگاه ما هیچ طرح آب‌رسانی نباید مانع طرح دیگر باشد اما برای آنها باید برنامه ریزی و اولویت بندی داشته باشم.

اولویت نخست رفع مشکلات آبی اصفهان ساماندهی زاینده رود است

وی اولویت نخست رفع مشکلات آبی اصفهان را ساماندهی زاینده رود برشمرد و تصریح کرد: هزاران وعده نباید ما را از این اصل مهم دور کند، ساماندهی زاینده‌رود بدین معناست که از آب زنده‌رود نیز مشابه یک خط لوله آب یزد که با حراست خوب وزارت نیرو هیچ کس نمی‌تواند حتی یک انشعاب از آن بگیرد، محافظت شود.

ضرورت نظارت بر رودخانه زاینده‌رود با کمک کشاورزان

عابدی با بیان اینکه در شرایط کنونی هر کس به هر میزان تمایل داشته از زاینده رود انشعاب گرفته است که برخی از آنها در نقاطی پنهانی و با امکان بازرسی بسیار کم است، تاکید کرد:  لازم است نظارت بر رودخانه با کمک کشاورزان اجرایی شود بدین ترتیب که در دو طرف رودخانه جاده‌ای ایجاد شود که دو سمت آن قابل مشاهده بوده و هر لوله انشعاب نیز دارای شماره مشخص و کنتور باشد.

وی اضافه کرد: کنتورها باید به نحوی باشد که برق آن نیز توسط وزارت نیرو قابل کنترل بوده و در صورت تخلف قطع شود که این امر نیاز به اجازه دادستانی و غیره نیز ندارد.

زاینده رود می‌تواند رودخانه‌ای همیشه جاری باشد

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر روزی یک میلیون مترمکعب آب به زاینده رود اختصاص داده شود زاینده رود همیشه جاری خواهد بود، تصریح کرد: به طور قاطع می‌گوییم زاینده رود می‌تواند رودخانه‌ای همیشه جاری باشد و با جریان زندگی بخش و دایمی آن علاوه بر تامین منابع آب زیرزمینی مشکل خطر رانش زمین در اصفهان و بیماری‌زایی تالاب خشک گاوخونی نیز برطرف می‌شود.

سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمعب آب پیش از ورود به اصفهان تلف می شود

وی با بیان اینکه با اختصاص روزانه یک میلیون مترمکعب آب به زاینده رود تنها ۳۶۵ میلیون مترمکعب آب در سال نیاز داریم، ابراز داشت: این در حالی است که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب پیش از ورود به اصفهان تلف می شود.

وزارت نیرو در پی محاسبه برداشت‌های غیرمجاز نبوده است

عابدی با بیان اینکه از تونل اول تا سد برداشت‌های متعددی انجام می‌شود که تابحال وزارت نیرو در پی محاسبه آن نیز نبوده است، گفت: بر اساس محاسبات ما از سد زاینده‌رود تا روستای بابا شیخ‌علی ۱۰ مترمکعب در ثانیه آب گم می شود که حدود ۳۷۰ میلیون مترمکعب آب در سال را شامل می شود و بر این اساس اگر ساماندهی زاینده رود انجام و مازاد برداشت ها رفع شود دیگر آبی اززاینده‌رود گم نمی شود.

اجرای برنامه های عقب افتاده تامین منابع آبی

وی اولویت دوم رفع مشکلات آبی اصفهان و حوضه زاینده‌رود را اجرای برنامه های عقب افتاده تامین منابع آبی دانست که در سیزدهمین مصوبه شورای عالی آب ذکر شده است و اظهار داشت: چهار طرح قانونی برای اصفهان در این مصوبه شورای عالی آب ذکر شده است که از این میان اجرای تونل دوم کوهرنگ و چشمه لنگان انجام شده، سد تونل سوم ساخته شده و باید ادامه اجرای آن و طرح بهشت آباد نیز اجرایی شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: همچنین اضافه شدن منابع مختلف آبی شامل آب‌های داخلی استانی مانند سد پشت‌کوه، انتقال آب از خلیج فارس یا تهاتر در زمینه این انتقال آبی لازم است، مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اصفهان، کرمان و یزد باید مدیریت منابع آبی و مصرف آبی داشته باشند، گفت: در این راستا از پیشنهادات جهاد کشاوزی برای کشت گلخانه ای مدنظر قرار گرفته منابع طبیعی استان نیز با تغییر نوع کشت گیاهان در شرق استان به شکل گسترده از کاشت تاغ به جای گیاهان نیازمند آب استفاده کرده است.

عابدی در پاسخ به سوالی در ارتباط با احتمال افزایش نرخ دارو با افزایش قیمت ارز بیان داشت: ثابت نگه داشتن قیمت‌ها کاری اشتباه است چراکه باید به نسبت تورم قیمت ها تغییر کند.

ثابت نگه داشتن قیمت‌ها موجب ازدیاد ناگهانی قیمت یک محصول می‌شود

وی افزود: به طور مثال سه سال است قیمت نان افزایش نیافته است که این امر در درازمدت موجب مشکلاتی می شود چراکه در شرایطی که قیمت آب، برق و کارگر افزایش یافته است ثابت نگه داشتن برخی قیمت‌ها موجب ازدیاد ناگهانی قیمت یک محصول می‌شود.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همه چیز باید معقولانه رشد کند تا فشار ناگهانی برای مردم ایجاد نشود مگر اینکه دولت توانمند بوده و سوبسید ارائه دهد.

وی افزود: اکنون چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت ارز افزایش یافته است پس چگونه می توان انتظار داشت دارو گران نشود، این افزایش قیمت طبیعی است اما باید در کنار آن فرانشیز داروخانه را مثلا از ۲۰ درصد به ۱۵ کاهش دهیم تا به مردم و بیماران فشار وارد نشود و سیستم اقتصادی سالم را نیز شاهد باشیم.

صنایع اصفهان باید مورد حفاظت باشد

عابدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر ضرورت حفاظت از صنایع اصفهان گفت: کشور ما در منطقه ای واقع است که با تحریم‌های پی در پی ارتباطات بین المللی ما در مباحث صنایع، عرضه کالا و صادرات تحت تاثیر قرار گرفته است و بر این اساس باید از صنایع اصفهان بیشتر مراقبت کرد.

وی اضافه کرد: ما قوانینی داریم که به صنایع ضربه می زند مثلا اقتصاد بدون تکیه بر نفت در صورتی ممکن است که دولت مابقی درآمد را از طریق شرکت‌های فعال اقتصاد تامین کند در حالیکه در شرایط فعلی اقتصاد بدون نفت به معنای تامین مابقی درآمدها از مالیات است که این امر بیش از توان تولید کشور ماست.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که در این زمینه سهل انگاری در صنعت اصفهان رخ داده و تدبیری اندیشیده نشده است، بیان داشت: باید این مشکل به مرور اصلاح شود تا کارخانه‌ها کارکرد خود را بازپیدا کرده و کارگران نیز بیکار نشوند.

تفکر مراقبت از صنایع باید در وزارت صنایع رخ دهد

وی ادامه داد: تفکر مراقبت از صنایع باید در وزارت صنایع رخ دهد و این وزارتخانه و وزارت امور اقتصاد دارایی در زمینه مشوق‌ها و معافیت های مالی هم‌فکری و همکاری کنند.

عابدی در ارتباط با اشتغال در کشور و میزان زیاد بیکاری اظهار داشت: ما باید دانشگاه ها را به سمت و سوی کارآفرینی پیش ببریم تا با ایجاد اشتغال‌های موثر هم نیازهای جامعه تامین شده و هم میزان اشتغال افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه پشت میز نشستن در یک اداره کار خدماتی و نه شغل محسوب می‌شود، بیان داشت: اشتغال باید نیازی را از جامعه رفع کند و بر این اساس گاه نیازمندی به افراد برای پیشبرد برخی مشاغل داریم درحالیکه نیروی کار مورد نیاز را در اختیار ندارد و از سویی بیکاری در جامعه فراوان است.

مسئولان باید لیست اموال خود را پیش و پس از انتصاب اعلام کنند

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی رسیدگی به اموال نامشروع مسئولان گفت: این واژه بار منفی دارد و به کار بردن آن صحیح نیست اما در قانون به این مطلب اشاره شده است که مسئولان باید لیست اموال خود را پیش و پس از انتصاب اعلام کنند و این امر با تغییراتی در صحن مجلس در حال پیگیری است.

وی درباره عدم تعیین مدیر آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: نمایندگان مجلس وظیفه نظارت بر قوه اجرائیه و تصویب قوانین و لوایح را برعهده دارند اما برخی به شکل سنتی عادت دارند در برخی مسایل مانند عوض کردن مسئولان استانی دخالت کنند که امری درست نیست.

تعلل در انتخاب مدیرکل آموزش و پرورش سیاسی است

وی با بیان اینکه اگر وزیر را مجبور به تغییر مسئولی کنیم هم دخالت در قوه مقننه و هم مانع فعالیت درست وزیران است و البته در شهر اصفهان از ما این انتظار را نداشته‌اند، ابراز داشت: برداشتن رئیس قبلی آموزش و پرورش و تعلل در انتخاب مدیرکل جدید را موضوعی سیاسی می‌دانم.

عابدی تصریح کرد: البته گوشزد کردن کاستی‌ها توسط نمایندگان مشکلی ندارد و معتقدم به عنوان نمایندگان مردم می توانیم نظرات مردم معلمان و شاغلان آموزش و پرورش را به وزیر منتقل کنیم.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با حمایت از پرستاران و افزایش کارانه آنها تاکید کرد: در این راستا ما گسترش خدمات پرستاری درسطح جامعه و منزل را پیشنهاد کردیم که از همان بحث کارآفرینی نشات می گیرد.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع ما بیمارانی در منازل داریم که نیاز به پرستار دارند که در صورت نیاز مالی برای تامین پرستار با مشکلات عدیده‌ای روبرو می‌شوند.

وی تصریح کرد: این مطلب که خدمات پرستاری در سطح جامعه را افزایش ندادیم و تاکنون مسئولان از این امر شانه خالی کرده اند بسیار عجیب است، درست شبیه اینکه در کشوری متخصص مغز و اعصاب وجود نداشته باشد.

عابدی تاکید کرد: با اجرای این طرح حتی پرستاران بازنشسته نیز به چرخه کار برمی گردند که به تازگی اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما بسیار نوین و تازه‌کار هستیم.

۱۰۰ هزار پرستار در کشور کم داریم

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت هنوز برای افزایش کارانه اقدام نکرده است، گفت: ما تعداد ۱۰۰ هزار پرستار در کشور کم داریم که تامین این تعداد با فوریت امکان پذیر نیست و با توجه به افزایش تخت‌های بیمارستانی نمی توانیم شیفت‌ها را کاهش دهیم.

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو راه حل در این راستا پیشنهاد شده است، بیان داشت: افتتاح دانشکده‌های جدید پرستاری از جمله این راه‌حل‌هاست که با توجه به عدم توان دولت در این راستا باید به عنوان دانشگاه غیرانتفاعی به بخش خصوصی واگذار شود.

وی اضافه کرد: راه دوم این است که به ازای هر سه پرستار یک کمک پرستار استخدام شود اما با اجرای آن دانشگاه ها باید هزینه را از درآمدهای بیمارستانی پرداخت کنند و در نتیجه با گشاده دستی با این موضوع برخورد نمی کنند.

 

 

منبع : مهر 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار