لب های ترک خورده زمین های تشنه ، در انتظار فرشتگان آب رسان است.
کد خبر: ۶۱۳۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 31 May 2018

تابناک فارس به نقل از فارس:بهار از نیمه گذشته، خبری از خُنَکای نسیم صبحگاهی نیست، گرما جولان داده و نور شدید خورشید چشم ها را آزار می‌دهد. تابلو جاده نشان می‌دهد اینجا فیشوَر(fishvar)، روستایی در ۷۰ کیلومتری شهر لار در جنوب استان فارس است.

در میان برهنگی و عطش زمین‌های منتهی به فیشور، تریلر‌های حامل لوله‌های انتقال آب ، نظرم را جلب کردند. نزدیک رفتم. بعد از سلام علیک و احوالپرسی با آن ها، از صحبت هایشان و تکاپوی تنی چند از اهالی روستا متوجه شدم طرحی عمرانی با همت خیران در این منطقه قرار است، اجرا شود.
کنجکاو شدم و برای کسب اطلاع بیشتر سراغ یکی از افرادی که به نظر می‌رسید ناظر طرح است؛ رفتم.
پس از معرفی خودم، با آقای زارع رییس ایستگاه آبفای روستای فیشور همکلام شدم، ذوق زیادی از اجرای طرح داشت می‌گفت: اجرای این طرح نتیجه همت و همدلی خیران، شورا و اهالی روستا به ویژه آقای حاج عزیز محمدی آزاد است.


قدم‌های پر برکت
با تعریف و تمجید‌هایی که اهالی روستا فیشور لارستان درباره آقای حاج عزیز محمدی آزاد می‌کردند مشتاق شدم از نزدیک او را ببینم. به سراغش رفتم.
آقای آزاد، یکی از تاجران جنوب استان فارس است که در کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس زندگی می‌کند و مدتی است برای دید و بازدید راهی زادگاهش فیشور شده است. گفت و گوهایش نشان می‌داد که دغدغه‌ی هم ولایتی هایش را دارد.
فرشتگان آب رسانآقای آزاد می‌گوید: وقتی بعد از مدت‌ها به روستا بر گشتم در مسیر آمدن، هر چه از فرودگاه لار دور‌تر و به روستا نزدیک‌تر می‌شدم، از سبزی نخلستان‌ها و گل‌های سفید مزارع پنبه که یادآور خاطرات زمان بچگی ام بودند، خبری نبود و تنها چشم اندازی که دیده می‌شد تانکر‌های آبرسان و گالن‌های آب در دست اهالی روستا‌ها بود.
آقای آزاد ادامه می‌دهد: در دورهمی شبانه‌ای با خویشانم و اهالی روستا که از اعضای شورا هم بودند، متوجه شدم تأمین آب آشامیدنی روستا‌های منطقه با مشکل مواجه شده است. بعد از گفت و گو با آن‌ها برای رفع این مشکلات تصمیم گرفتیم به سراغ مسوولان آبفای روستایی استان برویم.
مسوولان آبفای روستایی، وضع آب روستا‌ها را بحرانی می‌دانستند و از میزان مصرف بی رویه و بالای آب آشامیدنی اهالی روستای فیشور گلایه‌مند بودند. آن‌ها معتقد بودند میزان آب مصرفی روستا دو برابر حد معمول است.
این نیک اندیش فیشوری می‌گوید: در لابلای حرف‌های مسوولان نام مجمعی با نام خیران آبرسان به گوشم رسید که برایم تازگی داشت و نوید زندگی می‌داد. بعد از آشنایی با مجمع با توصیف‌های که شنیدم همان جا آمادگی خودم را برای عضویت در این مجمع اعلام کردم.
آقای زارع رییس ایستگاه آبفای فیشور هم در تکمیل صحبت‌های آقای آزاد می‌گوید: کارشناسان آبفای روستایی برای بررسی میزان مصرف آب به روستای فیشور آمدند. بر اساس نتایجی که به دست آوردند نه از انشعاب‌های احتمالی غیرمجاز خبری بود و نه از میزان مصرف بالای آب، مشکل جای دیگری بود، فرسودگی شبکه توزیع آبرسانی.
به گفته او، در تحقیقات و بررسی‌ها مشخص شد ۳۰ تا ۴۰ درصد آب آشامیدنی که به روستا منتقل می‌شود به خاطر فرسوده بودن شبکه توزیع آب که عمری ۵۰ ساله دارند به هدر می‌رود.
فرشتگان آب رسانآقای زارع می‌گوید: در تفاهم نامه‌ای که با آبفای روستایی منعقد شد مقرر شد خیران و اهالی روستا ۵۰ درصد از هزینه ۷ میلیارد تومانی طرح تعویض خطوط آبرسانی را بر عهده بگیرند و مابقی را آبفا تأمین کند.
رییس ایستگاه آبفای فیشور ادامه می‌دهد: همت خیران آب روستا به همین جا ختم نشد و آن‌ها تصمیم گرفتند ۲ حلقه چاه و خطوط لوله‌ای که سال‌های دور قبل از تأمین آب آشامیدنی روستا از سد سلمان فارسی، تامین کننده آب روستا بود و برای مواقع ضروری استفاده می‌شد با ۱۰ میلیارد ریال اعتبار تعمیر و تجهیز کنند


مجمع گره گشا
با توجه به مشاهداتم در روستای فیشور نقش مجمع خیران آبرسان در رفع خیلی از مشکلات مربوط به آب روستا را بسیار پر رنگ دیدم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره آبفای روستایی فارس به سراغ مدیرعامل آن در شیراز رفتم. آقای مصلح با گشاده رویی برایم از مجمع گفت.
از صحبت‌های آقای مصلح مشخص بود که مهمترین دغدغه اش تامین آب آشامیدنی روستا‌های بحرانی و دارای تنش است.
فرشتگان آب رساناو می‌گوید: فارس از حدود ۱۹ سال گذشته با چالش خشکسالی و اُفت شدید آب‌های زیر زمینی روبه‌رو شد به گونه‌ای که این بحران در سال‌های اخیر شدت بیشتری پیدا کرد و همین مساله باعث کاهش کیفی آب آشامیدنی و خشک شدن چاه‌های زیادی در روستا‌های استان شد.
مصلح می‌افزاید: با توجه به اینکه بحران آب در جنوب استان بیش از دیگر مناطق فارس بود از طرفی به تأیید کارشناسان، بودجه‌های دولتی کفاف تأمین اعتبار طرح‌ها برای تامین آب روستا‌ها را نمی‌کرد، در چنین وضعیتی برخی افراد اهمیت موضوع حیاتی آب را درک کردند و به صورت خودجوش در جنوب استان، کمک یار دولت شدند و هزینه‌ی طرح‌ها را تامین کردند.
او می‌گوید: بحران خشکسالی فراگیر شد، نَفَسِ آبرسانی روستایی در همه نقاط استان به شمارش افتاد، کمبود اعتبارات دولتی باعث شد طرح‌ها اجرا نشوند و آب آشامیدنی بسیاری از روستا‌ها با تانکر تامین شود. همین زمان بود که تلاش نیک اندیشان برای اجرای طرح‌های آبرسانی در جنوب استان جرقه‌ای شد برای راه اندازی مجمع خیرین آبرسان.
مصلح ادامه می‌دهد: پس از پیگیری‌های قانونی، پروانه فعالیت مجمع خیرین آبرسان مرداد سال ۹۴ صادر شد و این مجمع فعالیت خود را با حمایت خیران استان آغاز کرد و در همان سال نخست با همدلی و مشارکت نیک اندیشان ۴۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌ها جمع آوری شد.
فرشتگان آب رساناو کمک خیرخواهانه نیکوکاران آبرسان استان را راهگشای مشکلات این حوزه می‌داند و ادامه می‌دهد: با فعالیت این مجمع خوشبختانه تاکنون منابع مالی طرح‌های آبرسانی بیش از ۵۰۰ روستای بحرانی استان تامین و مشکل آب آشامیدنی اهالی این روستا‌ها برطرف شده است و ارایه این خدمات برای دیگر روستا‌ها هم ادامه دارد.
مدیرعامل مجمع خیران آبرسان فارس می‌گوید: ترمیم و مرمت شبکه‌ها و تاسیسات فرسوده آب آشامیدنی روستا‌ها و جلوگیری از هدر روی آب، نخستین اولویت مجمع برای اجرای طرح‌های آبرسانی است و پس از آن تعمیر و تجهیز چاه‌ها در دستور کار قرار دارد.
وی، از دیگر طرح‌های این مجمع برای گذر از از بحران آب را آبرسانی سیار، کف شکنی و پشته زنی چاه، بهسازی و مرمت مخزن آب و بهسازی و احیای قنات ها و چشمه‌ها و تعویض کنتور مشترکان اعلام می‌کند.
فرشتگان آب رسانمصلح، تعداد اعضای افتخاری و غیر افتخاری مجمع خیران آبرسان فارس را بیش از ۲۶۰ نفر اعلام و تاکید می‌کند: ورود نیک اندیشان به حوزه آبرسانی در این استان، محدود به همین چند سال اخیر نیست بلکه میراثی ماندگار است و وجود قنات‌ها و آب انبار‌های تاریخی اِوز، گنج البحر گراش و دهن شیر لار مربوط به دوره صفویه گواهی بر این ادعا است.
او می‌گوید: همت خیران فارس که بیشتر در خارج از کشور هم زندگی می‌کنند باعث شده، این استان در حوزه طرح‌های آبرسانی خیرساز روستایی در کشور پیشتاز باشد و استان‌های لرستان و زنجان در جایگاه‌های بعدی قرار داشته باشند.
آقای دهقانی معاون بهره برداری آبفای روستایی فارس هم که در این گفت و گو حضور دارد، تعداد روستا‌های دارای تنش و بحران آب استان را هزار و ۲۷۸ روستا اعلام می‌کند و می‌گوید: نیاز به آب به عنوان مایع حیات بخش از مهمترین نیاز روستاییان است که خیران با ورود به این حوزه و با حمایت‌های مالی و سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی می‌توانند در خدمات رسانی به این روستا‌ها مشارکت داشته باشند.
وی می‌افزاید: علاوه بر وجود ۶۰ هزار فقره کنتور فرسوده مشترکان، بیش از ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شبکه و خطوط انتقال آب آشامیدنی در روستا‌های استان وجود دارد که نیاز به بازسازی و تعویض دارد.
دهقانی، به کافی نبودن اعتبارات عمرانی دولتی در کنار پایداری بحران بی آبی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیش از هر زمان دیگری برای جلوگیری از هدر رفت و تامین آب آشامیدنی روستا نیازمند حمایت خیران آبرسان هستیم.
فرشتگان آب رساناو با درخواست از همه رسانه‌ها و نقش موثر آن‌ها برای معرفی مجمع خیران آبرسان استان و جذب بیشتر نیک اندیشان، می‌گوید: مشارکت خیران در آبرسانی به روستا‌ها بسیاری از گره‌ها در حوزه آب استان را می‌گشاید و کار آن‌ها کمتر از دیگر خیران سلامت و مدرسه ساز نیست.
صد‌ها فرشته بوسه برآن دست می‌زنند ... کز کار خلق یک گره بسته وا کُند
با تمام شدن صحبت‌های آقای مصلح و دهقانی، من هم اطلاعاتم برای نوشتن گزارشم کامل شده بود، هنگام خروج از اداره آبفای روستایی استان با تعدادی از اهالی روستای دشتی لارستان برخورد کردم که برای قدردانی از زحمات مسوولان به آنجا آمده بودند.
آن‌ها می‌گفتند با همدلی و همکاری مسوولان آبفا، اهالی روستا و خیران اب رسان بعد از ماه‌ها کم آبی از نعمت آب آشامیدنی سالم و با کیفیت برخوردار شده اند و کابوس ایام بی‌آبی به پایان رسیده است.
گاهی یک قدم خیرخواهانه می‌تواند سال‌ها به تعداد زیادی از مردم، خیر و برکت برساند. این قدم شاید در مسیر دانش باشد یا بهداشت و درمان یا زمینه دیگری، اما قدم‌های خیری که در مسیر زندگی بخشیدن به مردم محروم باشد هرگز از یاد‌ها نمی‌رود پس چه خوب است که قدم‌های خیرمان در مسیر تأمین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی در مناطق محروم برداشته شود تا دعای خیر محرومان بدرقه راهمان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار