مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی از اعتبار 427 میلیارد تومانی این استان به منظور افزایش اشتغال در حوزه روستایی خبر داد و گفت که تا کنون 22 هزار نفر برای دریافت این تسهیلات ثبت نام کرده‌اند.
کد خبر: ۶۱۱۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 27 May 2018

به گزارش تابناک : محمد سنجری ظهر امروز در جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری قوچان در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: برای مبارزه با فقر باید مردم توانمند شوند و اشتغال یکی از راه‌های مبارزه با بیکاری و فقر به‌شمار می‌آید که در اولویت سیاست‌های دولت قرار دارد.
وی با یادآوری اینکه سال گذشته برای خراسان رضوی ایجاد 160 هزار فرصت شغلی در10 محور و برنامه هدف‌گذاری شد، گفت: 123 هزار نفر تا پایان سال گذشته به جمعیت شاغل این استان افزوده شد که در سال جاری نیز این هدف‌گذاری ایجاد ۱۱۰ هزار فرصت است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی یادآور شد: نرخ مشارکت اقتصادی این استان هم در سال گذشته نسبت به سال 95 با رشد 2 درصدی از 42.1 درصد به 44.1 درصد رسیده و نرخ بیکاری نیز دارای وضعیت مطلوبی بوده و از 13.2 درصد به 11.2 درصد کاهش پیداکرده است.
سنجری با تأکید بر این موضوع که نام‌گذاری‌های سال توسط مقام معظم رهبری نقشه راهی برای مدیران اجرایی بوده، بیان کرد: حمایت از کالای ایرانی می‌تواند به حفظ بنگاه‌های موجود و رفع مشکلات آنها کمک کرده و رونق بنگاه‌های اقتصادی را نیز به‌وجود آورد.
وی با اشاره به اینکه تقسیم دستگاهی تعهدات ایجاد فرصت‌های شغلی در خراسان رضوی و برش‌های شهرستانی صورت گرفته و شهرستان‌ها باید به جدیت این موضوع را پیگیری کنند، تأکید کرد: سال گذشته، تعهدات دستگاهی دیر ابلاغ شد، اما امسال ابلاغیات زودتر انجام‌ شده تا دستگاه‌ها با برنامه‌ریزی حرکت کنند.
فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نیازمند کار، فاقد مهارت‌های لازم هستند
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بابیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید اشتغال‌های ایجادشده را در سامانه ملی رصد ثبت کنند، زیرا اطلاعاتی قابل استناد است که در این سامانه ثبت‌ شده باشد، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های خوب برای ایجاد اشتغال طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار بوده که فرصتی برای واحدهای صنفی نیازمند استفاده از نیروی کار به‌شمار می‌آید.
سنجری با یادآوری اینکه درگذشته بیشتر جویندگان کار را افراد دارای مدرک دیپلم و پایین‌تر تشکیل می‌دادند، اما امروز به‌سمت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی رفته است، خاطرنشان کرد: میانگین 35 تا 40 درصد جویندگان کار را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه این افراد فاقد مهارت هستند، درصورتی‌که بازار به تخصص نیاز دارد.
وی بابیان این مطلب که در این طرح افراد به‌مدت 6 ماه در واحدهای صنفی مشغول به مهارت‌آموزی بوده و واحدهای صنفی نیز مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی نیستند، افزود: سال گذشته تعهد خراسان رضوی، 3 هزار و 800 نفر بود که 3 هزار و 629 مهارت آموز جذب‌ شده است و در قوچان هم از 58 تعهد 60 نفر در طرح مهارت‌آموزی نیروی کار جذب صورت گرفت.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در طرح مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هم بستری برای کارفرمایان برای جذب نیرو فراهم‌ شده است، گفت: در این طرح نیز افراد حداکثر تا 9 ماه در کارگاه کار می‌کنند و اگر بعد از پایان قرارداد کارفرما بخواهد قرارداد مجدد منعقد کنند تا دو سال از پرداخت حق بیمه مستثنا است.
اختصاص 110 میلیارد ریال اعتبار مشاغل تبصره 16 به قوچان
سنجری بابیان اینکه در تبصره 16 قانون بودجه ردیف‌هایی درزمینه اشتغال در نظر گرفته‌ شده است، اضافه کرد: سهم قوچان در مشاغل خانگی، 2 میلیارد و 100 میلیون تومان بوده که دستگاه‌ها برای جذب آن باید به‌سمت تسهیلات پشتیبان بروند تا مشکلی در حوزه بازار فروش به‌وجود نیاید.
وی با اشاره به این موضوع که اعتبارات قوچان در تبصره 16 کمیته امداد، بهزیستی، مشاغل خانگی و صندوق کارآفرینی امید 110 میلیارد ریال بوده که 85 درصد آن جذب‌ شده است، بیان کرد: هدف نباید صرف معرفی طرح به بانک باشد، بلکه باید دستگاه‌ها این طرح را پیگیری کنند تا در صورت عدم اتمام مراحل طرح دیگری برای جذب اعتبار جایگزین شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: در تبصره 18 نیز سهم این استان، یک هزار و 800 میلیارد تومان بوده که سهم قوچان به 90 میلیارد تومان می‌رسد و باید معرفی به بانک‌ها صورت بگیرد، زیرا برای حفظ بنگاه‌های موجود و رونق آنها تسهیلات خوبی است.
اختصاص 427 میلیارد تومان برای اشتغال روستاییان خراسان رضوی
سنجری یکی از اولویت‌های دولت در حوزه اشتغال را توجه به اشتغال روستایی و عشایری باهدف مهاجرت معکوس، ترویج تولید و حفظ جمعیت دانست و تأکید کرد: سهمیه مرحله اول این استان، 213 میلیارد تومان است که تاکنون بیش از 22 هزار نفر در سامانه کارا ثبت‌نام کرده‌اند.
وی با یادآوری اینکه این اعتبار اولیه بوده و اعتبار اصلی 427 میلیارد تومان است، بیان کرد: تاکنون یک هزار و 400 طرح به میزان 250 میلیارد تومان معرفی به بانک صورت گرفته است که فرایند معرفی ادامه دارد، البته طرح‌ها باید به‌روز بررسی شود و دارای زنجیره تولید و ارزش‌افزوده بیشتری باشد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بابیان این مطلب که بانک‌های عامل باید تلاش بیشتری در جذب تسهیلات داشته باشند، خاطرنشان کرد: تاکنون از 250 میلیارد تومان ،8 میلیارد تومان برای 45 طرح معرفی دریافت تسهیلات صورت گرفته که باید از جایگاه این استان دفاع کرد.
سنجری با اشاره به اینکه روستا تعاون یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی بوده که می‌تواند به توسعه اشتغال کمک کند، گفت: سال گذشته از 136 تعهد خراسان رضوی، 105 تعاونی تشکیل‌شده و در قوچان نیز از هفت تعهد انجام‌ شده تنها یک تعاونی تشکیل شد.
عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی برای ایجاد اشتغال صفر بوده است
وی بابیان اینکه شاید آسیب‌هایی درزمینه تعاونی وجود داشته باشد، اما محدود بوده و باید از این ظرفیت‌های گسترده استفاده کرد، تصریح کرد: می‌توان از نقش تعاونی در حوزه حمل‌ونقل و تولید استفاده کرد، چون 20 درصد اعتبارات و منابع برای تعاونی‌ها است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به این موضوع که تمام طرح‌های بالای 250 میلیون تومان نیازمند بررسی توسط کمیته فنی استانی است و طرح‌های زیر این میزان از طریق استان به بانک‌ها ارجاع می‌شود، بیان کرد: روند پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها مناسب نبوده که بانک‌ها باید در این زمینه کمک کنند.
سنجری با یادآوری اینکه تعداد دستگاه‌های اجرایی درگیر ایجاد اشتغال به دلیل عملکرد صفر برخی دستگاه‌ها در سال گذشته از 39 به 26 سازمان کاهش پیداکرده است، ادامه داد: جهاد کشاورزی با یک هزار و 626 نفر، صنعت و معدن با 623 و کمیته امداد با 405 نفر بیشترین دستگاه‌های ایجادکننده اشتغال در قوچان طی سال 96 بوده‌اند.
نرخ بیکاری در قوچان بالاتر از میانگین استانی و 17 درصد است
در دامه این جلسه، فرماندار قوچان نیز نرخ بیکاری این شهرستان را 17 درصد و میانگین استانی را 11.2 درصد دانست و افزود: شاید سال‌های قبل در این زمینه غفلت شده است که باید در سال جاری با هدف‌گذاری ایجاد 2 هزار و 872 شغل جدید به میانگین استانی نزدیک‌تر شویم.
علیرضا قامتی بابیان اینکه در طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، این شهرستان رشد 4.2 درصدی نسبت به میانگین استانی به 15.4 درصد رسیده است، گفت: دستگاه‌های اجرایی و بانک‌ها باید در بحث معرفی طرح‌ها و پرداخت تسهیلات تسریع کنند و نسبت به روستاییان و عشایر که درزمینه وثیقه‌های بانکی مشکلاتی دارند نیز حداقل‌ها در نظر گرفته شود.

 

 

منبع : فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار