مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان:
اولین یگان هایی که وارد شهر خرمشهر شد، یگان های استان اصفهان شامل تیپ امام حسین (ع) و تیپ نجف اشرف و اولین کسی که خبر حضور لشکر ایران در خرمشهر را به اطلاع قرارگاه رساند ، شهید احمدکاظمی فرمانده تیپ نجف اشرف بود.
کد خبر: ۶۱۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 24 May 2018

به گزارش تابناک اصفهان : سرتیپ دوم پاسدار مجتبی شیروانیان گفت : در فروردین ماه  سال 1361 رزمندگان دفاع مقدس  با عملیات  بیت المقدس به هدف بزرگ  آزاد سازی خرمشهر نائل شدند .

وی در ادامه اذعان داشت : اولین یگان هایی که وارد شهر خرمشهر شد، یگان های استان اصفهان شامل تیپ امام حسین (ع) و تیپ نجف اشرف و اولین کسی که خبر حضور لشکر ایران در خرمشهر  را  به اطلاع قرارگاه رساند ، شهید  احمدکاظمی فرمانده تیپ نجف اشرف بود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان بیان کرد : با تلاش و همکاری نیروهای اصفهان در  لشکر امام حسین(ع) ،  را ه های خروج نیروهای بعثی از خرمشهر بسته شد و حدود 18 هزار نفر از آنان اسیر شدند.

 شیروانیان  گفت: لشکر و نیروهای مزدور بعثی با امکانات و تجهیزات کامل و با قدرت هرچه تمام خرمشهر را در دست داشتند و به حدی از امکاناتی که در اختیارشان بود مطمئن بودند که صدام وعده داده بود اگر ایران بتواند خرمشهر را پس بگیرد من داوطلبانه کلید ورود به بصره  را تقدیم ایران می کنم؛ اما به مدد الهی و ایثار رزمندگان اسلام ، خرمشهر  بعد از 570 روز در سوم خرداد ماه سال 1361 به تصرف رزمندگان اسلام در آمد.

به گفته ی وی  نا برابری شمار نیروهای ایران نسبت به دشمن به حدی بود که بعد از اسارت مزدوران بعثی هر گروه  500 نفری از اسرای دشمن  را تحویل یک رزمنده ایرانی می دادند تا به سمت جاده  اهواز هدایت شوند.

 مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان تصریح کرد : در استان اصفهان  تمام یگان های بسیج ، ارتش ، جهاد سازندگی  و سپاه که شامل   تیپ امام حسین (ع) به فرماندهی شهید خرازی  ، تیپ نجف اشرف به فرماندهی شهید کاظمی ، گروه توپخانه 15 خرداد  ، یگان های مهندسی  ، گرو ه های توپخانه ارتش ، هوانیروز ، نیروی هوایی و پایگاه هشتم شکاری بود،  دست به دست هم دادند تا با کمک و همراهی سایر استان ها خرمشهر طی 23 روز عملیات شبانه روزی آزاد شود.

شیروانیان ادامه داد:  باعث افتخار مردم اصفهان است که تعداد دیگری  از فرماندهان اصفهانی  از جمله شهید جعفر زاده که خانواده ایشان  4 شهید را تقدیم اسلام کرده است  و همچنین  مرتضی قربانی  در این عملیات با هدایت و  فرماندهی سایر یگان ها  در استان های دیگر حضور داشتند.   

 وی گفت : شمار شهدا و جانبازان اصفهانی گویای نقش مهم و تاثیر گزار اصفهان در دوران 8 سال دفاع مقدس است به طوری که  فقط در عملیات فتح المبین و آزادسازی  خرمشهر   حدود 1600 شهید و شمار زیادی جانباز از جمله سردار کریم نصر اصفهانی را تقدیم اسلام و دفاع از مرزهای میهن عزیزمان کرده است.

 مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان در ادامه  به ویژه  برنامه های بزگداشت سوم خرداد در استان اصفهان اشاره کرد و گفت :ستاد بزرگداشت  مناسبت های دفاع مقدس  انقلاب اسلامی به ریاست استاندار اصفهان که شامل ده کارگروه در بخش های مختلف از اواسط  فروردین در حال برنامه ریزی برای برگزاری  برنامه های مختلف جهت  بزرگداشت سوم خرداد است  .

شیروانیان افزود :بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان اصفهان نیز حدود 27 عنوان برنامه برای بزرگداشت این روز  در دستور اجرا دارد که شامل حضور رزمندگان در مدارس  مساجد  دانشگاه ها و برنامه های صدا و سیما  ، نماز وحدت نیروهای مسلح ، گردهمایی پیشکسوتان عملیات آزادسازی خرمشهر ،یادواره  شهدای عملیات بیت المقدس غباررویی گلستان شهدا  ، دیدار با خانواده شهدا و ....  است .

وی در پایان گفت : از مردم ، مسئولان  و حتی رزمندگان خواهش می کنم بیایید دست به دست هم دهیم و نگذاریم دوران دفاع مقدس و تلاش ها و از خود گذشتگی های مردان و زنان سرزمینمان فراموش شود.

برچسب ها: شهدای اصفهان ، 3خرداد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار