در سی و ششمین سالگرد آزادسازی خرمشهر نگاهی داریم به نقش فرماندهان استان اصفهان در عملیات غرورآفرین بیت المقدس.
کد خبر: ۶۱۰۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۲ 24 May 2018

به گزارش تابناک : بازپس‌گیری خرمشهر بیش از 500روز بعد از اشغال صورت گرفت اما دشمن برآورد کرده بود که به‌ هیچ‌ وجه ممکن نیست ایران خرمشهر را پس بگیرد و خرمشهر را ملحق شده به خاک خودش می‌دانست.
حضرت امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد.
آزادسازی خرمشهر از لحاظ نظامی نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شناخته می‌شود.
عملیات بیت‌المقدس از دهم اردیبهشت سال1361 شروع شد و ۲۴روز در مراحل مختلف طول کشید. در نهایت پس از آزادسازی جاده اهواز – خرمشهر و غرب کارون و پلی که برای نخستین بار روی رودخانه کارون زده شد، عقبه مناسبی ایجاد شد که رزمندگان مراحل مختلف عملیات را یکی پس از دیگری به‌اتفاق یگان‌های دیگر انجام دهند.
استان اصفهان در برهه های مختلف انقلاب اسلامی افتخار پیش قراولی و نقش آفرینی در عرصه های مختلف را داشت از جمله در دوران دفاع مقدس نقش فرماندهان استان اصفهان و رزمندگان درعملیات بیت المقدس.
اولین رزمندگانی که وارد خرمشهر شدند از استان اصفهان بودند و این افتخاری است که در تاریخ کشور ثبت شد.
سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده سپاه صاحب الزمان(عج) استان اصفهان با اشاره به اینکه رزمندگان استان اصفهان در کنار سایر رزمندگان کشور، خرمشهر را محاصره کردند، بیان داشت: 
تقدیم هزار و 423شهید و هزار جانباز در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر از افتخارات استان اصفهان است.
حضور تاریخ ساز سردار شهید احمد کاظمی فاتح خرمشهر 
گفتن از رشادت های سردار شهید احمد کاظمی از نجف آباد اصفهان در جریان فتح خرمشهر کار ساده ایی نیست. آنجا که وقتی از او پرسیدند شما در عملیات بیت المقدس چه کردید؟ فرماندهان جنگ از تو و دلاوری‌هایت بسیار گفته اند. خاطره ای بگو، حرفی بزن. وی پاسخش چنین بود. گفت: من هیچ کاری نکردم. هرچه کردند بسیجیان دریادل کردند. من از همه رزمندگان اسلام سرافکنده ترم. من لیاقت شهادت نداشتم و در فراق یاران شهیدم می سوزم. خدایا شهادت را نصیبم بفرما. درخشش  فرماندهان استان اصفهان در آزادسازی خرمشهر
سردار شهید کاظمی فاتح خرمشهر اولین فرماندهی بود که خبر آزادسازی خرمشهر را در سوم خرداد سال1361 از طریق بی سیم با لهجه شیرین اصفهانی اعلام کرد.
لشکر 8نجف اشرف به فرماندهی سردار شهید کاظمی که اول از همه از سمت شلمچه به خط خرمشهر زده بود؛ در همان ابتدا شهر را با چند هزار اسیر عراقی و کمترین تلفات به کنترل خود درآورد.
در آن ساعات اولیه فتح، صدای سردار احمد کاظمی در بی‌سیم‌ فرمانده‌ها طنین‌انداز شده بود که با لهجه شیرین اصفهانی‌اش، به علت مفهوم نبودن صدا از پشت بی‌‌سیم، تکرار می‌کرد: "آقا ما تو شهریم و بیش از 6 هزار اسیر پناهنده شدند و شعار ا... اکبر و یا حسین سر می‌دهند، خداوند خرمشهر را آزادش کرد" این در حالی است که قرار بود تازه لشگر 14 و تیپ 55 به کمک آن‌ها بیایند
وی از افراد مؤثر در آزادسازی خرمشهر بود و این شهر تا ابد، مرهون رشادت سردار شهیدکاظمی است.
به همین علت عده‌ای از یادگاران دفاع مقدس از شهید کاظمی با نام فاتح خرمشهر یاد می‌کنند؛ حتی سرلشگر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس گفته بود: من تصورم این بود که وقتی خبر شهادت احمد گفته شد، حداقل تیتر همه روزنامه‌های ما باید این جمله باشد که فاتح خرمشهر شهید شد؛ همان‌‌طوری که وقتی بزرگی از ما در ادبیات، در هنر و در هر چیزی که از بین ما می‌رود بلافاصله تیتر می زنیم پدر علم ریاضی ایران از دنیا رفت.
و اینک نخلستان‌های سوخته که امروز در آبادان و خرمشهر سبز و شادابند، نماز‌های شبانگاهی و نیازهای سجده گاهی سردار شهید احمد کاظمی را هنوز بیاد دارند و هرگز فراموش نخواهند کرد.درخشش  فرماندهان استان اصفهان در آزادسازی خرمشهر
نقش دیگر فرماندهان استان اصفهان در آزادسازی خرمشهر 
یگان سردارشهید خرازی از فرماندهان اصفهانی در عملیات بیت‌المقدس جزو اولین لشکرهایی بود که از رود کارون عبور کرد و به جاده اهواز – خرمشهر رسید و در آزادسازی خرمشهر سهم به سزایی داشت. 
شرح نبرد سنگین جاده اهواز- خرمشهر، از روایت‌های زیبای مقاومت رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس است که تا پای جان جنگیدند، گردان سلمان فارسی به فرماندهی سردارقجه ای از اصفهان فرمانده شاه کلید فتح خرمشهرو یک گردان شهید در جریان عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، در این محور در محاصره ماند و همه رزمندگانش به شهادت رسیدند.
اصفهانی ها درصدر بیشترین شهدای آزادسازی خرمشهر
بر اساس آمار مرکز آمار و اطلاعات بنیاد شهید انقلاب اسلامی همه استان‌ها در عملیات بیت المقدس اعزام نیرو داشته‌اند. با توجه به اطلاعات موجود بیشترین درصد شهدا به ترتیب مربوط به استان اصفهان با 2/27درصد، استان تهران با 6/13درصد و استان خوزستان با 3/12 درصد است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیشترین درصد فراوانی شهدای عملیات بیت المقدس در رده سنی 20-16 سال(49/4درصد) و 25-21 سال(31/5درصد) قرار داشته‌اند.
سرداران دفاع مقدس از نقش فرماندهان اصفهانی در آزادسازی خرمشهرمی گویند درخشش  فرماندهان استان اصفهان در آزادسازی خرمشهر
سردار سرلشکرقاسم سلیمانی فرمانده قدس سپاه و فرمانده وقت لشکر ثاراله در دوران دفاع مقدس می گوید: در عملیات بیت‌المقدس و آزاد سازی خرمشهر در سال1361، لشکر سردار شهیدکاظمی فرمانده اصفهانی در مرحله نخست عملیات و در مرحله آخر آن، توانست نقش فوق‌العاده‌ای ایفا کند به گونه‌ای که در روزهای پایانی درگیری بیت‌المقدس که نیروهای ایرانی، توان کافی برای آزادی خرمشهر نداشتند و تقاضای چند هفته بازسازی را از فرماندهی کردند، در شب نوزدهم یا هیجدهم وقتی همه خسته شده بودیم، همه وسواس داشتند که عملیات برای دو هفته به تأخیر بیفتد، آنجا گفت ما به مردم قول داده‌ایم.سردار شهید کاظمی توانست با کمک سردار شهیدخرازی دیگر فرمانده اصفهانی آخرین مرحله عملیات آزادسازی خرمشهر را انجام دهد. نیروهای عراقی را در خرمشهر محاصره و شهر را آزاد کردند، با دو لشکر خرمشهر را تصرف کردند هر کدام با پنج گردان یعنی سه هزار نفر درمقابل 20هزار نفر دشمن، لشکرهای 8نجف اشرف و 14 امام حسین (ع) تحت فرماندهی احمد و حسین بودند.
سردار سرلشکر صفوی مشاور فرماندهی کل قوا هم از شجاعت فرماندهی و نقش موثری که سردار شهید کاظمی جانباز 45درصد در پیروزی‌های عملیات دفاع مقدس نظیر فتح خرمشهر داشت سخن می گوید: 
فرمانده کل سپاه پاسداران دردوران دفاع مقدس معتقد است: ما در حقیقت چهار لشکر در دوران دفاع مقدس داشتیم که اینها وقتی هرجا وارد می‌شدند، هیچ خطی در مقابل شان قدرت مقاومت نداشت، حاج همت و لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص)، حسین خرازی و لشکر ۱۴ امام حسین(ع)، احمد کاظمی و لشکر۸ نجف اشرف؛ هر سه فرمانده از استان اصفهان که لشگر8 نجف و 14 امام حسین (متشکل از
بسیجیان و پاسداران استان اصفهان بودند) همچنین مهدی باکری و لشکر ۳۱عاشورا که در هر کجا وارد می‌شدند بدون استثنا با موفقیت همراه بود. درخشش  فرماندهان استان اصفهان در آزادسازی خرمشهر
سردارمحسن رضایی ادامه داد: دو نفر از فرماندهان عراقی که اسیر شده بودند می‌گفتند وقتی اسم احمد کاظمی، حسین خرازی و مهدی باکری می‌آمد ما بر اندام مان لرزه می‌افتاد و دعا می‌کردیم ما روبروی این لشکرها نباشیم چون مطمئن بودیم اینها می‌آمدند و می‌زدند و هیچ‌کس جلو دارشان نبود. احمد مرد پر قدرتی بود، با اراده بود، فرد طراحی بود، تاکتیک را خوب می‌فهمید. اما در نهایت با ولایت‌مداری و غیرت رزمندگان، خصوصا رزمندگان شهر شهیدپرور اصفهان امان بعثی‌ها را گرفتند و به خواست خدا و برکت خون شهدا خرمشهر به دست رزمنده‌های ایرانی آزاد شد.
سردار مرتضی قربانی که در دوران دفاع مقدس فرماندهی لشگر25 کربلا را برعهده داشت، در بیان خاطرات خود می گوید : هنگامی که برای معامله تعدادی از اسرا و جنازه‌ها با یکی از نیرو‌های عراقی مشغول مذاکره بودم، آن فرمانده عراقی به من گفت این خرازی و کاظمی مگر چه کسانی هستند که تا صدای آنها از پشت بی سیم‌های ما شنود می‌شود رعشه بر بدن فرماندهان ما می‌افتد.
آزادسازی خرمشهر به کلی معادلات جنگ را برهم زد و موجب شد تا نیرو‌های صدام تا مدت‌ها در لاک دفاعی خود باقی بمانند و به جای فکر کردن به اشغال خوزستان برای از دست ندادن سرزمین‌های کشور خود چاره‌ای بیاندیشد.
درواقع آزادسازی خرمشهر، عظمت، ایثار و مقاومت ملت ایران را به دنیا نشان داد. این حماسه عظیم، افتخار و امتحان الهی برای ملتی بود که تلاش می‌کردند آزاد و سربلند در زیر پرچم ناب محمدی زندگی کنند، به همین خاطر امروز ایران اسلامی، مظهر استقامت و دلیرمردی این ملت است.
یاد و خاطره فاتحان خرمشهرگرامی.
نگارنده: سیده پروین امامی

 
کد ویدیو
 
 
 
منبع : صدا و سیما 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار