خیلی وقت است که زنان، تنها بافندگان قالی‌های زیبای ایرانی نیستند و مردان را هم می‌توان پشت دار قالی دید؛ دارهایی که هر کدام، نقش دل بر آن حک می‌شود تا ماندگارش کند.
کد خبر: ۶۰۹۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۱ 22 May 2018

تابناک فارس به نقل از ایسنا:فرش دست‌بافت فارس اما بیمار است، تن‌داغ از داغ‌هایی که بر آن زده‌ایم، گوشه‌ای در انزوا افتاده تا فرش‌های دیگران با کپی نقشه‌های ایرانی بازارهای جهانی را به‌دست گیرد. فرش دست‌بافت فارس حال و روز خوشی ندارد و طبیبان مدعی در درمان او مانده‌اند!

اگرچه مسئولان بارها و بارها از گذشته تا امروز، در خصوص اهمیت فرش و افزایش صادرات این محصول منحصر به فرد ایرانی، حرف‌ها گفته‌اند اما در عمل آنچه باید در سفره‌های مردمی که معیشتشان با تار و پود فرش گره خورده است، دیده نمی‌شود.

ثبت دست‌بافت‌هایی نظیر گبه و فرش قشقایی و ... هم علاجی برای درد مزمن فرش و فرش‌بافان فارس نشده است و امروز در گیر و دار دارهای قالی، گره‌های هر رج فرش با خون دل فرش‌بافان بسته می‌شود.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس  در این باره گفت: بازاریابی فرش ماشینی و دستبافت در استان فارس همانند سایر استان‌های کشور به دلیل شرایط اقصادی حاکم در وضعیت عادی قرار ندارد.

مهران افراسیابی گفت: علی‌رغم وضعیت حادث شده اما وجود بافندگان، تولیدکنندگان و عده‌ای قلیل صادر کننده، روند خوبی به تولیدات فرش به ویژه دستبافت به صنعت فرش استان فارس داده است.

افراسیابی با بیان اینکه بازارهای هدف، طرح و نقشه و حتی رنگ را مشخص و تولید کننده بر اساس نیاز آنها، فرش ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: اداره فرش سازمان صنعت و معدن فارس تمهیداتی را برای بافندگان و تولیدکنندگان فرش ماشینی و دستبافت در استان از جمله ارائه تسهیلات و بیمه فراهم کرده است.

وی به تسهیلاتی که این اداره به مشاغل خانگی و تولیدکنندگان ارائه می‌کند اشاره و خاطرنشان کرد: از طریق سامانه‌ای تحت عنوان کارا اقدمات اولیه ثبت‌نام انجام می‌شود و پس از بررسی در کارگروه مربوطه به بانک معرفی می‌شوند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: بانک‌های عامل نیز برای سرمایه ثابت تولید کننده و بافنده بهره‌ای تا نرخ 6 درصد و برای سرمایه در گردش بهره‌ای با نرخ 10 درصد پرداخت می‌کند. برای مشاغل خانگی نیز تا سقف 10 میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود.

افراسیابی همچنین با بیان اینکه استان فارس سهم خوبی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: بازاریابی در این خصوص امری سلیقگی است و برخلاف دیگر مباحث موجب می‌شود تا به حجم صادرات کمک کند.

وی تعداد بافنگان استان را 165 هزار نفر و تعداد دارندگان کارت قالی‌بافی 122 هزار نفر اعلام کرد و گفت: تاکنون برای 33 هزار نفر کارت مشاغل خانگی صادر شده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با بیان اینکه 31 هزار نفر در استان مشمول بیمه بافندگی هستند، گفت: در این راستا تاکنون 200 پروانه تولید فرش صادر شده است.

افراسیابی با تصریح بر این نکته که استان فارس 17 درصد از سهم صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: 47 هزار و 150 میلیون ریال از اعتبارات سال 96 به مشاغل خانگی اختصاص یافته بود که در دو ماهه اول امسال پرداخت شده است.

وی همچنین یادآور شد که در سال گذشته 155 هزار و 100 میلیون ریال اعتبار جهت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای توسعه صنعت فرش تخصیص یافته است.

رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی شیراز نیز در این باره با بیان اینکه در گذشته فرش ایران و استان فارس جایگاه مناسبی در جهان داشت اما متاسفانه در حال حاضر وضعیت صادرات فرش ایران مناسب نیست، گفت: برخی کشورها از جمله چین، ترکیه و پاکستان جای فرش ایران را گرفته‌اند.

خسرو فروغان به موازی کاری‌ها و مشخص نبودن یک متولی واحد بری صادرات فرش اشاره و خاطرنشان کرد: مراکز متولی فرش در کشور بسیار زیاد است که موجب انجام کارهای موازی بسیاری شده است، لذا این معضل از میزان تاثیرگذاری و موفقیت فعالیت‌ها می‌کاهد.

وی با بیان اینکه اگر ساختاری شکل بگیرد که همه امور مربوط به حوزه فرش را ساماندهی و حرکت‌ها در این زمینه را هماهنگ کند شاهد اتفاقات مثت در این بخش در استان خواهیم بود، اظهار کرد: برخی از فعالان بخش فرش در عرصه صادرات وارد شده و به دلیل عدم مهارت در صادرات بازار فرش ایرانی را خراب می‌کنند و در واقع بخش خصوصی ما باهم رقابت می‌کنند.

فروغان با بیان اینکه مبنای ما مشارکت و استفاده از توان و تخصص همه تشکل های حوزه فرش است، اضافه کرد: کالاهای با کیفیت بالایی در استان فارس تولید می‌شود که متاسفانه به دلیل فعالیت‌های انفرادی، حضور موفقی در بازارهای جهانی نداشته است.

او همچنین با اشاره به اینکه جزیره‌ای عمل کردن در هر بخش، یکی از دلایل عقب ماندگی ما در این صنعت است، ادامه داد: یکی از راه‌های به حداقل رساندن مشکلات بخش فرش و توسعه صادرات آن، تشکیل کنسرسیوم با حضور همه تشکل‌های فعال در این زمینه در اتاق شیراز به عنوان پارلمان بخش خصوصی است تا فعالیت‌ها در یک راستا ساماندهی شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس نیز معتقد است که تعدد بخش‌های دولتی، خصوصی و خصولتی بر بخش فرش خدشه وارد کرده است.

سلمان گورنگی با تصریح بر اینکه باید انجمن و یک ساختار واحد باید با محوریت اتاق شیراز برای ساماندهی وضعیت فرش و توسعه صادرات این بخش در استان ایجاد شود، گفت: متاسفانه یکی از مشکلات حوزه فرش در استان فارس جزیره‌ای عمل کردن است که اگر اتاق بازرگانی شیراز با ایجاد یک ساختار، تشکل و یا کنسرسیوم بتواند همه بخش‌های فعال در حوزه فرش را تحت حمایت خود قرار دهد، می‌توان این بخش را مدیریت و ساماندهی کرد.

وی با بیان اینکه در ساختار مورد حمایت اتاق شیراز می‌توان کمیته‌های فنی و تخصصی در بخش‌های مختلف مربوط به فرش از جمله طراحی، تولید، برند سازی و بازاریابی ایجاد و مسائل را به شکل تخصصی پیگیری کرد، افزود: عملکرد خوشه فرش در استان فارس موفق بوده، لذا باید برنامه‌ریزی شود تا از این فرصت استفاده شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع دستی استان فارس پیشنهاد داد که سازمان نظام مهندسی فرش را به عنوان پایلوت در استان فارس ایجاد شود که این مهم منجر به استاندارد سازی در حوزه فرش و توسعه صادرات خواهد شد.

گورنگی اضافه کرد: اگر فارغ‌التحصیلان فرش مهر نظام مهندسی فرش را بگیرند، حوزه فرش در کشور ساماندهی می‌شود.

 فارس علی‌رغم سابقه و توان تاثیرگذار در حوزه‌ی تولید انواع فرش و سایر دست‌بافت‌ها، نتوانسته از این ظرفیت به خوبی برای توسعه‌ی صادرات محصولات غیرنفتی بهره‌مند شود؛ اگرچه توانمندترین تولید و صادرکنندگان فرش‌ دست بافت، متعلق به فارس است.

این روزها کار به‌جایی رسیده است که بخش عمده‌ای از مواد خام مورد نیاز برای تولید فرش، به‌جای فرش صادر می‌شود؛ صادراتی که کمک کرده تا دیگران فرش‌هایی ببافند و با برند فرش ایرانی، در بازارها عرضه کنند و سودهای کلانی از این آشفته بازار ببرند.

به نظر می‌رسد اگر اتاق‌های بازرگانی در خارج از کشور به عنوان معین بخش اقتصاد در خارج از کشور دفاتری ایجاد کند و بخش صادرات و بازار کالاهای ایرانی را ساماندهی کنند، شاهد رونق این صنعت بیش از گذشته خواهیم بود.علی‌رغم تقویت و گسترش صادرات فرش و حضور موفق در بازارهای بین‌المللی ، اما اگر فعالان و دست اندرکاران فرش استان فارس در کنار هم قرار نگیرند، موفق نخواهیم بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار