در رابطه با ناآرامی‌های هفته گذشته شهرستان کازرون نیاز است که وزارت کشور هیاتی را جهت بررسی دقیق موضوع و واکاوی ریشه‌های اصلی این اعتراضات به آنجا اعزام کند و نتیجه آن را شفاف به اطلاع مردم برساند.
کد خبر: ۶۰۹۷۴۴
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱ 22 May 2018

تابناک فارس به نقل از رویداد: اعتراض‌های این روزهای شهرستان کازرون نسبت به تقسیمات کشوری به قدری شدت پیدا کرد که دولت مجبور شد از نظر خود عقب‌نشینی کند تا ضمن لحاظ کردن مطالبات مردم منطقه بستری آماده شود تا دوباره آرامش به شهر برگردد. نماینده کازرون معتقد است پای امام جمعه در میان است و امام جمعه معتقد است طرح غیر کارشناسی مردم را عصبانی کرده است. مقصر هرکس بود، سه نفر از مردم این شهرستان جان خود را از دست دادند. گویا تقسیمات کشوری همیشه در اران با پیامدهای سختی دارد؛ چه در کازرون چه در خراسان چه هرمزگان و چه سمنان!

باید به خواسته‌های مردم گوش کرد

فرج‌الله رجبی نماینده شیراز  درباره اینکه چرا همیشه تقسیمات کشوری با حاشیه و هزینه‎های بالا برای کشور توام بوده، گفت: متاسفانه مسئولان در این نوع اتفاقات موضوع را حادتر از حد ممکن بیان می‌کنند و از طرفی این مسائل با موضوعات منطقه‌ای و قومی گره می‌خورد و کار سخت می‌شود. از نظر من اجرای تقسیمات کشوری خیلی ساده‌تر از اینها قابل حل است و نوع ورود به موضوع و بیان آن برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است. طبیعی است که قبل از آنکه قرار باشد تصمیمی را اجرایی کنیم باید مردم منطقه را در جریان امور بگذاریم و همه ابعاد آن را برایشان توضیح دهیم. زمانی که مردم آگاهی لازم را پیدا کردند و از همه منافع طرح با خبر شدند باید پای صحبت‌های آن‌ها نشست و دغدغه‌های آن‌ها را با دقت گوش کرد.

او افزود: به هر حال یک پای این موضوعات مهم و اساسی، مردم آن منطقه هستند و لازم و ضروری است به سوالات آن‌ها پاسخ لازم داده شود تا از اجرای طرح اطمینان کافی را پیدا کنند. در جریان شلوغی‌های اخیر کازرون، امام جمعه و استاندار با صحبت‌های خود تا حد قابل توجهی آرامش را به شهر برگرداندند و چقدر خوب بود که این صحبت‌ها قبل از بروز بحران اتفاق می‌افتد. البته من معتقدم که عده‌ای همیشه به دنبال تحریک مردم هستند و هر چقدر هم مسئولین با وسواس به موضوع ورود پیدا کنند باز هم احتمال شیطنت است اما چاره‌ای نیست و باید این موضوع هم با برنامه مدیریت شود.

شرایط بد معیشتی مردم کازرون در ناآرامی‌ها دخیل نبوده است

عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به اینکه برخی معتقدند این نوع اعتراض‌ها بیشتر بهانه است و ریشه آن در شرایط بد معیشتی مردم است، تصریح کرد: در اعتراضات اخیر کازرون باید بگویم با اخباری که به ما رسیده موضوعات اقتصادی و شرایط بد معیشتی مردم در این ناآرامی دخیل نبوده اما باید از مسئولان امنیتی خواست که این‌طور موضوعات را رها نکنند زیرا واجب است که نظرات مردم در تصمیمات آتی لحاظ شود. در رابطه با ناآرامی‌های هفته گذشته شهرستان کازرون نیاز است که وزارت کشور هیاتی را جهت بررسی دقیق موضوع و واکاوی ریشه‌های اصلی این اعتراضات به آنجا اعزام کند و نتیجه آن را شفاف به اطلاع مردم برساند.

رجبی در پاسخ به این موضوع که عدم امضای حکم آقای رحجت ضایی از مخالفان اصلی این تقسیم به سمت فرمانداری کازرون از یک طرف و وعده انتخاباتی نماینده کازرون برای تقسیم شهرستان چقدر در ناآرامی‌ها دخیل بوده است، گفت: نمی‌خواهم وارد مصادیق شوم و فقط باید بگویم چنین مسائلی که از حساسیت بالایی برخوردار است نیاز به تدبیر بیشتری دارد و خیلی جالب نیست که گفته شود نماینده کازرون خواسته به نفع خودش و یا عده‌ای این تقسیم کشوری را دنبال کند بلکه نیاز است که با آگاهی مردم و با دید وسیع‌تر به این موضوع نگاه کرد. اینکه آقای رضایی قرار بوده فرماندار کازرون بشود و به خاطر این اتفاقات با این حکم موافقت نشده را نه نفی می‌کنم و نه تایید زیرا اصلاً در جریان این موضوع نبودم.

حل موضوع تقسیم کازرون با بازداشت حل نمی‌شود

او در پایان درباره اینکه عده‌ای می‌گویند قرار است افرادی که به این ناآرامی‌ها دامن زدند را بازداشت کنند و سپس در یک آرامش بیشتری این تقسیمات صورت گیرد، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی و با وضعیتی که ایجاد شد بعید می‌دانم دیگر موضوع این تقسیم به این صورت حل شود و تنها راه حل این نوع اتفاقات را باید در آگاهی مردم و با دید باز جستجو کرد.

اعتراضات مردم کازرون تنها به تقسیمات کشوری برمی‌گشت

محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم درباره اینکه چرا تقسیمات کشوری در ایران با جنجال روبرو می‌شود، گفت: قرار بود دولت در این راستا یک لایحه‌ای را به مجلس بیاورد. متاسفانه در تقسیمات کشوری سلیقه‌های شخصی بسیار نفوذ دارند. به طور مثال بخشی 60 هزار جمعیت دارد آن را به شهرستان تبدیل نمی‌کنند ولی بخشی دیگر که 20 هزار جمعیت دارد را شهرستان اعلام می‌کنند. به نظر می‌رسد که این روند و سلیقه‌ای برخورد کردن باید متوقف شود و در سراسر کشور از یک الگوی منطقی پیروی کرد. دولت باید هرچه زودتر لایحه‌ای را آماده کند و در آن، به طور کامل توضیح دهد که بخشی که شاخص‌های مدنظر را داشته باشد به شهرستان تبدیل می‌شود و در غیراین‌صورت نباید روی به این تغییر وضعیت آورد.

ریشه اعتراض‌های کازرون اقتصادی نیست

رییس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به اینکه اعتراضات اخیر کازرون چقدر به بهانه موضوعات اقتصادی بوده، بیان کرد: به نظر من ریشه این اعتراضات همین موضوع تقسیم بود و ربطی به موضوعات اقتصادی و معیشتی مردم نداشت.

رضایی کوچی در پایان در مورد اینکه چقدر نگاه مسئولان استان در این تقسیم شخصی بود، افزود: نگاه شخصی افراد در این طرح وجود نداشت ولی باید مطالبات مردم لحاظ و مدیریت می‌شد که این کار به درستی صورت نگرفت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار