در حالی که بازیگران بازار سهام در طی هفته گذشته شاهد رشد مداوم قیمت اکثر سهم‌ها بودند که امروز تنها سهم‌های بزرگ و شاخص ساز نقش پررنگی در عدم کاهش نماگر اصلی بازار سرمایه داشتند.
کد خبر: ۶۰۹۷۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ 22 May 2018
به گزارش تابناک : امروز بار دیگر تعدادی از سهم‌های بزرگ و شاخص سازِ بازار نگذاشتند شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران افت کند، اما در نهایت سهم‌های کوچک تاثیر خود را در شاخص کل هم وزن گذاشتند و این موضوع باعث شد این نماگر بازار با افت مواجه شود.

در ۱۵ روز ابتدایی اردیبهشت ماه امسال قیمت‌های سهم‌ها با روند مداوم، کاهش را تجربه کردند که بخش زیادی از آن مربوط به ابهاماتی بود که در آینده برجام و شرایط غیر اقتصادی وجود داشت.

اما در نهایت با خروج ترامپ از برجام ابهامات تا حدودی برطرف شد و بازار نسبت به روزهای گذشته‌اش روند پایدارتری را تجربه کرد. تا دو روز پیش نیز بازار سهام توانست با رشد مداوم و آرامی رو به رو باشد، اما دیروز و امروز سهم های بزرگ و شاخص ساز بودند که نماگر بازار را در سطح بالاتری نگه داشتند.

در عین حال با نزدیک شدن به فصل مجامع شرکت‌ها، احتمال دارد سرمایه‌گذاران بورسی شاهد تعدیل هایی در صورت های مالی شرکت ها باشند و این موضوع در وضعیت بازار تاثیر مستقیم بگذارد.

امروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از ابتدای باز شدن معاملات روند رشد را تجربه کرد، اما در نیمه ساعات معاملات با افت مواجه شد و در نهایت نسبت به روز گذشته ۲.۴۸ واحد رشد کرد و در تراز ۹۵ هزار و ۲۲۹.۹۳ واحدی ماند. در عین حال شاخص کل هم وزن با ۲۱.۳۳ واحد افت رقم ۱۷ هزار و ۲۷۴.۸ را تجربه کرد.

شاخص آزاد شناور نیز امروز پس از حدود یک هفته با افت ۵۹ واحدی همراه شد و تا رقم ۱۰۱ هزار و ۶۷۸ پایین آمد. علاوه بر این شاخص بازار اول ۵۰ واحد افت کرد و به رقم ۶۷ هزار و ۷۷۳ رسید، اما شاخص بازار دوم با رشد ۲۸۸ واحدی مواجه شد و تا رقم ۲۰۲ هزار و ۱۲۶ پایین آمد.

پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و ملی صنایع مس ایران هر یک به ترتیب ۳۷، ۲۴ و ۲۲ واحد تاثیر کاهنده روی دماسنج بازار سرمایه داشتند، اما فولاد مبارکه اصفهان، معدنی و صنعتی گلگهر و پتروشیمی جم هر یک به ترتیب با ۳۶، ۲۶ و ۲۰ واحد تاثیر سعی کردند نگذارند شاخص‌های بازار بیش از این افت کند.

امروز در گروه محصولات شیمیایی روند قیمتی تعداد زیادی از سهم‌ها کاهشی بود هر چند که تعدادی نیز توانستند بیش از دو درصد رشد قیمت را تجربه کنند، اما در گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شاهد افت قیمت‌ها بودیم.

فلزات اساسی نیز به جز در معدود نمادهایی روند کاهشی قیمت را تجربه کردند، اما در استخراج کانه‌های فلزی نیمی از سهم‌ها توانستند روند رشد قیمت خود را ادامه دهند.

در گروه خودرو و ساخت قطعات نیز تعداد زیادی از سهم‌ها با کاهش قیمت مواجه شدند. حجم معاملات این گروه به ۱۱۸ میلیون سهم و اوراق مالی رسید و ارزش معاملات آن رقم ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان را رد کرد.

ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۱۴۸ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات تا عدد ۶۴۴ میلیون سهم و اوراق مالی بالا رفت.

آیفکس نیز با چهار واحد کاهش تا رقم ۱۱۰۲ واحدی پایین رفت. ارزش معاملات فرابورس ایران به رقم ۱۲۵ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات رقم ۱۷۳ میلیون سهم و اوراق مالی را تجربه کرد.

 
 
 
 
 
منبع : ایران اکونومیست 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار