تابناک چهارمحال وبختیاری- چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایر نشین کشور است و عشایر از طریق پنج ایلراه اصلی وارد مراتع این استان می‌شوند.
کد خبر: ۶۰۹۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ 22 May 2018
به گزارش تابناک شهرکرد- علی‌رغم توصیه‌های صورت گرفته امسال کوچ زود هنگام عشایر به مناطق ییلاقی آغاز شد که سیل اخیر خسارت‌های بسیاری به زیرساخت‌ها، مراتع، باغات و دام عشایر وارد کرد.
اخیرا در اقدامی احداث جاده عشایری در یال‌های پر شیب زردکوه بختیاری به منظور کوتاه شدن مسیر عشایر در دستور کار قرار گرفت که این موضوع حاشیه‌هایی را به دنبال داشته است.
ایلراه «پنبه‌کال» در 15 کیلومتری شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ قرار گرفته که عملیات اجرایی آن سال گذشته با حضور مسئولان کلنگ‌زنی شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در خصوص احداث جاده عشایری پنبه‌کال در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: در صورتی که پروژه‌ای مجوزات لازم را برای اجرا داشته باشد به هیچ وجه منابع طبیعی مخالف اجرای آن نخواهد بود، مخصوصا ایلراه‌ها که از عرصه منابع طبیعی عبور می‌کنند باید مجوزات لازم را اخذ کنند.
علی محمدی‌مقدم با اشاره به اینکه جاده عشایری پنبه‌کال فاقد مجوزات لازم بوده است، افزود: در حال حاضر این پروژه به دلیل نداشتن مجوزات لازم و به دلیل حساسیت منطقه، متوقف شده و امور عشایر در حال اخذ مجوز از کمیته مربوطه است.
محمدی‌مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه در مسیر این جاده هیچ نوع پوششی وجود ندارد، گفت: در مسیر هر پروژه‌ای که پوشش مرتعی وجود داشته باشد با هر نوع درجه‌ای از پوشش، باید مجوز لازم برای ادامه کار صادر و میزان خسارت‌ اخذ شود که بخش عمده‌ای از اواسط این جاده اراضی گون‌زار است و در این زمینه باید کمیته نظارت بر طرح‎‌های عمرانی سازمان جنگل‌ها بازدیدی از آن محل داشته باشد تا در صورت صلاح‌دید مجوز لازم صادر شود.
وی ادامه داد: در صورتی که پروژه‌ایدر اراضی ملی که جزء ممنوعیت‌های قانونی بوده واقع شود، با اجرای آن مخالفت می‌شود و اگر جزء محدودیت‌های قانونی باشد باید رعایت شرایط و ضوابط و اخذ خسارت‍‌ها، موافقت می‌شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص مخالفت مردم منطقه با احداث این جاده بنا به مشکلات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آن به خبرنگار ایسنا گفت: این موضوع ارتباطی با وظایف سازمانی ما ندارد و دستگاه‌ها متولی و مربوطه باید پاسخگو باشند.
وی خاطرنشان کرد: میزان خسارت‌ها بر اساس نوع پوشش گیاهی(مرتعی یا جنگلی) و میزان خاک جابجا شده، اخذ خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار