هر ساله صنایع لبنی به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش قیمت محصولات خود می کنند، این در حالی است که کارخانجات صنایع لبنی مدعی هستند طی چند سال گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشته اند، با این وجود قیمت برخی فروشگاه‌ های زنجیره‌ای و سوپرمارکت‌های سطح شهر در ماه رمضان، حکایت از گرانی لبنیات دارد.
کد خبر: ۶۰۹۵۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 22 May 2018

به گزارش تابناک : به طور معمول هر سال و با آغاز ماه رمضان به دلیل افزایش تقاضا به خصوص در بخش کالاهای اساسی، شاهد موج جدیدی از گرانی هستیم. از جمله این افزایش قیمت در بازار لبنیات به چشم می خورد اگر چه مسئولان مدعی هستند در این بخش هیچ محصولی گران نشده است.

اما براساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایسنا در بازار اصفهان، قیمت بیشتر برندهای محصولات لبنی نسبت به ابتدای سال تغییر کرده و بین سه تا چهار درصد گران تر شده است و از سوی دیگر نرخ برخی برندها بدون تغییر نسبت به سال گذشته مانده است.

حمیدرضا بهرامی، فروشنده یکی از سوپرمارکت های اصفهان به خبرنگار ایسنا، گفت: تقریبا قیمت تمام برندهای محصولات لبنی به جز دو برند، نسبت به قبل ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تغییر قیمت در محصولات عمده لبنی حدود هشت درصد است، افزود: به عنوان محصولات پاک سه تا چهار درصد افزایش قیمت داشته اما محصولات پگاه بدون تغییر مانده است. 

علی مهدوی کیا، فروشنده دیگر نیز با تایید اینکه قیمت محصولات پگاه در این مدت بدون تغییر مانده و احتمالا تا پایان ماه رمضان قیمت لبنیات تغییری نخواهد داشت، تاکید کرد: نگاهی به خریدهای گذشته نشان می دهد که شیر رامک از ۲۷۰۰ به ۳۰۰۰ تومان و خامه آن از ۱۴۰۰ به ۱۷۰۰ تومان افزایش قیمت داشته، هم چنین درسال گذشته قیمت پنیر بیضی پرفروش رامک از ۲۳۰۰ به ۳۵۰۰ تومان افزایش یافت، البته نرخ بقیه محصولات این برند تغییری نداشته است. از سوی دیگر محصولات کاله حدود چهار بار افزایش قیمت داشته و نرخ ماست معمولی ناب از ۲۴۰۰ تومان به ۲۵۰۰ تومان رسیده است. 

فروشنده دیگری نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: تمام محصولات کاله با افزایش قیمت همراه بوده است، هم چنین شیر کم چرب دامداران  از ۲۵۰۰ به ۲۷۵۰ تومان و شیر پرچرب از ۲۸۰۰ به ۳۰۰۰ تومان افزایش قیمت داشته است.

بهرام مشیری فروشنده یکی از فروشگاه های زنجیره ای کوروش با نگاهی به دفاتر قیمت ها، تاکید کرد که افزایش قیمت حدود چهار ماه یک بار صورت می گیرد اما با توجه به اینکه فروشگاه زنجیره ای کورش قدرت خرید بیشتری دارد تخفیف های ویژه ای به مناسبت های مختلف به مشتریان خود می دهد، البته  تخفیف روزهای عادی پنج درصد برای اجناس مختلف است.

وی به قیمت محصولات لبنی اشاره کرد و گفت: به دلیل سود کم حاصل از فروش لبنیات، درصد تخفیف آن برای مشتریان اندک است. البته کره به عنوان محصولی که از کشورهای استرالیا، آلمان و نیوزیلند وارد می شود قیمت آن از ابتدای سال جاری تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز، افزایش داشته است.

لبنیات گران نشده است

در حالیکه فروشندگان از افزایش نرخ لبنیات در اصفهان خبر می دهند، اما مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با تاکید بر اینکه قرار نیست افزایش قیمتی در بازار داشته باشیم، گفت: بازار کالاهای اساسی در ماه رمضان به طور ویژه نظارت می شود.

محمدی فشارکی با بیان اینکه بخشی از گرانی کالا در کشور به مواد اولیه وارداتی برمی گردد، که با افزایش نرخ دلار، قیمت اجناس نیز بالا می رود، تاکید کرد: برخی از کالاهای اساسی همچون مرغ، لبنیات و حبوبات امسال گران نشده است.

قیمت خرید شیر خام و تولید محصولات لبنی تناسب ندارد

از سوی دیگر، مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان درباره تغییرات قیمتی محصولات لبنی به خبرنگار ایسنا، گفت: قیمت محصولات لبنی گروه اول شامل شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی، ماست ۹۰۰ گرمی ۲.۵ درصد چربی و پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی، در بیشتر کارخانه ها ثابت است.

هومان امیری با بیان اینکه محصولات لبنی در اندازه و با درصد چربی متفاوت تولید می شوند، افزود: به عنوان مثال شیر ۹۰۰ گرمی کم چرب، نیم چرب و چرب در بازار موجود است، هم چنین شیر ۹۰۰ گرمی سه درصد چربی به بالا با قیمت ۱۷۵۰  تومان و شیر۹۰۰ گرمی ۲.۵ درصد چربی ۲۶۵۰ تومان و زیر ۲.۵ درصد چربی ۱۵۵۰ تومان در بازار عرضه می شود.

وی تصریح کرد: قیمت محصولات گروه اول، از پایان سال ۹۳، با تمام تغییرات در قیمت شیر خام، دستمزد، بیمه و مالیات ثابت مانده و دولت نیز در برابر تغییر قیمت ها مقاومت کرده است.

مدیرعامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان تصریح کرد: بقیه محصولات لبنی مانند شیر، ماست و پنیر به عنوان کالاهای فانتزی با طعم و بسته بندی های متفاوت، تابع قیمت تصویب شده نیستند و قیمت ها براساس عرضه و تقاضا و تنظیم بازار تعیین می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت قیمت شیرخام را بر مبنای ۱۴۴۰ تومان قیمت گذاری کرد و قیمت محصولات لبنی بر پایه ۱۱۳۰ تومان است، گفت: بر این اساس قیمت خرید شیرخام با تولید محصولات لبنی تناسبی ندارد و در این شرایط کارخانه ها بدون توان رقابتی، با ضرر و تعطیلی روبه رو می شوند.

تعزیرات حکومتی امکان برخورد با کارخانجات لبنی خارج از استان را ندارد

امیری ادامه داد: قیمت گذاری محصولات لبنی زیر نظر کمیته استان و شهرستان، جهاد کشاورزی، تعزیرات، وزارت صنعت، معدن و تجارت، نماینده دامداران و نماینده تولیدکنندگان مشخص می شود و متناسب با  قیمت شیر خام و افزایش نرخ آن، قیمت گذاری می شد. 

وی ادامه داد: در پایان سال 93 تصمیمات و وظایف صنعت و معدن و تجارت در رابطه با صنایع غذایی به جهاد کشاورزی سپرده شد و در عمل کمیته تنظیم قیمت تشکیل نشد و جهاد کشاورزی به عنوان متولی، قیمت شیر خام را بدون تغییر قیمت دیگر محصولات لبنی افزایش داد.

مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه استان اصفهان با بیان اینکه قیمت محصولات لبنی گروه اول از سال ۱۳۹۳ ثابت است، افزود: محصولات گروه اول خارج از استان با وزن کمتر و قیمت بالاتر به استان وارد می شود و تعزیرات حکومتی اصفهان در اصل نمی تواند با کارخانه های خارج از استان برخورد کند. 

ردپای دلالان در بازار لبنیات

وی تصریح کرد: در واقع کارخانجات لبنی خارج از استان، حاشیه سود بالایی برای مغازه داران تعیین و در بازار محصولات لبنی داخل استان تصرف و سود بالایی کسب می کنند که در اصل این سود نصیب دلالان محصولات لبنی می شود.

امیری با تاکید بر اینکه در دولت گذشته به دلیل عدم حمایت، کارخانه های صنایع لبنی درگیر رکود و از تولید خارج شدند، اظهار کرد: در سال 84 بیش از ۸۰ کارخانه صنایع لبنی در استان اصفهان فعال بودند و که به دلیل شرایط موجود تعدادی کارخانه در حال پروانه کسب بهره برداری، تعطیل شدند.

وی با اشاره به سرانه 84 کیلوگرمی مصرف لبنیات در سال 84، گفت: در دولت نهم و دهم، سرانه مصرف به حدود ۶۵ کیلوگرم کاهش یافت، البته در دولت یازدهم تعداد کارخانه های آسیب دیده، کمتر بود، اما در دولت دوازدهم دوباره با عدم حمایت کافی و پرداخت نشدن یارانه حمایتی روبه رو شدیم با این وجود سرانه مصرف به ۸۰ تا ۹۰ کیلوگرم افزایش یافت.

مدیر عامل اتحادیه صنایع لبنی پاستوریزه اصفهان با بیان اینکه ۳۰ کارخانه لبنیات کوچک، متوسط و بزرگ در استان اصفهان فعال هستند، گفت: متاسفانه در سال 97 به دلیل شرایط موجود تعدادی کارخانه تعطیل و بهره برداری ۲ کارخانه نیز متوقف شد.

 

 

منبع : ایسنا 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار