باغشهر تفت كه به دليل نزديكي به شهر پرازدحام و پرتردد و نسبتاً آلوده‌ي يزد، به نوعي ريه‌هاي تنفسي مركز استان نيز محسوب مي شود، اين روزها با دغدغه‌‌هاي زيست محيطي متعددي مواجه است كه يكي از آنها توليد و دفع نامناسب حجم بالاي زباله در آن است.
کد خبر: ۶۰۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 21 May 2018

به گزارش تابناک يزد، تفت به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های شیرکوه، يكي از خوش آب و هواترين شهرستان‌هاي استان است كه به خاطر نزديكي و چسبيده بودن به مركز استان، گردشگري طبيعي در آن رونق ويژه‌اي دارد.

هر چند نام «تفت» در لغت به معنای داغ و تفتيده است ولي در عمل خنک‌ترین و ییلاقی‌ترین نقطه کویر مركزي ايران نيز محسوب مي‌شود و شاید به دلیل همين ييلاقي بودن و باغات ميوه فراوان در اصطاح آن را «سبدی پر از میوه» نيز نامیده‌اند. 

بنا به گزارش ايسنا – منطقه يزد، مركز شهرستان يعني باغشهر تفت در همان ابتداي محدوده جغرافيايي شهرستان از سمت يزد واقع شده ولي هر چند در گذشته تا يزد 22 كيلومتر فاصله داشته ولي امروز با توسعه هر دو شهر، اين فاصله به حدود پنج کیلومتر رسيده است.

اين ديار و روستاهاي خوش آب و هواي آن كه گاهاً اختلاف دماي برخي نقاطش با مركز استان در فصل تابستان به بيش از 10 درجه سانتيگراد نيز مي‌رسد، حتی در فصول سرد پاييز و زمستان نيز محل تردد گردشگران و مردمان کویر است تا ساعاتی را برای سپری کردن در دل طبیعت و دوری از هیاهوی شهر به آن پناه ببرند.

سرسبزی و خرمی در این منطقه نعمتی خدادادی و طبیعی است که شامل حال مردمان سخت‌کوش استان یزد شده اما در سال‌هاي اخير اين شهرستان در كنار مسائل و دغدغه‌هاي زيست محيطي متعددي مانند خشكسالي و صنايع آلاينده، با بي‌توجهي و بي‌مهري با مشكل زيست محيطي توليد و دفع نمامناسب حجم بالايي از زباله‌ها نيز مواجه شده است.

تبديل روستاهاي تفت به شهر در روزهاي تعطيل

«محمدرضا خواجه» مدیر اداره محیط زیست شهرستان تفت در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا- منطقه یزد، در اين رابطه مي‌گويد: خوشبختانه در سال‌هاي اخير در راستاي جلوگیری از معضل آلودگی محیط زیست اين شهرستان پرگردشگر، از ایجاد صنایع آلاينده جدید جلوگيري شده است و مجوزي در اين رابطه صادر نمي‌شود.

وي با بيان اين كه در حال حاضر تنها ایجاد صنایع پاک را در اولويت توسعه صنعتي شهرستان داريم، از تاكيد محيط‌زيست شهرستان بر انجام پایش‌های دوره‌ای به عنوان عاملي تاثيرگذار در کنترل آلودگي‌هاي زيست محيطي خبر مي‌دهد.

خواجه با اشاره به افزايش مراجعات مردمي به روستاهاي ييلاقي شهرستان تفت به ويژه در فصول گرم سال، تصريح مي‌كند: بسياري از روستاهاي تفت در ایام تعطیل از نظر جمعیتی به شهر تبدیل می‌شوند و اين افزايش جمعيت باعث افزايش حجم توليد زباله‌ها مي‌شود كه البته اين مشكل نيز خارج از توان نظارتي دهیاران اين روستاهاست.

توليد بيشترين حجم زباله‌هاي پلاستيكي در تفت

مدير محيط زيست تفت با بيان اين كه بیشترین حجم زباله‌هاي شهرستان را مواد پلاستیکی تشکیل می‌دهد، از اين منظر شهرستان تفت را بزرگترین تولید‌کننده زباله‌های پلاستیکی در استان مي‌خواند.

به گفته وي، متاسفانه افزایش مصرف‌گرایی و تمایل استفاده از بسته‌بندي‌هاي پلاستیکی از مهمترين عوامل اين حجم از توليد زباله‌هاست كه در مقابل بهره‌گيري از روش‌های بازیابی و جایگزینی و همچنین فرهنگسازی در این موارد را مي‌طلبد.

خواجه با اشاره به نبود محل دفن زباله در بخش مرکزی تفت به عنوان يك معضل، عنوان مي‌كند: اين مشكل باعث شده تا مردم به طور غیرمجاز، بسترهای طبیعی را آلوده ‌کنند.

البته اين مسئول مهمترين دليل بروز و  شیوع این معضل زیست محیطی را ناشی از عدم آگاهی و فرهنگ‌سازي مناسب مي‌داند و عنوان مي‌كند: گاهاً برخی افراد اقدام به آتش زدن زباله‌ها براي كاستن از حجم آنها در محيط زيست زندگي خود مي‌كنند در حالی که آلودگی ناشی از سوزندن اين زباله‌ها، زيست هوا را دچار مشكل مي‌كند.

عدم اجراي طرح انتقال زباله‌هاي روستاهاي تفت به يزد

خواجه با بيان اين كه محل دفن خاصی در مرکز شهرستان تفت نيز در اين باره فراهم نيست، خاطرنشان مي‌كند: البته در همين راستا مقرر شده بود که زباله‌های روستایی شهرستان تفت که حجم کثیری از زباله‌هاي شهرستان را نيز شامل مي‌شد، به مرکز استان منتقل شود ولي با وجود تاييد شدن طرح، به دليل عدم تامین اعتبار، اجرايي نشد.

وي با اشاره به لزوم در اولویت قرار دادن برنامه‌ريزي براي مدیریت پسماند‌ها جهت حفاظت از محیط زیست متناسب با وضعيت کمبود اعتبارات موجود، بیان مي‌كند: تمام دستگاه‌های مدیریت پسماند باید اين مسئله را به طور جدي مورد اهتمام قرار دهند چرا که عواقب بي‌توجهي به آن، تمام شهر را درگیر خود خواهد ساخت.

خواجه در پايان تاكيد مي‌كند: این معضل محیط زیستی در شهری که با گردشگری طبیعت شناخته می‌شود، تنها  محیط زیست را درگیر نمی‌کند و چهره ناپسند شهر هم مي‌تواند به چرخه گردشگری نیز آسیب برساند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار