مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل گفت: محوطه میراث جهانی چغازنبیل تنها یک درصد از عظمت میراث فرهنگی در خوزستان است و مدیران ارشد استانی باید مسئولان میراث فرهنگی را در رسیدن به اهداف خود در راستای معرفی آثار و حفاظت از آن‎ها یاری سازند.
کد خبر: ۶۰۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 20 May 2018

عاطفه رشنویی در همایش "بازشناسی میراث جهانی چغازنبیل و ضرورت‎های حفاظت از آن" که امروز یکشنبه 30 اردیبهشت‎ 1397 با همکاری گروه معماری مؤسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در محل آمفی‎تئاتر این دانشگاه برپا شد، با بیان این ‎که هدف از برپایی این همایش، بزرگداشت روز جهانی موزه و گنجینه است، آثار تاریخی را ابزاری مهم در راستای تبادل فرهنگی میان نسل‎ها عنوان کرد و افزود: در بسیاری از موارد این تبادل فرهنگی صلح‎آفرین است و از این‎رو، سازمان‎های جهانی میراث فرهنگی در سرتاسر جهان تصمیم برآن گرفته‎اند تا رویکردهای شعار جهانی خود را براساس صلح بین‎الملل و تأثیر روی نسل‎ها پایه‎ریزی کنند.

او ادامه داد: بر همین اساس، شورای بین‎المللی موزه‎ها (ایکوم)، شعار امسال روز جهانی موزه را "موزه‎های بیش‎پیوند و فراارتباطی، رویکرد نو و مخاطب نو" برگزیده است و تمام هدف آن‎ها این است که از راه موزه‎ها، آثار تاریخی و سایت‎های میراث فرهنگی بر مجامع جهانی تأثیرگذار باشند.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با اشاره به این که در سال 1977 میلادی برای نخستین بار، روز 18 می مصادف با 28 اردیبهشت ‎ماه به عنوان روز جهانی موزه و گنجینه درنظر گرفته شد افزود: این روز از سوی تمام کشورهای عضو شورای جهانی موزه‎ها گرامی‎ داشته و برای آن گردهمایی و مراسم برپا می‎شود و ما نیز سعی کردیم چنین گردهمایی‎هایی را در میان جمع پرشور، خلاق، آگاه به علم و تشنه به دانش برگزار کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: خوزستان از دیرباز از حاصلخیزترین دشت‎های ایران بوده و به همین دلیل از گذشته تا حال همواره مورد توجه بشر قرار داشته است؛ این توجه بشر در کنار رودهای پرآب و سرزمین حاصلخیز خوزستان باعث به وجود آمدن تمدن‎های بزرگی شده است که در زندگی ما تأثیرگذار هستند.

رشنویی افزود: این دشت از هزاره‎های قبل از میلاد، جایگاه و مأمن تمدن بوده و سکونت‎های بشر در آن شکل گرفته است که در این میان شوش یکی از این مهمترین سکونت‎گاه‎های بشر است که از بیش از شش هزار سال قبل از میلاد مورد توجه بوده و استقرارهای اولیه بشر نیز درآن‎جا شکل گرفته است.

او با بیان این ‎که شوش به دلیل همسایگی با بین‎النهرین، در هنر دنیا تأثیرگذار بوده است گفت: با توجه به این ‎که استان خوزستان جزو معدود مکان‎های دنیا است که دارای سه اثر ثبت جهانی (شهر جهانی شوش، میراث جهانی چغازنبیل و سازه‎های آبی شوشتر) به فاصله 40 کیلومتری از یکدیگر هستند، این نقطه از استان خوزستان در دنیا برای مجامع جهانی از جمله یونسکو حکم مثلثی طلایی را پیدا کرده است و سال‎ها است که به عنوان کوریدور گردشگری استان معرفی شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل اضافه کرد: این ناحیه به دلیل ظرفیت‎های قابل توجه تاریخی، طبیعی، معماری و زیست‎محیطی، برای گردشگران از اهمیت والایی برخوردار است و آن را گردشگرپذیر می‎کند.

رشنویی اظهار کرد: معبدگاه بودن و طراحی و معماری خاص این بنا که حاکی از تکنولوژی خاص دوره عیلام است و همچنین این‎که نمونه‎ای منحصر به فرد از تمدن عیلام است باعث شد تا این بنا در سال 58 به همت پروفسور شهریار عدل در فهرست آثار جهانی قرار گیرد.

او با اشاره به این ‎که آثار تاریخی سند معتبر اصالت اقوام کهن ساکنین خوزستان هستند، شناخت، حفاظت و نگهداری از ارزش‎های میراث فرهنگی استان را از عموم خواستار شد و افزود: محوطه میراث جهانی چغازنبیل تنها یک درصد از عظمت میراث فرهنگی در خوزستان است و مدیران ارشد استانی باید میراث فرهنگی را در رسیدن به اهداف خود درراستای معرفی آثار و حفاظت از آن‎ها یاری سازند.

او اظهار امیدواری کرد: میراث فرهنگی به همراه تمام ساکنان ایران زمین با یکدیگر در راستای حفاظت از آثار تاریخی همد‎ل شوند؛ باید به کودکان واژه مرمت و حفاظت را آموخت تا به مفهوم انسانی و معنویِ میراث فرهنگی توجه ویژه شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل با بیان این ‎که این پایگاه در همین راستا، تصمیم دارد به تعریف و بازتعریف این موضوعات بپردازد افزود: ما به همراه همکاران در پایگاه‎های میراث جهانی استان این آمادگی را داریم تا در جلسات تخصصی شرکت کنیم و آثار تاریخی را به مسئولان، دانشجویان و نسل‎های درحال پرورش معرفی کنیم تا اصالت را بر مفهوم منظر در این استان تعریف کنیم و کاری کنیم که به میراث فرهنگی به عنوان مانع توسعه نگریسته نشود.

دراین همایش گزارش مختصری درخصوص ویژگی‎های چغازنبیل، معماری و تکنیک‎های ساخت آن در دوره عیلام باستان و نیز ضرورت‎های حفاظت از این میراث جهانی از سوی کارشناس پایگاه میراث جهانی چغازنبیل ارایه و فیلم‎ها و کلیپ‎های مستندی نیز در این خصوص نمایش داده شد.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار