رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: جانمایی و ساخت پد فرود بالگرد اورژانس در ۸۰ نقطه این استان در کمیسیون ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای مصوب شد، اما تاکنون در این رابطه هیچگونه اقدامی انجام نشده و همچنان بلاتکلیف مانده است.
کد خبر: ۶۰۵۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳ 15 May 2018
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: جانمایی و ساخت پد فرود بالگرد اورژانس در ۸۰ نقطه این استان در کمیسیون ایمنی و حمل و نقل جاده‌ای مصوب شد، اما تاکنون در این رابطه هیچگونه اقدامی انجام نشده و همچنان بلاتکلیف مانده است.

به گزارش ایرنا، حبیب معصومی در نشست روسای مراکز آموزش درمانی، مدیران ستادی، مدیران شبکه بهداشت و درمان و مدیران اورژانس پیش بیمارستانی شهرستان‌ها بیان کرد: قرار بود پد‌های فرود بالگرد در حاشیه جاده‌های روستایی، مناطق سخت گذر و کوهستانی توسط اداره کل راه و شهرسازی اجرایی شود.

وی اضافه کرد: طبق این مصوبه اداره کل راه و شهرسازی ملزم به ایجاد سالانه ۲۰ پد برای فرود بالگرد اورژانس در همدان است.

وی گفت: به منظور استقرار و ترویج استفاده از آمبولانس هوایی ابتدا اقدام به ایجاد پد در بیمارستان‌ها و تجهیز بالگرد و تجهیز و راه انداز پایگاه هوایی شده است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته هم اینک مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان، بیمارستان قلب فرشچیان همدان، مرکز درمانی امام حسن (ع) فامنین، آیت الله قدوسی نهاوند و امام حسین (ع) شهرستان ملایر به پد مجهز شدند.

وی اضافه کرد: پیگیر احداث پد در شهرستان‌های اسدآباد، پد دوم در شهرستان نهاوند در مرکز علیمرادیان و مراکز درمانی تویسرکان، رزن و بهار هستیم.

معصومی اظهار کرد: پیشتر هنگام صرف نهار و روز‌های پایان هفته پایگاه امداد هوایی همدان تعطیل بود که با رایزنی‌های صورت گرفته این مشکل رفع شد.

وی ادامه داد: کاپیتان پرواز در مورد قرار دادن بالگرد در آشیانه یا بیرون از آشیانه سلیقه‌ای عمل می‌کردند در حالیکه قرار دادن بالگرد در بیرون از آشیانه ۱۲ دقیقه زمان برخاستن و رسیدن به محل حادثه و امداد رسانی را کاهش می‌داد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان تاکید کرد: برای نحوه استفاده از بالگرد در امداد کوهستان مشکلات و موانعی وجود داشت که در نشست‌هایی با حضور هیات کوهنوردی، هلال احمر و مدیرکل مدیریت بحران استان این مشکلات بررسی شد.

معصومی گفت: ۲۰۰ سورتی پرواز توسط بالگرد اورژانس همدان از ۱۸ مرداد ۹۳ تا فروردین ماه ۹۷ انجام شده است که ۲۵۱ مصدوم یا بیمار، جابجا شدند.

وی افزود: ۹۵ درصد مامورات‌ها داخل استان و پنج درصد در خارج استان بوده است همچنین شهرستان فامنین با ۲۸ درصد مجموع ماموریت‌ها رتبه اول را دارد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان اضافه کرد: ۵۲ درصد ماموریت‌ها تصادفی و مابقی غیر تصادفی بوده است.

معصومی ادامه داد: ۶۰ درصد ماموریت‌ها بین مراکز و ۴۰ درصد ماموریت ۱۱۵ بوده و دراین مدت زمان ۵۹ درصد مصدومان منتقل شده مرد و مابقی زن بودند.

وی چالش‌های فرا روی اورژانس هوایی همدان را شامل اجازه ندادن خلبان به تیم پزشکی اورژانس برای نصب تجهیزات بر روی بالگرد، تعطیلی پایگاه و جابجایی بالگرد، بیکار شدن پرسنل و اجابت نکردن درخواست‌های بالگرد از سوی جمعیت هلال احمر عنوان کرد.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی همدان گفت: هلال احمر اجازه نصب آرم اورژانس روی بدنه بالگرد را نمی‌دهد همچنین اقدام‌های اورژانس هوایی که مختص این مجموعه است از سوی جمعیت هلال احمر به عنوان عملکرد این نهاد بازگو می‌شود.

معصومی افزود: تعویض مکرر تیم پروازی منجر به آشنا نبودن آن‌ها به محل پد‌ها برای فرود بالگرد شده و این زمان اجرای ماموریت را به تاخیر می‌اندازد.

وی تاکید کرد: ساخت پد در زمان احداث مراکز درمانی باید جزء نقشه و تکالیف پیمانکاران قرار گیرد، چون پس از اجرای طرح، با وجود کمبود زمین و اعتبار احداث پد دشوار می‌شود.

سومین نشست هم‌اندیشی مسئولان پایگاه‌های اورژانس کشور به میزبانی همدان از روز شنبه آغاز شده و تا دوشنبه ادامه دارد.
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار