جناب آقای دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

باسلام،

 خبرگزاری فارس در خبراختصاصی بیست و سوم اردیبهشت ۱۳۹۷، متن گزارش تحقیق وتفحص مجلس درمورد اتباع دوتابعیتی‌ ایران را منتشر کرده است. در متن این گزارش، نحوه بهره‌برداری از ظرفیت‌های افراد دوتابعیتی در حوزه‌های گوناگون جهت اجرایی کردن پروژه نفوذ، توسط سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی دشمن به سه قسم تقسیم شده ودر ابتدای قسمت اول این گزارش چنین آمده است:

 

"به کارگیری این افراد در مناصب دولتی به دلیل وابستگی‌های پیش‌گفته؛ می‌تواند بالقوه و بالفعل متضمن تهدیدات جدی باشد به طوری که تاثیرات اقتصادی و سیاسی این افراد در بروز تهدیدات بسیار عمیق و بعضاً غیرقابل جبران است، به طور مثال افرادی چون سید حسین موسویان از جمله این موارد است که به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم خارجی در پرونده مذاکرات هسته‌ای تحت تعقیب قرار گرفته و محکوم گردید و هم‌اکنون در اندیشکده‌های آمریکایی مشغول فعالیت می‌باشد. از دیگر موارد می‌توان به افرادی چون محمدجعفر محلاتی (تبعه آمریکا) و سیروس ناصری (شهروند اتریش و مقیم انگلیس) که به طور فعال در برهه تاریخی قطعنامه 598، پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران، ایفای نقش محوری و هدایت‌کنندگی در مذاکرات سعدآباد در جهت هدایت و پیشبرد توافق برجام حضور داشته‌اند، اشاره نمود. دری اصفهانی (تبعه کانادا) از دیگر محکومین به اتهام جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بود که در راس حساس‌ترین بخش مذاکرات یعنی کمیته مالی ـ بانکی بوده است که پذیرش اجرای FATF به عنوان پیش‌شرط امضا برجام و در منگنه قرار دادن نظام به نحوی که راه رفت و برگشت برای آن وجود نداشته باشد، از نتایج آن بوده است".

اگر این گزارش درست باشد، هرسه موردی که در گزارش مذکور درمورد اینجانب مطرح شده، خلاف حقیقت و واقعیت است. زیرا:

اولا من دارای تابعیت هیچ کشور خارجی نیستم و همیشه یک تابعیت داشته ام و آنهم تابعیت ایران است و لاغیر. من نه دردروران سی سال خدمت رسمی خود در دولت ، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلت نظام، دارای تابعیت کشور خارجی بوده ام و نه بعد از آن. امروز هم تابعیت هیچ کشور خارجی را ندارم و به تابعیت ایرانی خود هم افتخار میکنم.

ثانیا درگزارش مذکور آمده که من در یک اندیشکده آمریکایی کار میکنم. این هم خلاف است. اینجانب در دانشگاه پرینستون آمریکا شاغل هستم وبعد از هجرت هم هیچگاه در هیچ اندیشکده ای چه در آمریکا و چه در خارج آمریکا هیچ نوع اشتغالی نداشته ام و ندارم. نام دانشکده علوم سیاسی دانشگاه پرینستون "  دانشکده وودرو ویلسون" است. آقای وودرو ویلسون یکی از روسای دانشگاه پرینستون بود که بعدا رییس جمهورآمریکا شد. دانشگاه پرینستون هم در شهر پرینستون ایالت نیوجرسی آمریکاست.اندیشکده ای در شهر واشینگتن هست بنام "اندیشکده وودروویلسون". ظاهرا گزارش تحقیق و تفحص مذکور تفاوت این دوکه یک موضوع ساده و آشکار است، را تشخیص نداده و دچار اشتباه شده است.

با توجه به اینکه وظیفه نماینده گان محترم مجلس دفاع از حقوق مردم است لازم میدانم به این واقعیت اشاره میکنم که در نه سال هجرت وکار در دانشگاه پرینستون، احدی از متصدیان در کل نظام نه به اندازه اینجانب ازمنافع و حقوق کشور و مردم رنج دیده و مظلوم ایران در سطح رسانه ها و افکار عمومی جهان دفاع کرده و نه تا این حد مورد هجمه و تهدید گروهک منافقین و گروههای وابسته به صهیونیسم و اعراب تکفیری بوده است. حتما اعضاء محترم کمیسیون تحقیق و تحفص اطلاع دارند که درایام هجرت، دو کتاب" بحران هسته ای ایران" و "روابط ایران و آمریکا" را منتشر کردم  که کشورهای امارات، عربستان و بحرین هر دو کتاب را درلیست سیاه قرار داده و به کتابخا نه هایشان دستور داده اند که حق نگهداری این دوکتاب را ندارند. خوب بود کمیته تفحص مجلس محترم در راستای دفاع از حقوق مردم، این واقعیت ها را مورد تحقیق و بررسی قرار میداد.

ثالثا بنده در دولت آقای احمدی نژاد بازداشت و ایشان هم مکرر اینجانب را در سخنرانی های علنی متهم به جاسوسی نمود. آقای حسن حداد معاون امنیت وقت دادستان تهران که حکم بازداشت بنده را در اردیبهشت سال یکهزار و سیصد وهشتاد و شش صادر کرده بود، در قرار نهایی خود که حدود شش ماه بعد از بازداشت صادر شد، تصریح کرد که اصولا اتهام جاسوسی در این پرونده مطرح نبوده و وزارت اطلاعات هم اساسا چنین ادعایی را مطرح نکرده است. علیهذا آقای مرتضوی دادستان وقت کل تهران، قرار آقای حداد را لغو و بازپرس دیگری تعیین کرد. بعد از شش ماه بنده هم توسط بازپرس دوم و هم توسط قاضی از اتهام جاسوسی تبرئه شدم. لازم است اعضاء کمیته تفحص در مورد سایر مطالبی که در حکم قاضی دادگاه بدوی مطرح شده، دفاعیات اینجانب را مطالعه کنند. باوجودیکه برخی رسانه ها چند بار متن حکم را منتشرکردند وبدین وسیله حق انتشار دفاعیه را به من دادند، باز هم بخاطر مصالح و آبروی کشور از انتشار دفاعیه خودداری کردم. تنها کسانی که دفاعیه را خوانده اند، میتوانند حقایق این ماجرا و علت خودداری من از انتشار دفاعیه را درک کنند.

اینکه بنده به پنج سال محرومیت از پست دیپلماتیک مجکوم شدم بدین خاطر بود که طبق متن قرار بازپرس دوم،در بازجویی ها نوشته بودم که با سیاست خارجی و هسته ای دولت آقای احمدی نژاد مخالفم. لذا تا مادامیکه ایشان رئیس جمهور بود؛ نه به من پستی میداد و نه من می پذیرفتم. درعین حال حکم پنج سال محرومیت و بعد هم بازنشستگی تحمیلی، تنها دلیل هجرت من بود.

 جنابعالی در جریان بودید، که من اولین فردی بودم که آقای احمدی نژاد بعد از انتخابات  درور اول ریاست جمهوری اش برای تصدی پست وزارت خارجه با او گفتگو کرد و من با نهایت احترام و صداقت به ایشان گفتم که از پذیرش این مسئولیت معذورم چون اختلاف دیدگاه ما دو نفر در مورد سیاست خارجی و هسته ای بسیارزیاد است. جناب اقای متکی وزیر وقت امورخارجه هم در اولین روزهای مسئولیت، بنده را دعوت و پیشنهاد داد که مسئولیت کل امور هسته ای در وزارت خارجه را عهده دار شوم و جنابعالی هم در این مورد به بنده تاکید کردید. باز هم با همه احترامی که برای جنابعالی وجناب متکی قائل بودم و هنوز هم هستم، از پذیرش این مسئولیت عذرخواهی کردم.

در آن دوران، افراد و رسانه های متعددی، درمواضع و گزارشهای خود اتهام جاسوسی به بنده را مطرح کردند. اینجانب بیش از بیست مورد شکایت به شعبات دادگاههای دیگرعرضه کردم که بدون استثناء، همه اتهام زننده گان جاسوسی یا محکوم شدند، یا حلالیت طلبیدند و یا همچون خانم فاطمه رجبی همسر وزیر دادگستری دولت آقای احمدی نژاد، در پیغام خصوصی، خواهان گذشت شدند که من هم گذشت کردم. اگر لازم دانستید وکیل اینجانب میتواند رای های متعدد دادگاه های جمهوری اسلامی در محکومیت اتهام زننده گان جاسوسی را تقدیم هئیت تحقیق و تفحص کند.

همچنین مستحضرید که جناب آقای احمد توکلی نماینده و رییس و قت مرکز پژو هشهای مجلس بعد از طرح چنین اتهاماتی در سایت الف، طی بیانیه رسمی اعلام نمود: " با تلاش چهار ماهه و با کوشش فراوان توانستم اسناد رسمی زیادی را ببینم و با برخی مسولان ذیربط مکرراً گفتگو کنم. نتیجه کار، اثبات اجمالی دعاوی آقای موسویان در بی اساس بودن اکثر مطالب نقل‌شده در الف بود. ... بررسی‏ های اینجانب نشان داد که اتهاماتی که در زیر می آید در قرارِ نهایی قاضی اول، کیفرخواست دادستان و حکم دادگاه وجود ندارد، و حتی اکثراً در گردش کار وزارت اطلاعات نیز نیامده ولی متاسفانه "الف" نیز آن ها را منتشر کرده است". جناب توکلی در این بیانیه ضمن حلالیت طلبی از اینجانب، روشن نمود که با بررسی اسناد، کل سیزده اتهام مطرح شده در رسانه ها ی کشور حقیقت نداشت.

در آن مقطع اینجانب علیه آقای احمدی نژاد به دو دلیل شکایت نکردم. اول اینکه ایشان رئیس جمهور بود، حرمت نگاه داشتم و نخواستم اختلافات جناحی داخلی با شکایت من تشدید شود. دوم هم اینکه مطلع شدم در دیداری،مقامات عالیه نظام بشدت ایشان را در مورد طرح این اتهام شدیدا سرزنش کردند. این محبت مقامات عالی نظام برای من کافی بود.

با توجه به توضیحات مذکور و با عنایت به اینکه هر سه مورد ذکر شده در گزارش مذکور هئیت تفحص مجلس خلاف واقع است، استدعا دارد دستور فرمایید نسبت به اصلاح گزارش مذکور و انعکاس عمومی آن اقدام لازم بعمل آید.

مایلم از فرصت استفاده نموده و باتوجه به گزارش کمیته تفحص مجلس شورای اسلامی در مورد افراد دوتابعیتی، توجه جنابعالی و نماینده گان محترم مجلس را به چند نکته مهم جلب کنم.

۱-اینکه افراد دوتابعیتی نباید در مشاغل رسمی دولتی پست و مقام داشته باشند، موضوعی است که برخی از کشورها چنین مقرراتی داشته و به دو تابعیتی ها پست دولتی نمیدهند  و برخی کشورها هم با گماردن آنها در پست هایی، از این ظرفیت بعنوان فرصت استفاده نموده و با برنامه ریزی و هدایت این افراد، در راستای منافع ملی خود از آنها بهره میگیرند. تشخیص اینکه کدام روش به مصلت کشور است بعهده دست اندرکاران ذیربط است و نه امثال بنده.

 ۲-اما جدای از موضوع واگذاری پست دولتی، کشورها از ظرفیت ها، تواناییهای و امکانات اتباع خود در خارج درراستای منافع ملی خود استفاده میکنند. میلیونها ایرانی در خارج از کشور زندگی میکنند که جملگی یا دارای تابعیت  مضاعف یا دارای اقامت قانونی هستند. اکثریت قریب به اتفاق آنها وطن دوست بوده و با جنگ و تحریم علیه ایران مخالف هستند. ظرفیت و امکاناتی که ایرانیهای خارج از کشور برای خدمت به مردم و کشورشان دارند بحدی زیاد است که به تنهایی میتواند بخش عمده ای از نیازهای علمی، اقتصادی، مالی و تکنولوژیک ایران را تامین نموده و حتی به مثابه چند لشگر مقتدر در صحنه رسا نه ها و افکار عمومی جهان با پروژه ایران ستیزی و ایران هراسی دشمنان ایران مقابله کنند.

تردید نفرمایید که دشمنان خارجی ایران با تمام ظرفیت برای ایجاد رعب و وحشت در جامعه ایرانی خارج از کشورومنزوی نمودن آنها از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و نخواهند کرد تا جرات نکنند به کشور خود خدمت کنند وایران هم نتواند از این سرمایه عظیم خود در خارج از کشوراستفاده کند. خوب است بعد از چهل سال و باتوجه به تهدیدات عظیمی که کشور در شرایط جاری با آن مواجه است، نماینده گان محترم مجلس به فکر مقرراتی باشند که از این ظرفیت و سرمایه عظیم خدادادی در راستای منافع کشور استفاده شود.

۳-درگزارش مذکور به نقش دوتابعیتی ها در تحقق برجام اشاره شده است. هرچند به بنده ربطی ندارد چون دوتابعیتی نیستم، منتهی توجه به این نکته لازم است که برجام با تایید همه ارکان اصلی نظام یعنی مجلس شورای اسلامی، دولت، شورایعالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری دام ظله پذیرفته شد. این مهم هیچ تردیدی باقی نمیگذارد که برجام درراستای منافع و مصالح کشور بوده است. دلیل آشکار دوم هم مخالفت سرسختانه جبهه متحد دشمنان ایران شامل رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات متحده عربی، کاخ سفید و گروهک منافقین است. با درک این واقعیت حتی بعد از خروج آمریکا از برجام، کلیت نظام جمهوری اسلامی تصمیم گرفته که در برجام بماند تا توطئه های دشمن خنثی شود.

سید حسین موسویان- دانشگاه پرینستون آمریکا

دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷