رئیس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن گفت: با توجه به یک خطه بودن خطوط ریلی در یزد ، قطارها در رفت و برگشت از روی یک خط حرکت می کنند، پیش‌ بینی می‌ شود با 2خطه کردن خطوط ریلی، 20 درصد به ظرفیت استان اضافه شود.
کد خبر: ۶۰۵۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 13 May 2018

سید مصطفی داودی افزود: برای رفاه حال مسافران، ارتقا ایمنی، کاهش زمان توقف قطارها و تسهیل برنامه ریزی برای تعمیر و بهینه سازی شبکه ریلی، طرح 2خطه کردن بافق ـ ارژنگ به طول 237 کیلومتر در مرحله نهایی آماده سازی است.
مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن کشور در یزد مستقر است و مسئولیت اداره کل استان را بر عهده دارد.
وی در باره وضعیت پیشرفت این طرح اظهار کرد: طرح ساخت خط دوم بافق - زرین شهر به طول 553 کیلومتر در حال اجراست که 237 کیلومتر آن در محدوده اداره کل راه آهن منطقه یزد قرار دارد و پیشرفت آن به 88 درصد رسید. 
سرپرست اداره کل راه آهن یزد ادامه داد: زیرسازی و پل سازی بافق ـ طبرکوه با 95درصد ، زیرسازی و روسازی طبرکوه ـ یزدگرد با 73درصد، یزدگرد ـ نظرآباد با 99درصد ، نظرآباد ـ شمسی با 96درصد و شمسی ـ ارژنگ با 84درصد پیشرفت، در حال اجراست.
به گفته وی ، اعتبار اجرای طرح 2 خطه کردن خطوط ریلی راه آهن یزد پنجهزار و 600میلیارد ریال برآورد شد که تاکنون سه هزار و 350 میلیارد ریال آن تامین و هزینه شد.
داودی در باره ویژگی های این طرح یادآور شد: یکی از مزایای 2 خطه کردن شبکه ریلی، افزایش ظرفیت بارگیری است، طوریکه با استفاده از سوزن های بتنی و تراورس هایی با بار محوری30 تن ظرفیت ،افزایش بار واگن ها را تا 20 درصد امکان پذیر می کند. 
این مسئول یادآور شد: در اجرای این طرح و رفاه حال مردم در محدوده شهری و دسترسی آسان به خطوط راه آهن، ساخت و تعریض پل های فولاد آلیاژی، پل دسترسی مسافران به ایستگاه اشکذر، پل چرخاب ، 2 پل خیابان63 ، 2دهانه پل آرمان ، 2دهانه پل فیضیه ، 2دهانه پل حسین آباد ریسمانی ، پل عمار و 2 دهانه پل خویدک در دست اقدام است.
وی مهمترین مشکل خطوط ریلی یزد را به نهایت رسیدن ظرفیت آن عنوان کرد و ادامه داد: در این شرایط امکان افزایش قطار به خطوط ریلی از استان سلب شده است.
وی اظهار کرد: در حالیکه با اضافه شدن خط دوم، امکان اعزام قطار بیشتری در خطوط ریلی ایجاد خواهد شد، امیدواریم با ساخت آنها، قطارهای بیشتری به مقاصد مختلف راه اندازی شود.
رئیس مرکز هماهنگی امور مناطق راه آهن دیگر مزیت 2 خطه شدن شبکه ریلی را افزایش ظرفیت شبکه ریلی در کنار ارتقا ایمنی سفرهای ریلی دانست.
به گفته داودی هم اکنون به دلیل یک خطه بودن خطوط ریلی، قطارها در رفت و برگشت روی یک خط در حرکت هستند، پیش‌ بینی می‌ شود با 2 خطه کردن خطوط، 20 درصد به ظرفیت موجود اضافه شود.
راه آهن یزد با سهم حدود 40 درصد حمل و نقل بار در 17سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار دارد.
80 درصد مواد معدنی و 70 درصد بارهای ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران از طریق این استان با قطار جابه جا می شود.
در مسیر راه آهن یزد که به عنوان پر ترددترین مسیر کشور است، روزانه 130رام قطار مسافربری و باری عبور می کند و به طور میانگین بیش از 40هزار تن بار از بخش های معدنی و سایر بخش ها از این طریق جابه جا می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار