کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی دقایقی پیش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی آغاز شد.
کد خبر: ۶۰۳۵۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 10 May 2018

 

به گزارش تابناک قم، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی صبح امروز در مراسم افتتاحیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) با اشاره به اینکه این کنگره از دو سال گذشته با رهنمود آیت‌الله مکارم شیرازی در 10 حوزه علمی آغاز به کار کرده است، اظهار کرد: از آبان سال 95 دبیرخانه و شوراهای سیاست‌گذاری، راهبردی و علمی شکل گرفت و 900 موضوع در محورهای علمی شناسایی و به عنوان منشور کنگره منتشر و فراخوان اعلام شد.

وی اضافه کرد: در مرحله دوم عملیاتی شدن کنگره در سال 1396 بیش از 350 مقاله سفارش داده شده و هزار و 590 چکیده مقاله به کنگره رسید که منتهی به دریافت هزار و 201 مقاله سفارشی شد و بعد از بیش از هفت هزار مورد ارزیابی تفصیلی و اجمالی در نهایت 418 مقاله پذیرفته شد.

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه توجه به تنوع ملیتی مقالات و کتب مورد توجه قرار گرفته است، گفت: از بیش از 20 میلیت مختلف برای این کنگره مقاله دریافت شد و در مجموع 120 نفر از 50 کشور مختلف در این کنگره گردهم آمده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مذاهب مختلفی در این کنگره گردهم آمده‌اند، مطرح کرد: پشتیبانی علمی این کنگره با برگزاری 110 جلسه علمی با حضور جمعی از علما و فضلا دنبال شده است.

رضایی با اشاره به اینکه سومین مرحله کنگره نیز با محوریت آماده‌سازی آثار کنگره دنبال شده است عنوان کرد: در مجموع 55 جلد کتاب فاخر هفت مجله به‌عنوان ویژه نامه کنگره، منشور کنگره، خبرنامه‌های مختلف و دو نرم‌افزار رونمایی می‌شود؛ 22 مجله علمی، پژوهشی، تخصصی و ترویجی برای چاپ مقالات اعلام آمادگی کرده که انتشار مقالات در این مجلات نیز دنبال می‌شود.

وی از مشارکت عوامل اجرایی کنگره، 400 نفر از فرهیختگان حوزه و دانشگاه و اعضای 15 گروه علمی تقدیر کرد و ادامه داد: این افراد به دنبال این بودند که راه بزرگان علمای شیعه را ادامه دهند و بتوانند موسوعه بزرگی از نقش شیعه فراهم سازند اما با توجه به اینکه هر کار بشر خالی از نقص نیست از فرهیختگانی که با پیشنهادات خود ما را در کیفی‌بخشی آثار همیاری می‌کنند تقدیر می‌کنیم.

رضایی با اشاره به سامان دهی هزار و 200 مقاله در قالب 55 کتاب اظهار داشت: سیر تاریخی تولید علوم در شیعه فراز و نشیب‌هایی داشته که مهم‌ترین دوران آن به زمان بعد از پیامبر اسلام(ص) و عصر نورانی امیرالمؤمنین(ع) اختصاص داشته است.

وی افزود: دوم عصر درخشان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) و سوم عصر آل‌بویه و فاطمیون در قرن چهارم و پنجم هجری است که علوم و تمدن اسلامی به شکوفایی کم‌نظیری رسید و عالمان شیعه میدان‌دار گسترش و توسعه علوم مختلف شدند که از جمله آن‌ها می‌توان به شیخ طوسی و فارابی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه در عصر صفویه در قرن دهم تا دوازدهم هجری دانشمندان بزرگی همانند شیخ بهایی، میرداماد و ملاصدرا خدمات ارزنده‌ای به جهان اسلام ارائه کردند، تصریح کرد: در دوره پنجم به برکت فداکاری شهدا و تلاش علمایی همانند امام خمینی(ره) توانسته برگ درخشانی از توسعه و پایه گذاری علوم مختلف را شکل داده و در برخی از شاخه‌ها مجموعه آثار تولیدی ایران اسلامی با 14 قرن گذشته برابری می‌کند و این جهش علمی را می‌توان در زمینه‌های علوم نقلی، انسانی و طبیعی جدید مشاهده کنیم.

دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اظهار کرد: رشد، گسترش و تولید علوم توسط شیعه نتیجه حضور اهل‌بیت(ع) در عرصه‌های دینی، گردهم‌آمدن پیروان خاندان عصمت و طهارت در حوزه‌های علمی و فضای باز علمی با حمایت حکومت‌ها از دانشمندان است.

وی ادامه داد: فقدان اهل‌بیت(ع) در برخی از محیط‌های علمی به علت محصور شدن و به شهادت رسیدن، فقدان آموزه‌های علم‌آفرین اهل‌بیت(ع) با کنار زدن پیروان آن‌ها، وجود حکومت‌های ستمگر و جلوگیری از آزاداندیشی و حفظ فیزیکی دانشمندان، جعل احادیث و وابستگی به استعمارگران شد از جمله موانع توسعه علوم توسط شیعه است.

آغاز سخنرانی آیت الله العظمی مکارم شیرازی مدظله

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی: با بیان اینکه کتب خطی و ارزشمند شیعه در کتابخانه ها زندانی هستند، گفت: متاسفانه مسوولان کتابخانه‌های مهم دیگر کشورها و بعضاً کشور ما اجازه نمی‌دهند کپی این کتب تهیه شده و پژوهشگران از آن‌ها استفاده کنند.

به گزارش ستاد خبری کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح امروز در افتتاحیه کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که در سالن رسول اعظم مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: هدف از تشکیل این کنگره این بوده که همه دست به دست هم دهیم و پرده از روی نقش ائمه اطهار(ع) و علمای شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی برداریم و خدمات صادقانه علمای مذهب به علوم اسلامی را روشن سازیم؛ ما دور هم جمع شدیم تا پرده از مساله مهم تاریخی برداریم و نشان دهیم امامان شیعه و علما خدمات مهمی در گسترش علوم اسلامی داشتند.

وی تصریح کرد: بدیهی است که هرگز نمی‌خواهیم نقش برجسته علمای اسلامی و دیگر مذاهب را در پیدایش و گسترش این علوم نقض کنیم و این کنگره بار منفی بر تلاش‌های علمای دیگر ندارد بلکه ما تلاش‌های علمای دیگر مذاهب را تقدیر می‌کنیم؛ دو اصل بر کنگره ما حاکم است که اصل اول احترام به تمام مذاهب اسلامی و اصل دوم علمی بودن و دوری از مباحث سیاسی.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت علوم در اسلام گفت: اسلام آغاز و پایان جهان را در سیطره علم می‌داند، زیرا از یک سو فضیلت و برتری حضرت آدم به فرموده قرآن بر همه فرشتگان که سبب شد فرشتگان برای آفرینش او سجده کنند به سبب امتیاز علمی حضرت آدم بود.

وی اضافه کرد: مرحوم طبرسی در مجمع البیان می‌گوید؛ منظور از علم الاسماء به گفته صحابه و تابعین علم آدم به علوم مادی و معنوی مربوط به زندگی بشر بود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این سؤال که آیا آگاهی آدم به علوم بالفعل بوده یا بالاستعداد؟ خاطرنشان کرد: این استعدادهای اولیه به نسل آدم منتقل شده و طی هزاران سال تدریجاً زائل شد؛ افتخار آدم و فضیلت او بر فرشتگان به تصریح قرآن از علوم سرشار او سرچشمه می‌گیرد و افتخار فرزندان آدم نیز بر همین است.

وی با اشاره به پایان جهان و ظهور حضرت مهدی(عج) گفت: افتخار آن حضرت به علوم و دانش‌های فوق‌العاده الهی او است؛ در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است «مجموعه علم و دانش‌ها 27 بخش است که دو بخش از آن قبل از ظهور حضرت مهدی در انتظار انسان‌ها قرار گرفت و هنگامی که حضرت قیام کنند 25 بخش دیگر آشکار شده و علوم انسانی کامل می‌شود».

این مرجع تقلید با بیان اینکه این افتخار بزرگ ما است که اسلام از محیط جاهلیت مملو از خرافات برخواست ولی نقش اصلی و فضیلت انسان را به علم و دانش داد و علمای اسلام در خط مقدم قرار گرفتند تصریح کرد: تشکیل این کنگره به این خاطر بود که علمای شیعه پدید آورنده بسیاری از علوم اسلامی و موجب گسترش آن بودند ولی به دلایلی مظلوم واقع شدند و خدمات آن‌ها آشکار نگشت.

وی افزود: حکومت‌های استبدادی و گروه‌های افراطی که در هر جامعه‌ای هستند و از برادران اهل سنت جدا هستند اجازه ظهور و بروز به علما را ندادند.

آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: سوزاندن کتابخانه‌های اهل بیت و علما از جمله کارهایی بود که دشمنان اهل بیت انجام می‌دادند و به همین خاطر علما تلاش کردند تا با دفن کردن کتب موجب حفظ آن‌ها شوند که این امر نیز بسیاری از کتب را از بین برد.

وی به برخی از ظلم‌ها به مکتوبات علوم اسلامی در دوره‌های مختلف اشاره کرد و با بیان اینکه شیخ طوسی فکر تقریبی فوق‌العاده‌ای داشت خاطرنشان کرد: هنگامی که سلجوقیان متعصب بر سر کار آمدند گروهی افراطی فرصت را مغتنم شمرده و خانه وی را غارت کرده و کتابخانه‌ او را به آتش کشیدند.

این مرجع تقلید کتابخانه با بیان اینکه مسجد جامع اصفهان، کتابخانه مسجد جامع مرو و... از جمله ذخائر کتب شیعی است که ویران شد، خاطرنشان کرد: در دوره‌های مختلف شاهد بودیم که افراطیون و حکومت‌های غاصب ذخائر کتب و علوم اسلامی و شیعی را غارت کرده و از بین بردند.

وی با بیان اینکه شهید اول کتاب‌های فقهی فراوانی داشت افزود: در مقام علمی شهید ثانی همین بس که شرح لمعه را که یکی از متون مهم شیعی و فقهی است در 6 ماه و 6 روز نوشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به سانسور کردن کتاب‌های علمی دانشمندان شیعه و ممانعت از حضور آن‌ها در کتابخانه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه گفت: این مساله یکی دیگر از شگردهای نواصب متعصب بود.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های شیعه مملو از کتاب‌های برادران اهل سنت از علوم مختلف است گفت: ما ابایی نداریم که از کتاب‌های علمی اهل سنت استفاده کنیم اما در کتابخانه‌های افراطیون در کشورهای مختلف یا کتب شیعه پیدا نمی‌شود یا اگر باشد در دسترس کسی قرار نمی‌دهند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: البته برادران اعتدالی اهل سنت را از این مساله مبرا می‌دانیم و ارتباط علمی بین ما و آن‌ها برقرار است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال این هستیم که حقایق را در این زمینه آشکار کنیم اظهار کرد: مرحوم سیدحسن صدر و آقابزرگ تهرانی و سیدمحسن امین عاملی گام‌های خوبی در این زمینه برداشته‌اند اما کتب آن‌ها به تنهایی برای معرفی گستره علمی شیعه کافی نیست.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه حدود 400 پژوهشگر نخبه شیعه، اهل سنت و دیگر مذاهب را دعوت کرده و در قریب دو سال در هر یک از علوم اصلی و فرعی اسلامی و علوم مرتبط تحقیقاتی انجام داده‌اند اظهار کرد: در این تحقیقات خدمات و تحقیقات علمای شیعه را از کتب و ذخائر مختلف استخراج کردند که از تلاش‌های آن‌ها بیش از 50 جلد کتاب آماده شده است که در تاریخ اسلام ماندگار خواهد بود.

وی تصریح کرد: این کتاب‌ها دریچه‌هایی به روی دوستداران ائمه طاهرین می‌گشاید که شاید برخی از آن‌ها برای خود ما نیز پوشیده مانده بود.

وی با تاکید بر اینکه این کتاب‌ها باید در زبان‌های مختلف به چاپ برسد اذعان کرد: عصاره این کتب باید در چند جلد کمتر منتشر شود؛ البته مطالب ارزشمندی که در سخنرانی‌های این کنگره ایراد می‌شود بر این موارد افزوده خواهد شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار کرد: در حوزه‌های علمیه باید به این مساله اهمیت داده شود و تاریخ علوم اسلامی و مواردی که تاریخ شیعه درخشیده‌اند به طلاب ارائه شود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های کنگره شیعه نشر کتاب‌های خطی ما است افزود: کتاب‌های خطی باید از پرده درآمده و کپی آن در اختیار پژوهشگران قرار گیرد؛ متاسفانه مسوولین کتابخانه‌های مهم دیگر کشورها و بعضاً کشور ما همکاری خوبی در این زمینه ندارند و اجازه نمی‌دهند کپی این کتب تهیه شده و پژوهشگران از آن‌ها استفاده کنند و این کتب ارزشمند در زندانی به نام کتابخانه نگهداری شده است.

رونمایی از مجموعه آثار کنگره

مجموعه آثار کنگره با حضور آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و حضرات آیات اعرافی، اراکی و حجت الاسلام و المسلمین رضایی اصفهانی رونمایی شد.

72 اثر علمی کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی دقایقی قبل با حضور حضرات آیات ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، علیرضا اعرافی و محسن اراکی رونمایی شد.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، از 72 اثر علمی این کنگره صبح امروز در مراسم افتتاحیه در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) رونمایی شد.

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید جهان شیعه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این آثار علمی را رونمایی کردند.

گفتنی است، 55 کتاب مختلف، چهار مقاله، هفت مجله تخصصی، دو نرم‌افزار منشور کنگره و چهار خبرنامه، آثار علمی کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی است که در این مراسم با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف از آن‌ها رونمایی شد.

رونمایی از تمبر یادبود کنگره

تمبر یادبود کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی توسط آیات عظام مکارم شیرازی و سبحانی رونمایی شد.

تمبر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی در مراسم افتتاحیه این کنگره توسط دو تن از مراجع تقلید جهان شیعه رونمایی شد.

به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش علوم اسلامی، مراسم افتتاحیه این کنگره صبح امروز در سالن همایش‌های پیامبر اعظم(ص) مدرسه علمیه امام کاظم(ع) کار خود را آغاز کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی دبیر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی و آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید جهان شیعه در این مراسم به ایراد سخن پرداختند.

در ادامه این مراسم علاوه بر رونمایی از 72 اثر علمی، تمبر کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نیز توسط آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی و آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید جهان شیعه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و آیت‌الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی رونمایی شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار