رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به وجود یکهزار و 900 پروژه نیمه‌تمام مربوط به جدول 1-10 خوزستان و با انتقاد از آغاز پروژه‌های جدید توسط دستگاه‌های اجرایی با وجود این پروژه‌های نیمه‌تمام گفت: اگر این پروژه‌های را تکمیل نکنید و باز هم پروژه‌های جدیدی را شروع کنید، شرعا، عرفا و اخلاقا بر گردن شما است.
کد خبر: ۶۰۳۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵ 09 May 2018

امید حاجتی در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان که امروز، 19 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار شد، با تشریح وضعیت اعتبارات تملک و دارایی سرمایه‌ای استان در سال 97 اظهار کرد: اعتبارات تملک -دارایی استان‌های کشور به طور میانگین در سال جاری نسبت به سال گذشته 51 درصد کاهش داشته‌ است اما این اعتبارات در خوزستان تنها 31 درصد نسبت به سال 96 کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال جاری میانگین اعتبارات استان‌های کشور از محل تخصیص 3 درصد درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز به استان‌های نفتخیز نسبت به سال گذشته تا 15.5 درصد کاهش و این اعتبارات در خوزستان 27 درصد افزایش داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با اشاره به اعتبارات جرایم رانندگی و بازارچه‌های مرزی خوزستان در سال جاری عنوان کرد: این اعتبارات به صورت درآمد – هزینه‌ای هستند. یعنی بر اساس آنچه که محقق می‌شود، اختصاص می‌یابند. درآمد جرائم رانندگی در استان‌های کشور در سال گذشته نسبت به سال 95، به طور میانگین 20 درصد کاهش یافته، در حالیکه در همین بازه زمانی، درآمد جرائم رانندگی در خوزستان کاهش 50 درصدی داشته است. البته مجموع این اعتبارات 10 میلیارد تومان است و رقمی نیست، اما ابهامی برای من ایجاد شده است.

حاجتی ادامه داد: در سال گذشته درآمد بازارچه‌های مرزی خوزستان نسبت به سال 95، 78 درصد کاهش داشته است که نشان می‌دهد یک اتفاقی افتاده است. در اینجا باید معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان برای یافتن دلیل این مسأله ورود کند. چرا که این مسأله به شدت در معیشت مرزنشینان تأثیر می‌گذارد. درست است که این رقم فقط درآمد بازارچه‌های مرزی ما است، اما ناشی از فعالیت مرزنشینان و افرادی است که به انجام کارهای بازرگانی در این بازارچه‌ها می‌پردازند.

وی افزود: از این رو باید حتما برای بررسی علت این مسأله ورود کنند. بررسی این مسأله را بدون نیاز به رأی‌گیری به عنوان مصوبه این شورا قرار می‌دهیم تا معاونت اقتصادی استانداری ورود کند و ببیند که علت چیست تا بعدها مرزنشینان ما در اثر اتفاقاتی که ما در جریان آنها نبوده‌ایم، دچار مشکل نشوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با ابراز تعجب از کاهش شدید درآمد جرایم رانندگی خوزستان در سال گذشته، عنوان کرد: واقعا چه اتفاقی افتاده است که درآمد جرایم رانندگی در استان تا این حد کاهش داشته است. یعنی فرهنگ رانندگی خوزستان نسبت به کل کشور اینقدر بیشتر شده که این درآمدها در دیگر استان‌های کشور به طور میانگین 20 درصد کاهش داشته باشند، اما در خوزستان 50 درصد کمتر شوند.

حاجتی ادامه داد: شاید هم تکنیک‌های وصول عوض شده که باعث پایین آمدن این درآمدها شده است که البته مزاح است. به نظر می‌رسد در اینجا هم باید معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان ورود و بررسی کند که چطور ظرف یک سال نیمی از درآمدهای جرایم رانندگی خوزستان کاهش یافته است؛ این مسأله بسیار عجیب است و حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد که این امر به عنوان مصوبه امروز شورا منظور می‌شود.

وی بیان کرد: در سال جاری منابع کاغذی خوزستان که حدود 2550 میلیارد تومان است که انشاءالله باید محقق شود واین رقم نسبت به سال گذشته، 18.6 درصد رشد مثبت داشته است. در حالیکه منابع سایر استان‌های کشور به طور میانگین در سال جاری نسبت به سال 96، 8.1 درصد کاهش یافته‌ است. یعنی از نظر وضعیت اعتبارات در صدر کشور قرار داریم. امیدواریم با تلاش جمعی بهترین خروجی را بتوانیم از عملکرد این اعتبارات داشته باشیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه وضعیت اعتبارات عمرانی خوزستان در سال جاری بهتر شده است، گفت: امسال اعتبارات طرح‌های ملی استانی شده در استان‌های کشور نسبت به سال گذشته به طور میانگین 11 درصد کاهش یافته است اما سهم خوزستان از این اعتبارات در سال جاری نسبت به سال 96، 17 درصد رشد مثبت داشته است.

حاجتی عنوان کرد: در بخش اعتبارات طرح‌های ملی که دستگاه‌های استان باید با تعامل با وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متبوع خود در مرکز، بتوانند سهم خود را بگیرند، متأسفانه وضعیت خوبی نداریم. اعتبارات طرح‌های ملی استان‌های کشور، امسال نسبت به سال گذشته به طور میانگین 26 درصد کمتر شده، در حالیکه سهم خوزستان از این اعتبارات حدود 41 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: به طور کلی خوزستان در فصل‌های پژوهش‌های توسعه‌ای و همچنین آب و فاضلاب، بیشترین رشد و در فصول توسعه خدمات شهری، روستایی، عشایری و همچنین بازرگانی، کمترین رشد را از محل اعتبارات طرح‌های ملی داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان تصریح کرد: در حال حاضر یکهزار و 900 پروژه نیمه‌تمام در استان وجود دارد که از محل جدول 1-10 بودجه شروع شده بودند. این 1900 پروژه، شامل پروژه‌هایی با پیشرفت فیزیکی صفر یعنی در حد کلنگ‌زنی تا نزدیک به صد در صد را در بر می‌گیرد. اگر بخواهیم تمام این پروژه‌ها را تکمیل کنیم به دوهزار و 160 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که تخصیص این رقم عملا امکانپذیر نیست.

حاجتی ادامه داد: در این زمینه، مسأله بسیار بدتری که در اینجا دیده می‌شود و به همه مقامات سیاسی و دستگاه‌های اجرایی استان برمی‌گردد، این است که ما نباید پروژه‌ای را بدون کارشناسی شروع کنیم. پیش‌فرض ما این است که اگر پروژه‌ای در سال‌های قبل شروع شده است، اولویت بیشتری نسبت به پروژه‌ای دارد که می‌خواهیم امروز آن را شروع کنیم. در غیر اینصورت چرا آن پروژه را شروع کردیم؟

وی خطاب به دستگاه‌های اجرایی افزود: این روند نه به صلاح مردم و نه به صلاح دولت و نظام است که پروژه‌ها رها شوند. پس چرا پروژه‌های جدید شروع می‌کنیم؟ از این 1900 پروژه ،‌پیشرفت فیزیکی یکهزار و 400 پروژه کمتر از 10 درصد است که با این روند نه خدا را خوش می‌آید و نه با سیاست‌های دولت مطابقتی دارد و نه خدمت به مردم چنین معنا و مفهومی را می‌دهد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان با بیان اینکه آغاز پروژه‌های جدید با وجود پروژه‌های نیمه‌تمام، هیچ توجیهی ندارد، خطاب به مدیران اجرایی استان تصریح کرد: هزار و 400 پروژه نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی کمتر از ده درصد دارید. بروید و این پروژه‌ها را تکمیل کنید و امسال پروژه جدیدی را شروع نکنید. اگر پروژه جدیدی آغاز شود، شرعا، اخلاقا و عرفا بر گردن شما است.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم حدود هزار میلیارد تومان از حدود دو هزار و 500 میلیارد تومان منابع امسال استان را خارج از الزامات مشخص شده برای استان وبا فرض تخصیص کامل این اعتبارات هزینه کنیم، می‌توانیم حدود 500 پروژه از این 1900 پروژه نیمه تمام را تکمیل کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان بیان کرد: در سال جاری، اعتبارات ارتقاء شاخص‌های توسعه استان 187 میلیارد تومان، اعتبارات تبصره 18، 369 میلیارد تومان، بخش استانی اعتبارات توسعه متوازن 497 میلیارد تومان و بخش ملی اعتبارات توسعه متوازن برای خوزستان حدود 200 میلیارد تومان است.

 

منبع: ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار