رئیس جهاد کشاورزی قم:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: این استان در زمینه تولید و توزیع دام منحصر به فرد است و بیش از 60 درصد دام کشور در قم تجمیع و سپس در سایر مناطق کشور، توزیع می شود.
کد خبر: ۶۰۳۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۳ 09 May 2018

به گزارش تابناک قم، محمد رضا طلایی روز چهارشنبه در کارگروه مخاطرات کشاورزی قم در سازمان جهاد کشاورزی این استان، افزود: دام 26 استان کشور از قم تردد می کند و این موضوع باعث شده تا بحث قرنطینه دام در این استان به عنوان یک مساله ملی مطرح باشد.

وی بیان کرد: اگر بیماری های دامی مانند تب برفکی در قم شیوع پیدا کند، کل کشور درگیر این بیماری خواهد شد، بنابراین لازم است که موضوع قرنطینه بهداشتی دام در قم به عنوان یک مساله ملی در دستور کار مسئولان کشور قرار گیرد و اعتبارات لازم برای عملیاتی ساختن آن، تخصیص داده شود.

وی ادامه داد: در بحث طیور نیز وضعیت استان به همین ترتیب است و مرغداران قمی، خسارت های زیادی را به دلیل تردد طیور سایر استان ها از این منطقه، متحمل شده اند.

طلایی گفت: اگر بحث قرنطینه دام و طیور در قم به طور کامل اجرا شود، نه تنها مشکل استان، بلکه معضل شیوع بیماری های دامی در سطح کشور به میزان قابل توجهی حل خواهد شد.

وی بیان کرد: استان قم از گذشته دور در زمینه پرورش دام و طیور فعال بوده و همین مساله باعث شده است از قم به عنوان میدان تبادل دام و طیور کشور یاد شود که همین مساله بر حساسیت رعایت مسائل بهداشتی و وجود مراکز قرنطینه استاندارد در سطح استان افزوده است.

وی ادامه داد: هزینه ایجاد و عملیاتی کردن مراکز قرنطینه دام و طیور در سطح استان قم بسیار کمتر از هزینه ای است که در صورت نبود این مراکز باید برای مقابله با بیماری های دامی پرداخت شود.

در این جلسه که با حضور محمد فرید لطفی معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور برگزار شد، مدیران بخش های مختلف سازمان جهاد کشاورزی قم به تبیین مخاطرات طبیعی استان و تهدیدات آن بر حوزه کشاورزی و دامپروری پرداختند.

از ابتدای سال جاری تا کنون 128 میلیارد تومان خسارت به دلیل مخاطرات طبیعی به بخش کشاورزی استان قم، تحمیل شده است.

سال گذشته نیز به بخش دام و طیور استان به دلیل گسترش بیماری تب برفکی و آنفلوانزای پرندگان بیش از 100 میلیارد تومان خسارت وارد شد.

در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت استان قم معادل 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میانگین تولید بخش کشاورزی استان در سال برابر 750 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار