سرمقاله نصف جهان درباره آزمون معرفت شهردار/
تابناک:روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.
کد خبر: ۶۰۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱ 11 July 2015
به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در شماره امروز خود به بررسی مسائل مختلف استان و کشور پرداختند.


روزنامه نصف جهان، از روزنامه های نزدیک به شهردار سابق در یادداشتی به قلم سردبیرش، نوشت: اصفهان در استقبال، بهترین دیپلماسی و در بدرقه، بدترین رویکرد را دارد؛ یک نوع رفتار سینوسی که معمولا در زمینه نوع کنش با مدیران این استان مطرح می شود. وقتی که مدیری پا به عرصه فعالیت در این اصفهان می گذارد، با هیجانی ترین شکل ممکن بالا برده می شود و وقتی که زمان حذف و هجرت او فرا رسید، دیگر کسی از آن اوج و فرازها یادی نمی کند و مدیر نگون بخت به بدترین شکل ممکن لگد مال می شود! البته این موضوع در رابطه با مدیرانی که قرار است از اصفهان به منصب بالاتری در پایتخت راهی شوند اندکی تفاوت دارد. ولی امان از موقعی که بنا باشد آن مدیر، کمترین ارتباط کاری و ادارای و اجرایی با این شهر و استان نداشته باشد. او می شود بدترین عالم و چنان مورد انتقاد قرار می گیرد که حد و مرز ندارد و در این آوردگاه، رسانه ها می شوند صحنه لگد زدن به مصدر نشین معزول!

برای این موضوع نمونه ها و خاطرات بسیاری قابل طرح است ولی علت اصلی درج این کلام، سوژه روز اصفهان، یعنی برگزاری مراسم معارفه رسمی کلیددار جدید شهر است؛ مراسمی که نه از تودیع در آن خبری هست و نه از تکریم.

مدتهاست که به دستور استاندار اصفهان دیگر از لفظ تودیع استفاده نمی شود و بر عبارت تکریم تاکید می شود. ولی چرا مراسم امروز، تنها عنوان معارفه بر خود دارد؟

وقتی که «دکتر جمالی نژاد» به عنوان شهردار اصفهان انتخاب شد، این شایعه در محافل مختلف پیچیدکه وی برای ارسال رزومه و برنامه و ورود رسمی به رقابت های انتخاباتی شهردار اصفهان، از «دکتر سقائیان نژاد» رخصت خواسته است. اما این خبر خیلی سریع و قاطع تکذیب شد که البته طبیعی هم می نمود. چه بسا هر گونه رفتار اینچنینی در آن مقطع، به جای اینکه اقدامی مبتنی بر رعایت اصول اخلاق و جوانمردی تعریف شود، به معنای وابستگی فکری و احساسی به شهردار سابق تلقی شده و امکان داشت تا به همین بهانه، بارزترین فرد مجموعه 44 نفری کاندیداهای شورای شهر، از گردونه حذف شود. اما خبری که پس از دهان به دهان گشتن، موثق بودن آن تایید شد، خبر تبریک گفتن «سقائیان نژاد» به شهردار منتخب اصفهان بود. اگر چه «جمالی نژاد» حتی در جلسه استیضاح شهردار قبلی حاضر نشده بود.

در این عدم حضور سئوال برانگیز، دلایل متفاوتی مطرح شد و قریب به یقیین آن هم این بود که اصلا به «جمالی نژاد» گفته نشده بود که در جلسه نهم خرداد حضور پیدا کند. ولی آیا حضور در چنان جلسه ای نیازمند دعوت رسمی بود؟

از نوع تعاملات داخلی سیستم شهرداری سابق و چرایی عدم اعلام برای حضور در جلسه استیضاح، اخبار زیادی منتشر نشده و سرعت رویدادهای مختلف چنان بود که از این بخش، گره گشایی خاصی نیز صورت نگرفت ولی اگر باور داشته باشیم که در یک سال گذشته، «جمالی نژاد» از جمله مغضوبین برخی «اطرافیان» شهردار سابق بود، اندکی حل معما راحت  می شود.

یک سال پیش، گروهی از اعضای شورای شهر به دیدار استاندار اصفهان رفته و گفته بودند که قصد داریم «سقائیان نژاد» را استیضاح نموده و «جمالی نژاد» را جایگزین وی نماییم. این خبر اگرچه هرگز تایید نشد و همواره در حد شنیده ها باقی ماند، ولی همین مقدار نیز باعث شد از آن زمان تا پایان صدارت شهردار سابق، همواره «جمالی نژاد» به عنوان آلترناتیو «سقائیان نژاد» در بین صاحب منصبان شهردار وقت مطرح مانده تا به همین دلیل چندان رویکرد مناسبی نسبت به وی نداشته باشند و «شاید» اطلاع از همین موضوع، دلیل عدم دعوت از وی برای حضور در جلسه استیضاح بود.

هرچند نوع تعاملات برخی مدیران میانی و ناملایماتی که از سوی آنان نسبت به «جمالی نژاد» صورت گرفت، به عدم حضور شهردار سابق در مراسم امروز چندان مرتبط به نظر نیاید، ولی با طرح موضوع برگزاری مراسم تودیع و معارفه، شنیده شد که «سقائیان نژاد» به این دلیل که استیضاح خود را غیر قانونی می داند به جلسه تودیع نخواهد آمد. البته گروهی هم اعتقاد دارند که وی باید به این مراسم آمده و از این فرصت برای طرح برخی ناگفته ها استفاده می نمود. اما وقتی «شریعتی» به عنوان نایب رییس شورای شهر از احتمال عدم برگزاری مراسم تودیع برای شهردار قبلی خبر داده و می گوید:« برگزاری مراسم تودیع شهردار سابق منوط به نظر اعضای شورای شهر است.» و ادامه می دهد:«در وزارتخانه های مختلف هم وقتی وزیری استیضاح می شود معمولا تودیع برگزار نمی گردد...» می توان نتیجه گرفت که خبر عدم تمایل شهردار اصفهان به حضور در مراسم تودیع به گوش اعضای شورای شهر هم رسیده و آنان نیز پیش دستی نموده و قصد دارند تا در این رابطه اقدامی انجام ندهند.

به هر حال گمانه زنی مذکور تا زمان نگارش این یادداشت وجود داشته و اگر تغییر مزاج خاصی رخ نداده باشد، برنامه امروز را باید تنها مراسم معارفه شهردار جدید اصفهان نام نهاد. ولی در صورت چنین رویکردی در مراسم امروز ، نام و سابقه «سقائیان نژاد» چه نقشی در این برنامه خواهد داشت؟ و شهردار جدید اصفهان چگونه و با چه عناوین و صفاتی از سکاندار قبلی شهر یاد می کند؟

«جمالی نژاد» کسی است که حداقل در یک سال گذشته آلام و بی مهری های مختلفی را متحمل شده و تقریبا در حاشیه توجه قرار گرفت ولی «سقائیان نژاد» نیز کسی بود که حداقل در محیط عاطفه و احساس به وی تعلق خاطر داشت و به عنوان کسی که برای نخستین بار او را به شهرداری اصفهان طلبید، نقش موثری در تببین نقش امروزی کلیددار جدید بر عهده داشته است.

به هر حال شهردار جدید از جمله کسانی است که در عین جوانی از سوی شهردار سابق به جامعه مدیریتی اصفهان معرفی شد و در ساختار او مجال «پرورش» پیدا کرد. «جمالی نژاد» از نخستین روزی که به عنوان مشاور و رییس دفتر شهردار به همگان معرفی شد تا زمانی که علیرغم رفت و برگشت مکرر به استانداری، در شهرداری اصفهان جایگاه محفوظی داشت، حداقل به قدر اندکی هم که شده به «سقائیان نژاد» بدهکار است.

در این میان و بر عکس برداشت اولیه مخاطبین محترم، مطلقا قصد مداخله و جانبداری از شهردار سابق را نداریم ولی صرفا ذکر این نکته را مهم می دانیم که فردی که به خاطر برخورداری از عالی ترین شئونات رفتاری به مقام و منصب امروزی رسیده است، نباید در همین ابتدا از جو حاکم تاثیر گرفته و از مسیر اخلاق و معرفت خارج شود. چرا که اگر احتمال استیضاح «جمالی نژاد»  در ایام آتی را نزدیک به صفر هم بدانیم، به هر حال ممکن است که او دو سال دیگر مجبور به جدایی از موقعیت فعلی شود و در صلاح وی نخواهد بود که با گردش زمانه و «تکرار و انتقام تاریخ»، آنچه را ببیند که قطعا در شان و شخصیت وی نیست.

به هر حال شهری که در مواجهه با مدیران خود، خوش استقبال است و در بدرقه، بدترین رویکرد را دارد، امشب اولین آزمون اخلاق و معرفت را برای شهردار جدید خود برگزار می کند و باید دید که سخنان امروز وی، چه نمره ای را برای او به ارمغان می آورد؟ چه بسا بعید است فراموش کرده باشد زمانی را که با کمترین عواطف، از مجموعه مدیران ارشد استانداری حذف شد، چه کسانی عاشقانه به دفتر شهردار اصفهان رفتند تا استحقاق او برای تصدی بالاترین مناصب را به «سقائیان نژاد» یادآوری کنند و چه کسی بود که چند حکم پر طمطراق برای بازگشت آبرومندانه او به چرخه مدیریت شهری را امضا کرد؟

صفحه نخست روزنامه های اصفهان



منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
مؤمن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
جمالي نژاد بسيار انسان سالم و با تقوايى است ولى خوب اصفهان شهردارى ميخواهد كه قدرتمند ، محكم و باج نده باشد كسى كه از دكتر سقائيان قوى تر باشد ، كسى كه در كشور شناخته شده باشد و حرف براى گفتن داشته باشد ، شوراى محترم اين شهر عرصه آزمون و خطا نيست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار