توسط میراث فرهنگی قزوین؛
توسط میراث فرهنگی قزوین ششمین پلاک ماندگار قزوین بر سر درب منزل" استاد قانع" نصب شد.
کد خبر: ۶۰۳۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۶ 09 May 2018

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تابناک قزوین، اظهار کرد: در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی ایران، با شناسایی و معرفی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین، ششمین پلاک ماندگار پیش از ظهر امروز(سه شنبه) ماه با حضور محمدعلی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بر سردر منزل استاد عباس قانع هنرمند پیشکسوت قزوین نصب و رونمایی شد. 

وی افزود: طرح کاشی یا پلاک ماندگار، در جهت حفظ میراث فرهنگی ناملموس و معنوی محل سکونت هنرمندان، اهالی فرهنگ، علم و دین است که در ابتدا افراد شاخص استان را شناسایی کرده و برای معرفی این عزیزان به مردم پلاک‌هایی را با رضایت آنها در سر در منزلشان نصب می‌کنیم. 

این مسئول بیان کرد: در طرح پلاک ماندگار که در سطح کشور انجام می‌شود به‌ دنبال هویت‌بخشی به شهرها و محله‌ها هستیم و با شناسایی شخصیت‌های معاصر، و نصب پلاک، منزل آنها را مشخص و به مردم و گردشگران معرفی خواهیم کرد. 

وی  اضافه کرد: شخصیت‌های این طرح چهره‌های شاخص و تأثیرگذار در یک رسته فرهنگی هستند که در دوران فعالیت خود کارهای نوینی را خلق و یا در جهت حفظ و حراست یک یا چند حوزه میراث هنری، فرهنگی و معنوی ایران تلاش کرده‌اند که نشان‌دهنده ارزش‌های یک محله و یا منطقه است و موجب ارتقای ارزش فرهنگی آن خواهد شد. 

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین تصریح کرد: در راستای اجرای طرح ملی پلاک ماندگار، کاشی معرفی بر سردر منزل فقیه، مفسر، فیلسوف و مدرس علوم دینی آیت الله حاج سید عباس ابوترابی، فرمانده نیروی هوایی و استاد هنر تعزیه شهید سرلشگر خلبان عباس بابایی، پژوهشگر معماری و شهرسازی مهندس سید مهدی مجابی، پیش کسوت هنر سنتی نگارگری استاد احمد عقیلی، آیت الله علی شیخ محمدی " محمدی تاکندی " فقیه و مدرس عالی علوم و ششمین پلاک ماندگار نیز بر سر در منزل هنرمند پیشکسوت تندیسگر استاد عباس قانع نصب و رونمایی شود. 

حضرتی طرح ملی پلاک ماندگار را ادای دینی به مشاهیر و مفاخر کشور عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح علاوه بر یادآوری حضور آنها به شهروندان و گردشگران در شهر و محلات، فرصت خوبی برای شناساندن بزرگان فرهنگ و ادب و هنر کشور به نسل جدید خواهد بود. 

این مسئول خبر داد: با ارزیابی‌های به عمل آمده در استان 14 نفر از مفاخر رشته‌های مختلف به سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی شدند که پلاک‌های این عزیزان نیز در آینده بر سردر منزلشان نصب خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با شناساندن و معرفی چهره‌های مهم و شاخص به افراد جامعه به خصوص نسل جدید در جهت اعتلای فرهنگ کشور گام موثری برداریم. 

گفتنی است؛ استاد عباس قانع متولد 1317 در قزوین با 60 سال سابقه فعالیت هنری از مجسمه سازان و تندیسگران پیشکسوت ایرانی است که بیشتر در زمینه تندیس‌های مسین فعالیت دارد. آثار وی در 4 بخش نقش برجسته، تندیس‎های مسین، رنگ و روغن و سفال می‌باشد. کتاب "سی نقش" به پاس 30 سال رنج فردوسی از آثار استاد قانع توسط سازمان ملی یونسکو هم زمان با هزاره تدوین شاهنامه در 1369 به چاپ رسیده است. 

همچنین کتاب‌های مجموعه آثار این هنرمند با عنوان "آثار تمثيل‌هاي مسين" و "معراج رسول اكرم" به ترتیب توسط حوزه هنري و فرهنگسراي فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين چاپ و منتشر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار