تابناک: معاون مالی و اداری دانشگاه اصفهان گفت: در سال گذشته بیش از 200 میلیون تومان صرف آبیاری فضای سبز دانشگاه شد، اما متأسفانه حدود 20 تا 25 درصد درختان دانشگاه خشک شد.
کد خبر: ۶۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 11 July 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، ولی‌الله میرخانی با اشاره به مشکلات نگهداری از فضای سبز دانشگاه اصفهان اظهار کرد: بیش از 100 هکتار فضای سبز در دانشگاه اصفهان وجود دارد و این میزان فضای سبز کمک بزرگی برای تصفیه هوای اصفهان انجام می‌دهد.

وی افزود: فضای سبز دانشگاه، به تمام شهر اصفهان اکسیژن تزریق می‌کند، اما متأسفانه سال گذشته به دلیل بحران آب در اصفهان، چاه‌های کنار رودخانه خشک شد و با معضلات بسیاری روبرو بودیم.

معاون مالی و اداری دانشگاه اصفهان بابیان اینکه در سال گذشته بیش از 200 میلیون تومان صرف آبیاری فضای سبز دانشگاه شد، تأکید کرد: تمام تلاش خود را برای حفظ فضای سبز و درختان دانشگاه به کار گرفتیم اما متأسفانه حدود 20 تا 25 درصد درختان دانشگاه خشک شد.

میرخانی تصریح کرد: انتظار داشتیم که در چنین شرایطی شهرداری اصفهان به کمک دانشگاه بیاید و در تأمین آب، دانشگاه را یاری کند اما متأسفانه با وجود مصاحبه‌هایی که معاونان وقت شهرداری مبنی بر رفع مشکل آب دانشگاه اصفهان انجام دادند حتی یک قطره آب نیز از طریق شهرداری به دانشگاه اصفهان داده نشد.

وی ادامه داد: در سال گذشته، در زمان امتحانات، دانشجویان خوابگاهی با کمبود آب مواجه بودند و با بردباری دانشجویان محترم و تلاش مسوولان دانشگاه توانستیم از آن برهه زمانی عبور کنیم.

معاون مالی و اداری دانشگاه اصفهان به راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکل کم آبی در دانشگاه اشاره و اضافه کرد: مجوزهایی با پیگیری و حمایت استانداری اصفهان، برای لایروبی و احداث چاه‌های آب کنار زاینده رود دریافت کردیم و اکنون در حال استفاده از آب آن چاه‌ها هستیم، البته این چاه برای دانشگاه اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی و بیمارستان الزهرا (س) مشترک است.

میرخانی بابیان اینکه آب شرب و غیر شرب در دانشگاه اصفهان جداست، افزود: این موضوع در معدود دانشگاه‌های کشور انجام گرفته و آب غیر شرب از چاه‌های مذکور تأمین می‌شود.

وی تصریح کرد: به دلیل قرار گرفتن دانشگاه اصفهان در دامنه کوه صفه و قرار داشتن سنگ در بستر این کوه، آبی که در فضای سبز آن استفاده می‌شود درون کوه فرو نمی‌رود و به سمت زمین و دانشگاه جاری می‌شود. در این راستا آمدیم و از یک روش سنتی برای بهره‌برداری از آب استفاده کردیم که بر اساس آن در قسمت جنوبی دانشگاه 13 حلقه چاه حفر و از طریق تونل به یکدیگر متصل شدند. این چاه‌ها موجب شدند، آب حاصل از آبیاری فضای سبز دانشگاه و فضای سبز کوه بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

معاون مالی و اداری دانشگاه اصفهان طرح دیگر برای رفع مشکل آب دانشگاه را آبیاری قطره‌ای فضای سبز دانشگاه ذکر کرد و افزود: در سال گذشته حدود چهار و نیم هکتار از اشجار انجیر دانشگاه در کوی اساتید به صورت قطره‌ای آبیاری شدند.

میرخانی با اشاره به وجود پنج جنگل در دانشگاه اصفهان اظهار کرد: در سال گذشته درختان این جنگل‌ها، حدود چهار ماه، آبی به خود ندیده بودند و بخشی از این درختان در معرض نابودی قرار گرفتند که طرحی برای آبیاری قطره‌ای این پنج جنگل تهیه شد. اسناد مناقصه آن نیز آماده شده و احتمالاً تا هفته آینده از طریق روزنامه‌ها، آگهی مناقصه آن منتشر خواهد شد.

وی بابیان اینکه به دنبال جایگزین برای درختان خشک شده سال گذشته هستیم، گفت: یک طرح تحقیقاتی با اساتید گروه عمران انجام می‌شود که بر اساس این طرح روش‌های کاهش مصرف آب مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار