سالهاست که استان یزد با پدیده‌ای به نام خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کند و این امر نه تنها خسارات زیادی به بخشهای مختلف این استان وارد کرده، بلکه مناطق روستایی را با مشکلات عدیده‌ای در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی مواجه کرده است.
کد خبر: ۶۰۰۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱ 05 May 2018

«محمد فاتحي» مدیر عامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان يزد با اشاره به بحران آب در روستاها و اقدام شرکت آبفار در زمینه آبرسانی سیار، اظهار کرد: در حال حاضر حدود 350 روستای استان در وضعیت کم‌آبی و 150 روستا که معمولاً نیز در مناطق کوهستانی قرار دارند، با وضعیت بی‌آبی مواجه هستند‌. 

وی با اشاره به آبرسانی سیار برای تامین آب روستاهایی که از آب شرب برخوردار نیستند و برخی روستاهایی که با مشکل کم‌آبی مواجه هستند، اعلام کرد: در مجموع 330 روستای استان از طریق 525 تانکر ثابت و 16 تانکر سیار آبرسانی می‌شوند. 

به گفته فاتحي، تاکنون تعداد 110 مورد از منابع آبی استان خشک و از مدار خارج شده و 180 مورد با کاهش شدید آبدهی مواجه شده‌اند. 

وی همچنین با اشاره به منابع در مدار تامین آب روستاهای استان گفت: منابع تامین آب کنونی روستاهای استان یزد شامل 292 حلقه چاه، 22 دهنه چشمه، 44 رشته قنات و 11 مورد تاسیسات همجوار است. 

این مسئول در ادامه با اشاره به تلاش‌های این شرکت جهت تامین آب روستاییان، اظهار کرد: تاسیسات تامین آب روستاهای استان که با تلاش و همت همکاران در شرکت آب و فاضلاب روستایی دایر شده در مجموع شامل 4500 کیلومتر شبکه توزیع، 1700 کیلومتر خط انتقال، 409 باب مخزن ذخیره با حجم 102 هزار و 140 متر مکعب است. 

وی همچنین به راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت در خصوص رویارویی با مساله کمبود آب اشاره و اظهار کرد: آب‌رسانی سیار، خریداری آب کشاورزی، مدیریت مصرف آب، بازسازی شبکه‌های توزیع، تعویض کنتورهای خراب و قطع انشعابات پرمصرف از جمله راهکارهای کوتاه مدت و همچنین نصب شیر آلات کاهنده مصرف در روستاهاست‌. 

مدیر عامل آبفار یزد خاطرنشان کرد: از جمله راهکارهای میان مدت و بلند‌مدت در این رابطه تکمیل وساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی است که تاکنون  شش مجتمع آن به بهره برداری رسیده و 24 مجتمع دیگر نیز در دست اجراست. 

فاتحي ادامه داد: برای تکمیل این مجتمع‌های آبرسانی در سال گذشته، 400 میلیارد ریال اعتبار تعیین شده که تاکنون 63 درصد آن تخصیص داده شده که بخشی از آن از اسناد خزانه یک ساله و دو ساله تامین شده است. 

وی افزود: همچنین برای تکمیل و راه‌اندازی این مجتمع‌ها اعتباری بالغ بر 2800 میلیارد ریال نیاز است که در صورت تامین و تخصیص اعتبار مشکل آب شرب و بهداشت روستاهایی که در وضعیت بحرانی قرار دارند، مرتفع خواهد شد. 

فاتحي در پایان نیز در مورد کیفیت و سلامت آب شرب روستایی استان نیز تصریح کرد: آبی که به دست روستاییان می‌رسد از نظر کیفی دارای سلامت کامل است و میزان مطلوبیت میکروبی آن 99.5 درصد و مطلوبیت کلرسنجی 98.5 درصدی است. 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار