کد خبر: ۵۹۹۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۲ 03 May 2018

معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه گفت: کارگروه سازگاری با کم آبی برای بررسی مشکلات استانهایی که با تنش آبی رو به رو هستند در دولت تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا حمیدرضا عدل در کارگروه آب سیستان و بلوچستان که در محل استانداری این استان برگزار شد اظهار داشت: با توجه به پیش بینی هایی که از وضعیت آب کشور در سال 97 می شد کارگروه سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل شد.
وی با اشاره به کاهش بارندگی ها در کشور بیان کرد: کمبود بارندگی در کل کشور 43 درصد اما در سیستان و بلوچستان 80 درصد بوده است.
وی افزود: 7 یا 8 مرکز استان کشور با مشکلاتی در زمینه تامین آب آشامیدنی رو به رو هستند که بدنبال راهکارهای علمی برای برطرف کردن این معضل هستیم.
وی تصریح کرد: مهمترین مساله و اولویت کشور در حال حاضر مساله آب و برق است.
معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه گفت: از محل اعتبارات ردیف 10 و 12 سازمان برنامه و بودجه نیازهای اضطراری کشور نظیر آب برطرف خواهد شد.
عدل اظهار داشت: وزارت نیرو مطالعاتی در زمینه انتقال آب دریا به فلات مرکزی کشور در دست انجام دارد که خوشبختانه بخش زیادی از این مطالعات به اتمام رسیده است.
وی افزود: انتقال آب از دریا به فلات مرکزی مشکلات بسیاری از استانها به ویژه سیستان و بلوچستان را برطرف خواهد کرد.
وی تصریح کرد: هر متر مکعب شیرین سازی آب از دریا حدود 25 تا 30 هزار ریال هزینه دارد که با احتساب هزینه انتقال آن به سیستان و بلوچستان حدود 50 تا 60 هزار ریال قیمت تمام شده آن است.
معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه گفت: بنابراین تغییر در اقتصاد آب، مدیریت مصرف، بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی، ایجاد شهرک های صنعتی بزرگ و راه اندازی گلخانه های بسیار پیشرفته در سیستان و بلوچستان می تواند هزینه تمام شده شیرین سازی آب را به شدت کاهش دهد.
عدل اظهار داشت: تامین آب آشامیدنی استانهایی که با چالش کم آبی مواجه هستند در دستور کار دولت قرار دارد.
وی بیان کرد: تلاش خواهیم کرد در کوتاه مدت اقدامات اضطراری برای برطرف کردن مشکلات آب سیستان و بلوچستان برنامه ریزی شود.
وی افزود: دولت توجه ویژه ای برای برطرف کردن مشکلات سیستان و بلوچستان دارد به طوریکه تمامی تعهداتی که سازمان برنامه و بودجه برای این استان داشته اجرایی شده و اگر مواردی هم باقی مانده باشد تلاش می کنیم محقق شود.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: از مجموع پنج هزار و 594 روستای این استان 2 هزار و 570 روستا از شبکه آبرسانی برخوردارند.
عبدالاحد ریگی اظهار داشت: سه هزار و 24 روستای سیستان و بلوچستان فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستاها بوسیله تانکر آبرسانی سیار تامین می شود.
وی تصریح کرد: هزار و 684 روستای سیستان و بلوچستان متقاضی آبرسانی سیار هستند که برای انجام این کار 150 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.
وی بیان کرد: هم اینک 343 منبع تامین آب روستایی در سیستان و بلوچستان به طور کامل خشک شده است.
وی گفت: همچنین 348 سامانه آبرسانی به روستاهای سیستان و بلوچستان غیر فعال شده اند.
مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان گفت: هزار و 232 روستا در این استان با تنش آبی مواجه هستند که آبرسانی سیار به این روستاها نیازمند اعتبارات ویژه است.
ریگی طول شبکه آبرسانی روستایی سیستان و بلوچستان را هشت هزار و 634 کیلومتر ذکر کرد.
وی افزود: با توجه به نیاز روستایی سیستان و بلوچستان به آب سالم ضروری است توجه ویژه به این بخش صورت گیرد.
وی ادامه داد: این شرکت برای رفع مشکل روستاهای فاقد شبکه آبرسانی ساخت 19 مجتمع آبرسانی را در دست اجرا دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: طول شبکه توزیع آب شهری استان در سال 92، سه هزار و 801 کیلومتر بود که با تلاش دولت تدبیر و امید تا پایان سال 95 به بیش از چهار هزار کیلومتر رسید.
محسن میرادی اظهار داشت: جمعیت زیر پوشش آب شهری سیستان و بلوچستان در سال 92، یک میلیون و 230 هزار نفر بود که پارسال به بیش از یک میلیون و 490 هزار نفر رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین شمار مشترکان آب شهری سیستان و بلوچستان از 277 هزار و 500 فقره در سال 92 به 320 هزار و 500 فقره در سال 95 افزایش یافت.
وی تصریح کرد: پوشش آب شهری در سیستان و بلوچستان 91.7 دهم درصد است.
به گزارش ایرنا مشکلات کم آبی سیستان و بلوچستان باحضور حمید رضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، حمیدرضا عدل معاون امور زیربنایی و توسعه سازمان برنامه و بودجه، استاندار، نمایندگان مردم شهرستان های ایرانشهر و زاهدان در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی، مدیرعامل آب و فاضلاب شهری، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای و شماری از مدیران کل این استان مورد بررسی قرار گرفت.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار